TYP: a1

Jak zorganizować rejs. Cz. I - Przed wyjazdem

poniedziałek, 18 października 2010
MM
Organizacja rejsu
Organizacja i prowadzenie prywatnego rejsu wymaga sporej ilości pracy, począwszy od znalezienia odpowiedniej jednostki, przez określenie destynacji z uwzględnieniem warunków pogodowych, po organizację transportu. Sprawa komplikuje się jeszcze bardziej, jeśli nie posiadamy uprawnień do prowadzenia jachtu po zagranicznych akwenach i musimy znaleźć odpowiedzialnego oraz doświadczonego sternika, który zapewni miłą atmosferą i zadba o bezpieczeństwo. Przedstawiamy krótki przewodnik, w którym będziemy opisywać kolejne etapy organizacji i prowadzenia rejsu.



Część I - Przed wyjazdem


Termin rejsu

Planując rejs na wodach Europy trzeba pamiętać, że sezon żeglarski obejmuje miesiące od kwietnia do października, a jego szczyt przypada na czerwiec - sierpień. Poza tym okresem mało osób decyduje się na odpoczynek pod żaglami w Europie. W zamian za to można skorzystać z atrakcyjnych ofert rejsów na Karaibach, Seszelach, w Brazylii, Polinezji Francuskiej itp. Dzięki nim można spędzić święta, sylwestra lub po prostu zimowy urlop ciesząc się słońcem i ciepłym morzem.

Jednostka

Jednostki można szukać za pomocą internetu bezpośrednio u armatora lub wybrać się na targi żeglarskie, gdzie swoje stanowiska mają firmy czarterujące jachtu. Najprostszą formą jest jednak zwrócenia się z bezpośrednim zapytaniem do firmy czarterowej.

Wybór jednostki uwarunkowany jest przez wiele czynników, które trzeba uwzględnić, aby komfortowo i bezpiecznie żeglować. Podstawowym kryterium Organizacja rejsujest struktura załogi, czyli liczba osób dorosłych i dzieci. Jeśli znamy skład osób które płyną, możemy wybrać odpowiednią wielkość oraz typ jednostki. Należy również pamiętać, że im dłuższy jacht, tym wyższe opłaty portowe oraz zużycie paliwa. Do wyboru mamy jachty jednokadłubowe, katamarany, jachty i katamarany motorowe, barki, jednostki luksusowe oraz gulety. Duże znaczenie ma również zasobność portfela, ponieważ wachlarz cen jest ogromny. Na ich wysokość wpływa nie tylko wielkość jednostki, ale również wyposażenie i rok produkcji. Im starszy jacht, tym cena będzie niższa, jednak stan jednostki prawdopodobnie gorszy.

Jachty jednokadłubowe. Rodzaj konstrukcji łodzi żaglowej wpływa na jej zachowanie na wodzie. Małe łodzie są bardzo zwrotne i reagują na każdy podmuch wiatru oraz każdy ruch steru. Są one zwykle używane na wodach śródlądowych i przybrzeżnych. Po drugiej stronie skali są natomiast jachty wielomasztowe, przeznaczone do pływania na otwartym morzu. Jednostki takie cechuje większa stabilności, na którą wpływa wielkość jachtu oraz stosowanie specjalnych balastów płetwowych. Pod pokładem znajduje się mesa oraz koje i toalety, których liczba uzależniona jest od wielkości jachtu.

Katamarany, czyli jachty dwukadłubowe. Ich wewnętrzna budowa jest dwupoziomowa: na niższym piętrze znajdują się kabiny, łazienki oraz korytarze, na wyższym - salon oraz kuchnia. Jednostki cechuje duża wygoda oraz większa przestrzeń w porównaniu z jachtem jednokadłubowym. Obszerny kokpit i siatka zamontowana pomiędzy pływakami umożliwiają komfortowe opalanie. Katamarany dzięki swej budowie są szybkie i zwrotne.

Jachty i katamarany motorowe są odpowiednikami jachtów i katamaranów żaglowych - różnicą jest napęd, który w tym wypadku jest mechaniczny.

Barki to duże i bardzo wygodne jednostki o napędzie motorowym, przeznaczone do przemieszczania się wzdłuż rzek. Barki nie wymagają żadnych uprawnień od prowadzącego, a armatorzy przed czarterem organizują krótkie szkolenia. Osoby, które nie chcą podejmować się samodzielnego prowadzenia barki, mogą wyczarterować jednostkę wraz z załogą.

Gulety to duże i wygodne jachty, na których możemy wypocząć w komfortowych warunkach. W odróżnieniu od tradycyjnych jednostek, gulety oferują znacznie więcej prywatności dzięki dużym pojedynczym lub podwójnym kabinom. Dodatkowo zapewniają znacznie więcej przestrzeni na pokładzie, dzięki czemu goście mogą się swobodnie przemieszczać. Na pokładzie gulety znajduje się przestronny taras ze stołem, zapewniający wygodne spożywanie posiłków przez całą załogę. Służyć on może również do wieczornych spotkań oraz gier i zabaw. Na gulecie zawsze znajduje się kapitan oraz stała załoga, dlatego goście nie mają żadnych obowiązków związanych z obsługa jachtu.

