TYP: a1

„Rossija” ma problemy – brakuje części z… Ukrainy

poniedziałek, 3 kwietnia 2023

Kto by się spodziewał, prawda? Budowa rosyjskiego lodołamacza z napędem atomowym została wstrzymana. Powodem przestoju jest niemożność dostarczenia komponentów z fabryki Energomaszspecstal w Kramatorsku. Firma mieści się na Ukrainie, więc biorąc pod uwagę aktualną sytuację, mogą wystąpić pewne problemy z dotrzymaniem terminów.

 

I cały piękny plan w…

Zmiany klimatyczne zasadniczo bywają postrzegane jako problem – istnieją jednak ludzie, którzy widzą tę kwestię zupełnie inaczej i w związku z topnieniem pokrywy lodowej liczą na bardzo konkretne zyski w niedalekiej przyszłości.

Możliwość transportowania paliw z syberyjskich źródeł arktyczną drogą morską, i to przez cały rok, rzeczywiście wydaje się kusząca. Nic więc dziwnego, że Rosja postanowią ją wykorzystać. Warunkiem powodzenia tej koncepcji było jednak zapewnienie trasie całkowitej drożności, w czym miała pomóc nowoczesna flota lodołamaczy. Jednym z nich miała być właśnie "Rossija" – miała, bo nie wiadomo kiedy będzie.

Tam wszystko jest jakieś większe

Atomowy lodołamacz „Rossija” miał być pierwszym statkiem typu Lider z serii 10510. Założenia były bardzo ambitne – jednostka miała być największa na świecie, a rozmiarami przebijać nawet lotniskowce typu Queen Elizabeth. Zgodnie z planem kadłub jednostki miał mieć 209 metrów długości, a jej załogę miało stanowić 127 osób.

Napęd miały zapewniać dwa reaktory – dzięki dostarczanym przez nie 120 megawatom jednostka powinna bez trudu przebijać się przez lód o grubości 1-2 metrów, utrzymując stałą prędkość rzędu 11-12 węzłów.

Strzał w kolano

Pomysł transportowania paliw Północną Drogą Morską padł jeszcze przed koncepcją przeprowadzenia na Ukrainie jakiejkolwiek „specjalnej operacji”. Prawdopodobnie właśnie z tego powodu jako dostawcę części do atomowych lodołamaczy wybrano przedsiębiorstwo Energomaszspecstal z Kramatorska w obwodzie donieckim.  

W toku działań wojennych fabryka mająca dostarczyć podzespoły została jednak kompletnie zniszczona. W tej sytuacji oddanie okrętu do służby nieco się przeciągnie – i chyba nikt nie wie, jak długie to będą przestoje.  

 

Tagi: Rosja, Ukraina, Północna Droga, lodołamacz, Rossija
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 września

Wypłynięciem na wody Pacyfiku przez Cieśninę Beringa załoga jachtu "Stary" pod Kpt. Jackiem Wacławskim zamknęła symboliczną bramę Przejścia Północno-Zachodniego. Równolegle ze "Starym" przejście pokonał drugi polski jacht s/y "Nekton" pod Kpt. Tadeuszem N
wtorek, 19 września 2006
Zmarł Tadeusz Prechitko, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, pilot Chorągwi ZHP w Wolnym Mieście, działacz żeglarski od 1927 r. W 1936 r. na s/y "Korsarz" wygrał wyścig na XI Igrzyska Olimpijskie z Helu do Kilonii. Na tym jachcie w 1963 r. zajął III miejsc
niedziela, 19 września 1982
Na jachcie "Kurun" wyszedł w rejs dookoła świata (z portu wyjścia Croisic do Maroka z towarzyszem żeglugi, potem już samotnie) Jacques-Yves Le Toumelin; trasa rejsu wiodła przez Atlantyk, Kanał Panamski, Markizy, Cieśninę Torresa, Kapsztad do portu wyjści
poniedziałek, 19 września 1949