TYP: a1

Z cyklu pływanie na bele czym. Jak obejść system?

czwartek, 22 lutego 2018
Monika Frenkiel

Polacy są mistrzami w omijaniu zakazów. I taki mistrz znalazł się też w czasach, kiedy komunistyczne władze naszego kraju zakazały żeglugi po Bałtyku. Zakaz dotyczył żaglówek, bowiem nikomu się nie śniło, że nasze rodzime morze można pokonać w inny sposób. A jednak! Andrzej Urbańczyk postanowił to zrobicć na świerkowej tratwie…

[t][/t] [s][/s]

Żeglarskie ziarno zasiano w małym Andrzejku dość wcześnie, bo czapkę marynarską dostał w prezencie urodzinowym jak miał 7 lat.  Wczesna edukacja wodna zaowocowała pomysłem, który dla wielu był niemożliwy do zrealizowania, czyli żegluga po Bałtyku na tratwie. Nasz bohater po części inspirował się wyprawą Kon-Tiki a częściowo po prostu chciał popatrzeć na powiewający nad głową żagiel przepłynąć Bałtyk… Wraz z kilkoma innymi śmiałkami i całym zestawem pomocników zaprojektował i zbudował 10-metrową tratwę ze świerkowych bali. W załodze, która ostatecznie opuściła polski brzeg oprócz 21-letniego Urbańczyka znaleźli się Stanisław Kostka, Jerzy Fischbach i Czesław Breit. Rejs rozpoczął się 28 sierpnia 1957 w Łebie a zakończył się po kilkunastu dniach żeglugi w trudnych warunkach pogodowych na wyspie Lilla Karlsö w Szwecji. . 

Wyprawa tratwą Nord (która zresztą w zeszłym roku obchodziła całkiem okrągłą rocznicę) nie była jedyną i ostatnią wyprawą Urbańczyka, który został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa jako światowy rekordzista w samotnych rejsach. Kilkanaście lat po pierwszym rejsie, w 1975 roku, Andrzej Urbańczyk na otwartej szalupie Nord II popłynął do Las Palmas – Barbados. W roku 1977 na jachcie Nord III Urbańczyk odbył wyprawy na trasie Los Angeles - San Francisco oraz San Francisco - Hawaje - Jokohama, która była pierwszym polskim przejściem Północnego Pacyfiku. Samotny 49-dniowy rejs trasy Jokohama - San Francisco w 1978 roku został uwieńczony wpisem do Księgi Rekordów Guinnesa za ustanowienie rekordu prędkości. Kolejna samotna wyprawa na jachcie Nord IV odbyła się w roku 1982 i obejmowała kierunek San Francisco - Hawaje - San Francisco. 2 lata później Andrzej Urbańczyk odbył samotny rejs dookoła świata zawijając jedynie do trzech portów. 

 


Kolejne próby samotnego opłynięcia świata w 100 dni Andrzej Urbańczyk podejmował w latach 1989 i 1991 na jachcie Nord V. Rok 2003 zaowocował drugim już wpisem do Księgi Rekordów Guinnesa – jego powodem był rejs na tratwie, tym razem zbudowanej z pni sekwoi,  Nord VI. A dokładniej najdłuższy rejs non stop przez Północny Pacyfik z San Francisco do wyspy Guam w archipelagu Wysp Mariańskich. Za pobicie rekordu wszech czasów długości rejsu na tratwie (5880 mil morskich w 136 dni) Andrzej Urbańczyk otrzymał także nagrodę Kolos w kategorii Wyczyn Roku. Rok później na jachcie Nord VII podjął się wyprawy otwartą szalupą przez Pacyfik. Niestety, z powodu awarii szalupy rejs został przerwany. 

 

28 sierpnia 2007, w 50. rocznicę pierwszej wyprawy kapitan Urbańczyk wyruszył w kolejny rejs, którym chciał upamiętnić i odwzorować pierwszą wyprawę. Zbudowano wierną kopię tratwy NORD, z siedmiu świerkowych bali według projektu z roku 1957. Trasa wiodła od Jarosławca w Polsce do Visby na Gotlandii. Podróż trwała 12 dni, z powrotem 10 dni.

Tagi: Andrzej Urbańczyk, tratwa, Nord, Bałtyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 June

Wodowanie nowego trimarana "IDEC" dla Francisa Joyona.
wtorek, 19 czerwca 2007
Rehabilitacja Mariusza Zaruskiego.
poniedziałek, 19 czerwca 1989
Blisko Salcombe Harbour wchodzi na mieliznę "Herzogin Cecile".
piątek, 19 czerwca 1936
Na redzie portu gdyńskiego stanął, zakupiony ze składek społeczeństwa żaglowiec "Dar Pomorza".
czwartek, 19 czerwca 1930
Urodziła się Teresa Remiszewska-Damsz, była pierwszą Polką, a czwartą kobietą na świecie, która samotnie przepłynęła Atlantyk. W 1972 r. wzięła udział w regatach OSTAR, wcześniej odbyła pierwszy samotny rejs po Bałtyku na s/y "Zenit".
wtorek, 19 czerwca 1928
W holenderskiej stoczni GM Muller zwodowano trzymasztowy szkuner "Vlissingen", późniejszą "Iskrę", statek szkolny Polskiej Marynarki Wojennej.
wtorek, 19 czerwca 1917
Nieopodal Bacon Island Bar na mieliznę wchodzi "Flying Cloud".
piątek, 19 czerwca 1874
Wodowanie "Sovereign of the Seas" - największego klipra zbudowanego przez J. W. Griffithsa i McKaya - słynnych budowniczych kliprów herbacianych.
sobota, 19 czerwca 1852