TYP: a1

Powstanie droga wodna z Krakowa do Wiednia?

piątek, 24 września 2010
Weronika Morys
KrakówPolska zajmuje piąte miejsce w Europie pod względem długości dróg wodnych, jednak w celach transportowych wykorzystujemy tylko 1% z nich. Ta sytuacja ma się zmienić po wybudowaniu Kanału Śląskiego - nowej drogi wodnej, łączącej Wisłę z Odrą.

Nowy Kanał połączyłby Oświęcim z Kędzierzynem-Koźlem, a jego początek znajdowałby się w miejscu, gdzie Przemsza wpada do Wisły. Następnie droga wodna biegłaby w kierunku Tychów, przez jezioro Paprocany, dalej w kierunku Rybnika i doliny Rudy. W Kędzierzynie-Koźlu, dzięki projektowanemu kanałowi Odra-Łaba-Dunaj, byłaby możliwość połączenia wodnego w kierunku Wiednia i dalej na południe do Morza Czarnego lub na północ - Łabą do Morza Północnego.

Aby inwestycja mogła zostać zrealizowana potrzebna jest jednak pomoc Unii Europejskiej. Koszt budowy jednego kilometra kanału to około 6 mln euro. Połączenie Wisła-Odra miałoby długość 80 kilometrów, co daje niebagatelną kwotę 480 mln euro. Udział Unii w kosztach jest prawdopodobny, ponieważ budowa tego typu połączeń jest zgodna z dyrektywami, dotyczącymi preferencji dla transportu wodnego. O unijne dofinansowanie zabiegają nie tylko Polacy, ale i Czesi, którzy dzięki kanałowi zyskaliby wodne połączenie z Bałtykiem, Morzem Czarnym i Morzem Północnym. Czesi liczą, że przedsięwzięcie zostanie dofinansowane ze środków unijnych w latach 2014-2020.

Z budową kanału wiążą się liczne korzyści. Przede wszystkim wpłynąłby on na rozwój transportu rzecznego, który jest tańszy i mniej szkodliwy dla środowiska niż transport samochodowy. Pogłębienie i wyregulowanie koryt rzek zmniejszyłoby również zagrożenie powodziowe na obszarach objętych projektem. Projekt Kanału Śląskiego to dobra wiadomość dla Krakowa. Miasto zyskałoby połączenie nie tylko ze Śląskiem i Bałtykiem, ale także z Morzem Czarnym, Północnym i Adriatykiem.

Źródło: www.dziennikpolski24.pl
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 lipca

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971