TYP: a1

Eagle S uziemiony

czwartek, 9 stycznia 2025
Hanka Ciężadło

Tankowiec podejrzewany o uszkodzenie podmorskich kabli został uznany za niezdolny do dalszej żeglugi. Do takiego wniosku doprowadziła kontrola przeprowadzona na jego pokładzie przez specjalistów z Fińskiej Agencji Komunikacji i Infrastruktury (Traficom).

Co znaleziono?

Inspektorzy weszli na pokład Eagle S pod koniec ubiegłego tygodnia, ponieważ fińskie służby uznały, że trzeba skontrolować, czy jednostka spełnia normy międzynarodowe. Jak się okazało – nie spełnia. Po przeprowadzeniu kontroli stanu technicznego specjaliści znaleźli aż 32 poważne uchybienia, sprawiające, że statek nie nadaje się do dalszej żeglugi. Wśród najpoważniejszych zastrzeżeń, jakie wobec niego wysunięto, znalazły się:

  • uchybienia w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego,
  • wadliwy system nawigacji,
  • niesprawny system wentylacyjny pompowni.

Jak powiedziała Sanna Sonninen reprezentująca Traficom: Statek ma takiego rodzaju zaniedbania techniczne, że do czasu ich usunięcia jego (dalsza) eksploatacja jest niedopuszczalna.

Tak wyszło...

Sprawę związaną ze zniszczeniem podmorskich instalacji prowadzą śledczy Centralnej Policji Kryminalnej (KRP). Formalnie postepowanie toczy się w związku z aktem wandalizmu, zniszczenia mienia i wprowadzenia zakłóceń w komunikacji. Nikomu na razie nic nie udowodniono – wiadomo jednak, że kilku marynarzy spośród 20-osobowej załogi statku uznano za podejrzanych i nałożono na nich zakaz podróżowania.

Mimo iż wiele wskazuje na to, że to właśnie kotwica Eagle S, odnaleziona niedawno na dnie Zatoki Fińskiej, stała się przyczyną zniszczenia podmorskich instalacji, tankowiec nie został formalnie aresztowany. A to, że statek ma poważne uchybienia techniczne, wymagające czasochłonnych napraw, to przecież nie wina specjalistów z Traficom – oni mają jedynie zadbać o bezpieczeństwo i trudno ich winić za rzetelne wykonywanie obowiązków zawodowych.

 

Tagi: Eagle S, Finlandia, Traficom, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 1 lipca

Thor Heyerdahl na tratwie "Ra II" po 57 dniach atlantyckiej żeglugi dopłynął na Barbados, dowodząc swojej tezy, że starożytni żeglarze mogli docierać do Ameryki, żeglujac na papirusowych statkach.
środa, 1 lipca 1970
Opuścił Gdynię "Zawisza Czarny" z zamiarem opłynięcia Islandii. Plan został w pełni zrealizowany, a szkunerem dowodził Kpt. Andrzej Rościszewski.
wtorek, 1 lipca 1969
Rozpoczyna się pierwszy obóz żeglarski w COŻ Trzebież.
środa, 1 lipca 1959
W Auckland urodził się Grant Dalton, żeglarz oceaniczny, zwycięzca Whitbread Race na jachcie "New Zealand Endeavour" i The Race na katamaranie "Club Med".
wtorek, 1 lipca 1958
Z Montevideo na keczu "Legh II" wystartował w samotny rejs dookoła świata Vito Dumas; trasa wiodła przez Przylądek Dobrej Nadziei, Nową Zelandię, Valparaiso, Przylądek Horn (zakończył podróż w Montevideo 30 sierpnia 1943 r.).
środa, 1 lipca 1942
Urodził się Wim van Acker - wieloletni komandor Europejskiej Floty DN; był wybitną osobowością, przez wiele lat wspomagał polskie żeglarstwo lodowe.
piątek, 1 lipca 1921
Rozpoczęcie rejsu Joshuy Slocuma na "Sprayu".
poniedziałek, 1 lipca 1895
Horatio Nelson obejmuje dowództwo "Victory".
poniedziałek, 1 lipca 1771