TYP: a1

Guzianka II od dziś otwarta dla żeglugi

czwartek, 25 czerwca 2020
Informacja prasowa/Wody Polskie

Nie wierzyliśmy, a jednak! Od dziś, czyli 25 czerwca wodniacy mogą korzystać z nowej śluzy Guzianka II w Rucianem-Nidzie, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany! Informację podały Wody Polskie.


Jak wiedzą wszyscy mazurscy żeglarze, przeprawa przez Guziankę związana była z długim oczekiwaniem i nerwami, niepotrzebnymi przecież na wakacjach. Przez Guziankę I, wybudowaną jeszcze w 1879 r. w sezonie turystycznym przeprawia się każdego roku około 15 tys. jednostek i ich liczba rośnie. Nic dziwnego, że środowiska żeglarskie i samorządy z Mazur od lat zabiegały o budowę nowej śluzy, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany.


 

Budowa śluzy żeglugowej Guzianka II z awanportami, mostem, budynkiem sterowni, zapleczem śluzy, węgornią oraz rozbiórką mostu drogowego na drodze powiatowej nr 1646N trwała od października 2018 r. Nowa śluza Guzianka II odciąży „starą Guziankę” i usprawni ruch na Wielkich Jeziorach Mazurskich. W ramach projektu zostały wykonane m.in.:

- śluza żeglowna Guzianka II - stanowiąca alternatywę i uzupełnienie dla obecnie wysłużonej i przewidzianej do modernizacji śluzy Guzianka I. Może pomieścić w dwóch rzędach 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Zapewnia możliwość komunikacji pomiędzy jeziorami, których poziom zwierciadła wody różni się o ok. 2 m. Śluza należy do klasy drogi wodnej Ia i ma następujące parametry:

  • długość użyteczna śluzy – 50 m,

  • szerokość komory śluzy – 7,5m,

  • minimalna głębokość – 2,0 m

  • minimalny prześwit pionowy (pod mostem) 4,0 m.

- rozbiórka istniejącego mostu i budowa nowego, w ciągu drogi powiatowej nr 1646N

- awanport górny (na jez. Guzianka Mała) i awanport dolny (od strony jez. Bełdany).

- nabrzeże od strony jez. Guzianka Mała.

- węgornia z infrastrukturą techniczną i dojazdem z drogi powiatowej wraz z rozbiórką urządzeń wodnych tj. ujęcia wody i węgorni (odłówka węgorzy) z przyległymi elementami betonowymi

- zaplecze śluzy wraz z budynkiem dyżurki śluzy

Wartość całkowita zadania w zakresie PGW WP: 30 494 099,26 zł (w tym koszt robót budowlanych: 29 037 000,23 zł), z czego:

- dofinansowanie ze środków UE: 16 624 262,48 zł,

- środki z budżetu państwa: 3 435 232,53 zł

- środki własne: 10 434 604,25 zł

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020.

Nowa śluza jest pierwszym tego typu obiektem wybudowanym przez Polaków na Mazurach, pozostałe powstawały jeszcze w czasach Prus Wschodnich.

W tym sezonie żeglugowym, będą działały obie śluzy – Guzianka I i Guzianka II. W przyszłości planowany jest remont "starej Guzianki", a po nim rozdzielenie ruchu dużych jednostek pasażerskich od mniejszych, wykorzystywanych turystycznie. Guzianka I obsługiwałaby duże statki żeglugi, a nowa mniejsze jednostki pływające.

 

Godziny otwarcia śluz dostępne są na stronie internetowej bialystok.wody.gov.pl, w zakładce komunikaty nawigacyjne. Przypominamy, że w tym sezonie żeglugowym, wszystkich użytkowników śródlądowych dróg wodnych obowiązuje zwolnienie z opłat za korzystanie ze śluz i odcinków śródlądowych dróg wodnych stanowiących własność Skarbu Państwa.

Tagi: Guzianka, Mazury, śluza
TYP: a3
0 1
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 July

Belg Jacques Rogge, w przeszłości znany finnista, uczestnik olimpiady i mistrzostw świata, został wybrany przewodniczącym Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego.
poniedziałek, 16 lipca 2001
Urodził się Mirek "Kowal" Kowalewski, znany polski szantymen.
sobota, 16 lipca 1955
W pierwszy rejs szkolny wypływa "Dar Pomorza".
środa, 16 lipca 1930
Wyruszył z Portsmouth w rejs dookoła świata Alec Rose na s/y "Lively Lady"; trasa prowadziła wokół Przylądka Dobrej Nadziei, Ocean Indyjski, wokół Przylądka Południowo-Wschodniego (Tasmania), Przylądka Horn, z powrotem do macierzystego portu.
niedziela, 16 lipca 1967
Urodził się Roald Amundsen, słynny norweski badacz polarny (zaginął bez wieści podczas lotu na Spitsbergen, spiesząc na pomoc Nobilemu, którego sterowiec "Italia" uległ katastrofie). Uczestniczył w słynnej wyprawie antarktycznej na statku "Belgica" (1897-
wtorek, 16 lipca 1872