TYP: a1

Velux 5 Oceans - energia odnawialna, czyli skąd wziąć prąd na oceanie?

piątek, 15 kwietnia 2011
Weronika Morys
Chris Stanmore-Major/w-w-i.com
Chris Stanmore-Major/w-w-i.com
Jachty Eco 60 mają cztery główne źródła energii: silnik, turbinę wiatrowa, baterie słoneczne oraz hydrogeneratory. Jako że w obecnej edycji regat Velux 5 Oceans duży nacisk położony jest na ekologię, zawodnicy starają się produkować energię przede wszystkim ze źródeł odnawialnych.


Produkcja energii za pomocą silnika to ostateczność. Jest to co prawda najszybszy sposób jej pozyskiwania, ale zużywający znaczne ilości paliwa tradycyjnego. Zawodnicy korzystają więc głównie z energii wiatru i słońca. Gutek i Brad posiadają dodatkowo nowoczesne hydrogeneratory, które produkują energię z wody, nie zwiększając oporów i nie spowalniając łódki.

"Hydrogeneratory to przyszłość" - mówi Gutek. "To nieprawdopodobne urządzenie. Nie muszę używać silnika, hydrogenerator daje tyle energii, ile potrzebuję. To czysta, cicha energia. Jestem naprawdę zaskoczony tym, jak skuteczne jest to urządzenie. To rozwiązanie przyszłości. Pokazujemy światu, że można w każdej sytuacji posługiwać się energią ze źródeł odnawialnych." Jednak aby korzystać z energii wytwarzanej przez hydrogenerator, jacht musi poruszać się ze stałą prędkością około 8 węzłów. Jeżeli płynie wolniej, zaczyna się kłopot. Ale na pokładzie Operon Racing są baterie, które w pełni naładowane to ok. 600 amperogodzin zasilania. Wystarcza to na 12 godzin maksymalnego poboru prądu, którego zużycie przy wszystkich włączonych urządzeniach wynosi ok. 25 amperów”.

Więcej informacji: www.velux5oceans.com.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 lipca

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971