TYP: a1

Przekop Mierzei prawie gotowy

środa, 15 czerwca 2022

Śluza kanału żeglugowego przez mierzeję została już napełniona wodą do docelowego poziomu. W praktyce oznacza to połączenie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki Gdańskiej.

Inwestorem projektu jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą zostało konsorcjum złożone z sopockiej firmy NDI i belgijskiej Besix.

Realizacja tak dużej inwestycji, jaka jest wykonanie przekopu, wiązała się z wieloma wyzwaniami natury technologicznej oraz finansowej. Po drodze wiele się wydarzyło: pandemia, zahamowanie światowej gospodarki , a w końcu atak Rosji na Ukrainę.

I właśnie ten ostatni fakt uświadomił wszystkim, że próby dogadywania się z sąsiadami nie zawsze są możliwe. Możliwość uniezależnienia się od Rosji i znalezienia alternatywy dla pokonywania Cieśniny Piławskiej jest dzisiaj szczególnie istotna.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski powiedział:  

"Inwestycja obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz nowy układ drogowy z ruchomymi stalowymi mostami o pionowej osi obrotu, które umożliwią przejazd nad kanałem. Poza tym zaplanowano budowę sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym".
 
Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

 

Tagi: przekop, mierzeja, inwestycja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 lipca

Wyruszył w okołoziemski rejs s/y "Asterias" ze zmieniającymi się załogami ze Śląskiego Yacht Clubu ZSP-PTTK, m.in. z opłynięciem Hornu (29.03.1988 r.).
poniedziałek, 13 lipca 1987
W Bridgetown na Barbados kończy się rejs tratwy "Ra II" Thora Heyerdahla (start 17 maja z Safi).
poniedziałek, 13 lipca 1970
W Gdyni podniesiono banderę na statku szkolnym "Dar Pomorza"; statek pływał pod polską banderą do 1981 r., a obecnie pełni funkcję statku muzeum.
niedziela, 13 lipca 1930