TYP: a1

Towarowe żaglowce - powrót do przeszłości?

czwartek, 20 grudnia 2018
Monika Frenkiel

Czy wrócą czasy herbacianych kliprów? Bardzo prawdopodobne. Francuski koncern Renault chce wrócić do czasów towarowych żaglowców i planuje budowę dwóch statków ro-ro o napędzie żaglowym.

Wszystko, oczywiście, ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych podczas transportu morskiego. Tradycyjne morskie przewozy stanowią prawie 3% emisji CO2 w Europie.

Przy projekcie Renault współpracuje z francuskim start-upem Neoline. Według planów, dwa towarowe żaglowce maja powstać do 2020 roku a w trasę wyruszyć w 2021. Statki mają obsługiwać transoceaniczną trasę pilotażową między Saint-Nazaire we Francji, wybrzeżem Stanów Zjednoczonych i Saint-Pierre i Miquelon u wybrzeży Nowej Fundlandii.

 

Projekt żaglowego transportowca powstał przy współpracy ze specjalistami do spraw transportu morskiego. Według szacunków użycie żagli jako głównego napędu umożliwi obniżenie nawet o 90 procent emisji CO2 w porównaniu do tradycyjnego statku towarowego na porównywalnej trasie. A co z czasem transportu? Ano na kontrolowanie go pozwoli elektryczny napęd dieslowski o mocy 4200 kW. Przewidywana prędkość to nawet 11 węzłów a pojemność 478 samochodów. Warto wspomnieć, że 60 proc. dostaw samochodów produkcji Renault odbywa się drogą morską.

- Celem Groupe Renault jest zmniejszenie wpływu każdego pojazdu na środowisko w całym cyklu jego życia, od transportu części po dostawę i zakończenie eksploatacji - skomentował Jean-Philippe Hermine, wiceprezes ds. strategicznego planowania ochrony środowiska w Grupie Renault.

 

 

Tagi: Renault, żaglowiec, transport
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 4 August

Opuścił Bermudę jacht "Gemini" z zamiarem ustanowienia polonijnego rekordu trasy z St. George's do portu Horta na Azorach. Przybył tam 18 sierpnia. Trasę 1,905 mil "Gemini" przebyl w 13 dni, 19 godzin, 29 minut i 20 sekund. Jest to rekord dla jachtów polo
środa, 4 sierpnia 2004
Z Plymouth wystartowały regaty Anglia-Australia (Parmelia Cup) z okazji 150 rocznicy przybycia do Freemantle angielskiego żaglowca "Parmelia" z pierwszymi cywilnymi kolonistami; bezwzględnie najszybszy w tym wyścigu był "Wojewoda Pomorski" dowodzony przez
sobota, 4 sierpnia 1979
S/y "Alf" pod dowództwem Kpt. Bogdana Olszewskiego wyruszył w udany rejs do Murmańska (powrót 29.09)
piątek, 4 sierpnia 1972
Na pokładzie jachtu "Generał Zaruski" rozpoczął się XVI Sejmik PZŻ, na którym na prezesa wybrano Kazimierza Petrusewicza, wychowanka Państwowej Szkoły Morskiej w Tczewie, później wiceministra żeglugi i profesora UW
niedziela, 4 sierpnia 1946