Żaglowce to duże jednostki, których główną siłą napędową są żagle. Często zdarza się jednak, że z przyczyn atmosferycznych żaglowce poruszają się za pomocą silników. Swoimi wymiarami znacznie przewyższają klasyczne jednostki jedno- oraz dwukadłubowe i zawsze posiadają stałą załogę wraz z kapitanem.

Każda z powyższych jednostek może występować w wersji luksusowej, znacząco różniącej się od podstawowej. Jacht luksusowy wyposażony jest we wszelkie udogodnienia. Członkowie załogi mają do dyspozycji pełny sprzęt do nurkowania, sprzęt wędkarski oraz skuter albo małą motorówkę. Dodatkowo, aby móc oddać się tylko odpoczynkowi, na jachcie znajduje pełna załoga wraz z hostessami. Materiały użyte wewnątrz jachtu są bardzo wysokiej jakości; przeważają tu skóra oraz drewno.

Organizacja rejsuTransfer do/z miejsca docelowego czarteru

Najpopularniejszą formą podróży po Europie jest przejazd autokarem lub własnym samochodem. W przypadku wyjazdu na inny kontynent najdogodniejszym środkiem transportu jest samolot. Firmy czarterowe pomagają w znalezieniu i rezerwacji biletów lotniczych.

Załoga

Bardzo ważnym elementem przed każdym rejsem jest skompletowanie zgranej i odpowiedzialnej załogi. Trzeba przy tym pamiętać, że w przypadku rezygrancji jednej lub kilku osób możemy mieć poważny problem ze znalezieniem dodatkowych załogantów. Wynikiem tego może być znaczny wzrost ceny wyjazdu lub jego dowołanie. Dobór odpowiedniej załogi ważny jest nie tylko z przyczyn finansowych - należy pamiętać, że załoga przebywa ze sobą prawie 24 godziny na dobę na ograniczonej powierzchni, dlatego ważne jest, aby płynąć w zaprzyjaźnionym towarzystwie.

Skipper, hostessa, przewodnik

W przypadku, gdy czarterujący nie posiada odpowiednich licencji (minimum sternika jachtowego, ISSA - w zależności od armatora, Viditiel Broditie, licencji radiowej) lub nie ma dużego doświadczenia, warto skorzystać z opcji wynajęcia sternika. Do wyboru mamy skippera miejscowego bądź wynajętego w Polsce. Obecność profesjonalisty dokładnie znającego akwen w znacznym stopniu poprawia komfort oraz bezpieczeństwo żeglugi. Osobom, które chcą podnieść komfort wyjazdu proponujemy wynajęcie hostessy, która będzie odpowiedzialna za  przygotowywanie i podawanie drinków oraz posiłków. W przypadku, gdy planujemy zwiedzanie miast portowych, warto pomyśleć o przewodniku, który pokaże nam najciekawsze miejsca i obiekty.

Umowa czarterowa

Umowa powinna określać takie elementy czarteru jak: typ jachtu, wiek, wyposażenie, czas trwania czarteru, miejsce odebrania i zdania jednostki oraz wysokość kaucji. Musi być w niej również wyszczególnione, co jest, a co nie jest wliczone jest cenę czarteru. Umowa powinna też zawierać wysokość rat oraz terminy ich uiszczenia. Powinna ustalać również zakres odpowiedzialności ajenta oraz armatora jachtu, a także przewidywać ewentualne zmiany.

Kaucja czy ubezpieczenie kaucji
Eoghan OLionnain
Choć jachty są zawsze ubezpieczone (łącznie z OC), firmy czarterowe wymagają dodatkowego zabezpieczenia: kaucji, ubezpieczenia kaucji (często kilkukrotnie mniejsza suma od kaucji, ale niepodlegająca zwrotowi; jej zaletą jest pewność, iż w przypadku zniszczeń ubezpieczyciel poniesie koszty naprawy) lub ubezpieczenia uzupełniającego. Wynika to z faktu, iż ubezpieczenie podstawowe nie pokrywa zniszczeń, wynikających z rażących zaniedbań wynajmującego.

Dodatkowe ubezpieczenia

Załoga powinna we własnym zakresie wykupić ubezpieczenie zdrowotne oraz od nieszczęśliwych wypadków, natomiast skipper - ubezpieczenie OC .

Trasa rejsu

Bardzo przydatne będą przewodniki oraz reminiscencje z podróży, których nie brakuje w prasie podróżniczej i fachowej, a które pozwolą nam na dokładniejsze zaplanowanie rejsu oraz zwiedzania. Przykładowe trasy rejsów można też znaleźć w Internecie. Należy pamiętać, że trasa rejsu z różnych powodów najczęściej atmosferycznych może ulec zmianie.

Dokumenty

Potrzebne dokumenty to: lista załogi, warunki czarteru armatora, licencje do wysłania, resume skippera, mapa dojazdu i miejsca cumowania jednostki, informacje o biurze armatora, namiary na agencje.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936