TYP: a1

Konieczna naprawa pochylni Kanału Elbląskiego

poniedziałek, 27 lutego 2017
Z mediów/PAP

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku rozstrzygnął przetarg na naprawę mechanizmów pochylni Kanału Elbląskiego. Naprawa ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających. Wady i usterki mają być usunięte przed sezonem żeglugowym, najpóźniej do 27 kwietnia.

[t][/t] [s]By Piotr VaGla Waglowski, Wikipedia[/s]

Istniejący od ponad 150 lat Kanał Elbląski przeszedł niedawno gruntową rewitalizację. Zakończyła się ona w maju 2015 r. i objęła również infrastrukturę techniczną pięciu zabytkowych pochylni. Wykonane wtedy prace zostały uznane za prawidłowe i odebrane. Jak się okazało, dwa lata wystarczyły na to, żeby znaleźć cały szereg wad i usterek w elementach mechanizmów. Ponieważ prace wykonane podczas rewitalizacji maja pięcioletnia gwarancję, wszystkie wady były zgłaszane w trybie gwarancyjnym, a ostatecznym terminem ich usunięcia był koniec 2016 roku. Jednak ponieważ wykonawca nie dokonał napraw, RZGW w Gdańsku wyłoniło wykonawcę zastępczego. Za prace ma jednak – na takim stanowisku stoi zarząd – ma zapłacić ten, kto udzielił gwarancji i nie wywiązał się ze swoich zobowiązań.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem - w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W ramach rewitalizacji wyremontowano pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Naprawa ma kosztować ok. 612 tys. zł. Umowa z wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie.

Tagi: Kanał Elbląski, rewitalizacja, pochylnie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 17 June

Początek samotnej żeglugi Krzysztofa Baranowskiego w rejsie dookoła świata na s/y "Polonez" od Newport do Plymouth (25.05.1973 r.). Etap od Plymouth do Newport (17.07.1972 r.) był udziałem w Regatach Samotnych Żeglarzy, które Kapitan Krzysztof Baranowski
sobota, 17 czerwca 1972
Z Plymouth do Newport startują III regaty OSTAR z udziałem Krzysztofa Baranowskiego na s/y "Polonez", Teresy Remiszewskiej na s/y "Komodor" i Zbigniewa Puchalskiego na s/y "Miranda". Regaty wygrał Alain Colas na "Pen Duick IV".
sobota, 17 czerwca 1972