TYP: a1

Jak zrobić zwrot*?

środa, 26 czerwca 2013
Informacja prasowa
Już tylko 4 dni i rozpoczną się pierwsze biegi regat NordCUP 2013!

Pierwsza edycja NordCUP odbyła się w 2006 roku w Jastarni i wystartowało w niej 17 jachtów. Natomiast w 2012 roku w NordCUPie wystartowało ponad 700 uczestników na ponad 300 jednostkach! Regaty NordCUP są częścią zlotu żeglarskiego Baltic Sail Gdańsk, którego celem jest integracja środowisk żeglarskich i propagowanie marynistycznego dziedzictwa Gdańska.

W 2013 roku w NordCUP żeglarze będą ścigać się w następujących klasach:
  • Nautica 450
  • 470
  • 505
  • Delphia 24
  • Devoti One
  • Europa
  • Finn
  • Hobie 16
  • Hornet
  • Micro
  • Korsar
  • OK Dinghy
  • Omega
  • Skippi 650
  • Snipe
  • Żagle 500

oraz:

  • jachty klasyfikowane wg ORC Club
  • jachty klasyfikowane wg KWR
  • jachty w kategorii OPEN

Jedną z najliczniej reprezentowanych klas regatówek jest OK Dingy. Jaka jest tajemnica popularności tej łódki? Zapytaliśmy o to jednego z zawodników, Dariusza Karasia: „OK Dinghy to klasa tania, w której używana łódka, umożliwiająca ściganie się na przyzwoitym poziomie, kosztuje około 6 tys. zł. Dzięki dość dużej wadze minimalnej sprzęt jest bardzo trwały i łódka 20-letnia lub starsza wcale nie musi być wolniejsza od nowej. Klasa przyciąga głównie żeglarzy, którzy pierwszą młodość mają już za sobą, wyróżnia się fantastyczną atmosferą i towarzyskim klimatem. Jest uznawana przez ISAF za klasę międzynarodową i corocznie organizuje Mistrzostwa Świata (w tym roku w Pattaya w Tajlandii zwyciężył Roger Blasse (AUS)), zaś co 4 lata mistrzostwa Europy (poprzednie wygrał w Medemblik Bartosz Rakocy (POL), który zamierza bronić tytułu w tym roku w Carnac we Francji). Główne ośrodki tej klasy w Polsce znajdują się w Poznaniu, Krakowie, Warszawie i w Bydgoszczy.”

 

OK Dinghy zaprojektował w roku 1957 Duńczyk Knud Olsen. Dane techniczne:

 

Typ ożaglowania ket bermudzki
Podstawowa pow. ożaglowania 8,95 m²
Długość maksymalna 4,00 m
Szerokość maksymalna 1,42 m
Wysokość maksymalna 6 m
Masa całkowita 92 kg
Typ kadłuba mieczowy
Materiał konstrukcyjny drewno, laminat p/s
Zanurzenie minimalne 15 cm
Zanurzenie maksymalne 98 cm
Ilość załogi 1

Charakterystyki kolejnych klas startujących w NordCUP będziemy podawać systematycznie w kolejnych komunikatach prasowych. Tymczasem zapraszamy do oglądania zmagań żeglarzy, nie tylko z wody, także z lądu. Wszystkie trasy regatowe zostaną bowiem ustawione w pobliżu plaż w Gdańsku-Stogi/Górki Zachodnie, Sobieszewie oraz Gdańsku-Brzeźno (mapa poniżej).



Wszystko jest tak zaaranżowane by można było śledzić przebieg regat także z lądu. Oczywiście już zwykła lornetka sprawia, że kibicowanie staje się jeszcze bardziej atrakcyjne. Wspomnieć należy, że na miejscu istnieje również możliwość wypożyczenia jachtu typu MkCafe 24 wraz ze sternikiem z naszej bazy regat w Gdańsku-Górkach Zachodnich (w celu zarezerwowania rejsu prosimy o kontakt pod recepcja@hotelgalion.pl). Na koniec odpowiedzmy na pytanie tytułowe i wyjaśnijmy: Jak zrobić zwrot?

*W robieniu szybkich zwrotów mistrzami są wprawdzie politycy, ale dla żeglarza umiejętność ta ma co najmniej równie duże znaczenie. Zwrot jest podstawowym elementem żeglugi. Jacht, aby płynąć, musi dostosowywać ustawienie żagli do kierunku wiatru. Aby trafić do celu musi od czasu do czasu wykonać zwrot, czyli przejść dziobem lub rufą linię wiatru. Jest to manewr, którego szybkość wykonania ma decydujące znaczenie w regatach. Właśnie podczas zwrotu można nadrobić lub stracić cenne sekundy. W zależności od tego, czy linię wiatru przecina dziób czy rufa, mówimy o zwrocie przez sztag lub zwrocie przez rufę. Można także wykonać zwrot przez top, ale tego nie życzymy żadnemu z zawodników.

Regaty NordCup rozgrywają się w niezwykle malowniczym miejscu, na wodach wokół Górek Zachodnich i w jednej z najnowocześniejszych marin w Polsce - Galion AZS Marina. Wszystkich serdecznie zapraszamy do Gdańska w dniach 29.6-7.7.2013.

Więcej informacji na www.nordcup.pl.

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 kwietnia

Bruno Peyron na "Commodore Explorer" zakończył w Breście rejs dookoła świata z wynikiem 79 dni.
wtorek, 20 kwietnia 1993
Na rynku wydawczniczym ukazał się pierwszym numer magazynu "Yachting World".
piątek, 20 kwietnia 1894