TYP: a1

62. Błękitna Wstęga Zatoki Gdańskiej okiem klasy Nautica 450

wtorek, 15 października 2013
Informacja prasowa
Nautica
fot. E. Rasińska
Udział klasy Nautica 450 w Błękitnej Wstędze powoli staje się tradycją. To już 5 rok z rzędu kiedy stanęliśmy na linii startu. W tym roku jednak start stanął pod znakiem zapytania. Już kilka dni wcześniej wiadomo było, że wyścig stać będzie pod znakiem silnych porywów wiatru – nawet powyżej 25kn, co nie jest idealną prognozą dla małej łódki mieczowej. Nie osłabiło to jednak zapału załóg N450, których zapisało się do regat 7.

Sam dzień regat przyniósł jednak nowe zaskoczenia – silny wiatr wywiał wodę z Zatoki Gdańskiej, co spowodowało obniżenie poziomu wody o ponad 50cm. To z kolei objawiło się silnym przybojem na wyjściu portu gdyńskiego oraz zagrożeniem wejścia na mieliznę dla większych jachtów. Z tych powodów komisja sędziowska zaczęła się zastanawiać nad przełożeniem wyścigu na niedzielę. Jednak po godzinie warunki ustabilizowały się i start ogłoszono na godzinę 12.

Wszyscy ruszyli do swoich jachtów. Jak się okazało słusznie, bo samo wyjście z portu okazało się wyzwaniem. Zmienny kierunek wiatru w główkach, nowe duże wypłycenie po prawej, duże spiętrzone fale oraz tłok ponad 100 wychodzących jachtów – to się nazywa żeglarska przygoda.

Od razu stało się jasne, że wyścig ten pokaże nie tylko kto jest najszybszy, ale też kto czyta dobrze wiatr i wodę. Linia startu była bardzo długa. Sam wybór strony startu dawał dużą przewagę taktyczną na samym początku. Oprócz tego, na starcie jak zwykle tłok. W tym roku nowością były dość duża ilość kite surferów, w tym dwóch na hydroskrzydłach!

Pierwszy odcinek wyścigu to długa halsówka do Sopotu, dalej jednohaslowy bejdewind do Gdańska, baksztag do Sopotu, kurs z pełnym wiatrem do boi G2 pod Gdyńskim portem i sprint pełnym bejdewindem do mety. Najbardziej emocjonującym odcinkiem był pełny kurs do boi G2, gdzie duże, krótkie fale zapewniał wpierw ładny surfing, ale potem nieuchronne wbicie dziobu w poprzedzającą falę. Nie obyło się bez wywrotek. Łódki klasy Nautica 450 ze zmiennym szczęściem uplasowały się w środku stawki. Najlepsza załoga – POL 45 – Michał Korneszczuk/Jakub Bruski ukończyli wyścig jako 35 jednostka, 20 jednokadłubowiec, 2 jacht mieczowy.

Na tym nie skończył się jednak udział naszych łódek w BWZG. W niedzielę zorganizowaliśmy wzorem zeszłego roku Regaty Zakończenia Sezonu – 4 krótkie wyścigi dla łódek naszej klasy. Tym razem wiatr był bardziej umiarkowany, a o zwycięstwie nieraz decydowały centymetry. Tym razem ponownie wygrała łódka POL 45 w eksperymentalnym składzie Bartek Makała / Jakub Bruski, która wygrała także klasyfikację RACE. W FUN najlepszy okazał się gdyńska załoga POL 48 – Jan Dobrogowski / Piotr Chylarecki.

Nasze wyścigi skończyły się w sam raz aby zdążyć na następne atrakcje zapewnione prze Yacht Klub Stal Gdynia – spotkanie z kpt. Krystianem Szypką, uczestnikiem regat OSTAR oraz projekcję filmu „Tabarly”.

Więcej informacji o następnych wydarzeniach Nautica Boats na stronie www.nauticaboats.pl.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 8 lipca

8 lipca 1944 ORP Dragon, pierwszy polski krążownik, zostaje storpedowany przez „żywą torpedę” typu Neger.
sobota, 8 lipca 1944
W Szczecinie umiera w wieku 76 lat Kuba Jaworski; żeglarska kariera "Kuby" wiodła przez Kraków, gdzie pełnił obowiązki pierwszego prezesa Krakowskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego, później była Gdynia, potem już tylko Szczecin. Po krótkim okresie kiero
piątek, 8 lipca 2005
Urodziła się Ellen Mac Arthur, jedna z najbardziej utytułowanych żeglarek świata; m.in. zwyciężyła w kategorii jachtów jednokadłubowych (1998 r.) w Regatach Rumowych, zajęła II miejsce w regatach Vendee Globe 2000/01, zwyciężyła w Regatach Rumowych w 2002
czwartek, 8 lipca 1976
Odbyło się pierwsze walne zgromadzenie członków Yacht Klubu Polski po wojnie, na którym podjęto uchwałę o reaktywowaniu YKP i PZŻ.
niedziela, 8 lipca 1945
Start Ludwika Szwykowskiego do samotnego rejsu mieczowym jachtem "Doris" z Gdańska na Bornholm i z powrotem (powrót 6.08.1932 r.); był to pierwszy rejs otwartopokładowym jachtem po Bałtyku.
piątek, 8 lipca 1932
Na jachcie "Zjawa", z Gdyni wyruszyli w rejs Władysław Wagner wraz z Rudolfem Korniłowskim; pierwszy etap rejsu zakończyli w Colon w pobliżu Cristobalu.
piątek, 8 lipca 1932
Nagroda Rogal Squadron - puchar wygrany przez szkuner "America" w 1851 r. w regatach dookoła wyspy Wight staje się, na mocy specjalnie opracowanego regulaminu, wieczystą nagrodą Pucharu Ameryki.
poniedziałek, 8 lipca 1867
Z Lizbony wyrusza wyprawa Vasco da Gamy z zamiarem znalezienia drogi morskiej do Indii.
niedziela, 8 lipca 1497
Z Gdyni na "Zjawie" wypłynął w rejs Władysław Wagner
piątek, 8 lipca 1932