TYP: a1

17 września „odczarowany”

wtorek, 5 kwietnia 2022
Hanka Ciężadło

Większości Polaków ten dzień kojarzy się dość jednoznacznie – 17 września 1939 r. napadli nas Rosjanie, występujący wówczas pod ksywką Związku Radzieckiego. Czy zatem można wyobrazić sobie lepszą datę na otwarcie kanału żeglugowego w inwestycji, która pozostaje solą w rosyjskim oku?

Ten słynny przekop...

Na przekop przez Mierzeję Wiślaną można patrzeć w różnoraki sposób – bardziej lub mniej polityczny. Zapewne macie własne opinie na jego temat. W tym momencie skupmy się jednak nie na przerzucaniu się argumentami, ale na faktach. (Nawiasem mówiąc, obszerną analizę tego tematu znajdziecie w najnowszym wydaniu magazynu Morze, które ukaże się już na dniach).

A fakty są takie, że Rosji ta inwestycja bardzo się nie podoba. Strasznie fajnie było móc szachować stronę polską, wydając i cofając pozwolenia na przepłynięcie przez Cieśninę Piławską wedle własnego uznania. Nie tyle dla jakichś konkretnych korzyści, ile dla czystej przyjemności dokuczania.

Zapewne nie spodoba jej się jeszcze bardziej, gdy kanał żeglugowy zostanie otwarty i przepłyną nim pierwsze jednostki. Jak zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, ma to nastąpić 17 września tego roku.

Nowa droga wodna

Warto podkreślić, że przekop przez Mierzeję to główna, ale niejedyna część drogi wodnej, prowadzącej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. Będzie ona mieć łącznie 23 km długości, z czego 2,5 km z tego stanowić będą śluza, port zewnętrzny i stanowisko postojowe. Cały tor wodny będzie miał 5 metrów głębokości. Inwestorem budowy nowej drogi wodnej jest Urząd Morski w Gdyni.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, powiedział: „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską jest jedną z priorytetowych inwestycji infrastrukturalnych rządu. Jej wagę rozumiemy szczególnie teraz, w dobie inwazji Rosji na Ukrainę. Po zakończeniu budowy tej inwestycji statki będą mogły zawijać do portu w Elblągu, płynąc wyłącznie po naszych wodach, co uniezależni armatorów od woli strony rosyjskiej”.

 

Tagi: przekop, inwestycja, otwarcie Gróbarczyk, Rosja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 May

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959