TYP: a1

Atomowy lodołamacz Arktika po pierwszych próbach

wtorek, 17 grudnia 2019
Z mediów

„Arktika”, największy i najpotężniejszy rosyjski atomowy lodołamacz zakończył pierwszy etap prób morskich – na wodach Zatoki Fińskiej przetestowano m. in. generatory statku, pracę urządzeń energetycznych, systemu balastowego, mechanizmów pokładowych, działanie systemów komunikacji i nawigacji.

„Arktika” budowana jest w stoczni Baltic Shipyard w Sankt Petersburgu. Statek będzie miał nośność 33,540 dwt i zostanie wyposażony w dwa atomowe reaktory RITM 200 o mocy 81 000 KM, które pozwolą na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Długość statku to 173 metry a szerokość 34. Wyporność „Arktiki” to 30 tys. ton, a statek nie tylko będzie mógł kruszyć grubą pokrywę lodową, ale jednocześnie holować za sobą inne jednostki o masie do 70 tys. ton. Zapas paliwa jądrowego wystarczy na eksploatację przez okres 7 lat, a załoga liczyć będzie 74 ludzi.

To pierwszy lodołamacz budowany według rosyjskiego projektu 22220. Projekt zakłada powstanie trzech podobnych jednostek dla rosyjskiej agencji ROSATOM. Do 2023 roku Rosja chce mieć w swojej flocie osiem nowych lodołamaczy. Mają służyć m.in. firmom z Japonii, Chin i Korei, choć z ich usług będą głównie firmy rosyjskie z sektora petrochemicznego.

 

Kolejne próby Arktiki zaplanowano na marzec-kwiecień 2020 roku. Po dostarczeniu „Arktika” stanie się największym i najpotężniejszym lodołamaczem na świecie, wykorzystywanym do eskorty statków i łamania lodu w rosyjskiej Arktyce. Do tej pory największą taką jednostką był okręt „50 Let Pobiedy”.

 

Tagi: lodołamacz, Arktika
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 18 September

Urodził się Czesław Gogołkiewicz, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, kierownik biura projektowego stoczni im. Teligi, projektant "Spaniela", "Nike", "Raczyński II". Zginął na morzu.
niedziela, 18 września 1938