TYP: a1

Krakowscy studenci budują łódź solarną

piątek, 4 marca 2016
Monika Frenkiel
To połączenie nowych technologii, poszukiwania alternatywnych źródeł energii oraz… żeglarskiej pasji. Studenci krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej pracują właśnie nad projektem łodzi solarnej.


W teamie AGH Solar Boat Team bierze udział 39 osób - studenci z Akademickiego Klubu Żeglarskiego AGH oraz ze Studenckiego Koła Naukowego Eko-Energia. Jak mówi Joanna Maraszek, odpowiedzialna za promocję projektu, to jedna z niewielu naprawdę międzywydziałowych uczelnianych inicjatyw. Głównym celem jest udział w zawodach łodzi solarnych, chociaż chodzi także o zaprezentowanie innowacyjnego podejścia do wykorzystania alternatywnych źródeł energii.

- To pierwszy projekt na uczelni bazujący na odnawialnych źródłach energii. Jeśli używamy energii elektrycznej, nie ogranicza nas pojemność baku. Ogranicza nas pogoda. A to sprawia, że jesteśmy bardzo blisko klasycznego żeglarstwa – podkreśla Joanna Maraszek.

AGH Solar Boat Team ma wsparcie władz Akademii, warsztat (oraz zgodę na modyfikacje budynku, kiedy trzeba będzie wyprowadzać gotową łódkę) i projekt. Jego członkowie prowadzą rozmowy ze sponsorami, na przykład firmą, która miałaby wykonać panele słoneczne. W tym czasie konstruktorzy pracują nad rozwiązaniami, często innowacyjnymi nie tylko na skalę kraju.

– Łódka będzie zaopatrzona w hydroskrzydła. Powodują one, że po osiągnięciu określonej prędkości łódź uniesie się nad wodę. Nie tylko będzie się po niej ślizgać, ale będzie się unosić nad wodą – o jednym z nich bliżej opowiada Joanna Maraszek. – Spowoduje to zmniejszenie oporu wody i tym samym mniejsze zużycie energii. Skrzydła będą sterowalne i będą się dostosowywać do parametrów wody, na przykład fal, żeby utrzymywać łódź w stabilnej pozycji.

Konstrukcyjnych wyzwań przy budowie łodzi jest sporo – najważniejsze to stabilizacja łodzi oraz kompromis między jej wagą a wytrzymałością. Konstruktorzy liczą każdy gram i już wiedzą, że sternik łodzi będzie musiał ważyć 80 kilo. Sam sternik został już wybrany - w przypadku jego niewystarczającego ciężaru trzeba będzie dociążyć łódź pod jego siedzeniem. Kolejne wyzwanie to zabezpieczenie instalacji elektrycznej przed wpływem wody morskiej. – Tych wyzwań będzie znacznie więcej. Będziemy jednak prowadzić etap konsultacji, które pozwolą nam rozwiać wątpliwości – dodaje Joanna Maraszek.




TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 28 marca

Zmarł Mieczysław Pluciński, jeden z polskich konstruktorów jachtowych; najsłynniejszą z jego konstrukcji był jacht typu P-7.
poniedziałek, 28 marca 1983
Start z Las Palmas do rejsu dookoła świata Krystyny Chojnowskiej-Liskiewicz na s/y "Mazurek".
niedziela, 28 marca 1976
Urodził się Zbigniew Puchalski, sławny ze swych rejsów na s/y "Miranda" w regatach OSTAR 72 i rejsu dookoła świata.
wtorek, 28 marca 1933