TYP: a1

50 okrętów, które zmieniły bieg historii

piątek, 19 października 2018
Monika Frenkiel

Czy statek może zmienić bieg historii? Oczywiście, że tak. Bo wypłynął, bo dopłynął w nieoczekiwane miejsce, bo coś na nim przetransportowano, bo zatonął… Ian Graham, autor „50 okrętów, które zmieniły bieg historii” jest zdania, że żaden wynalazek ludzkości nie wpłynął na nią tak, jak wymyślenie sposobu przemieszczania się przez morze. I próbuje nas do tego przekonać.

Liczba 50 jest nieco umowna, bo książka zaczyna się od przykładowych łodzi – przykładowych dla rodzaju konstrukcji, ale także dokumentujących morską aktywność danej społeczności (tak jak łódź z grobowca faraona Cheopsa, łódź z Nydham czy triery). Każda notka zawiera opis łodzi (typ, czas wodowania, długość i tonaż, konstrukcję i napęd), ale to tylko drobny element całości. Bowiem opis każdej łodzi to pretekst do opisania społeczności, która z niej korzystała, wpływu na gospodarkę czy historię. Dodatkowo autor wspomina o odkryciach archeologicznych i związanych z nimi ciekawostkach – takich jak np. prace zespołu Roberta Ballarda, dzięki którym odkryto „Isis”, rzymski statek handlowy z IV wieku.

Dzięki opisom poszczególnych statków poznajemy kierunki ekspansji geograficznej mocarstw (cesarstwa rzymskiego, Normanów, Fenicjan czy Chińczyków). Zwyczaje ludów, które się poruszały jednostkami, ich ekonomię, a także dążenia i ambicje czy...wynalazki. 

Oczywiście nie mogło zabraknąć w książce słynnych wypraw, jak ta Kolumba  czy Magellana, ale znajdziemy tutaj także opis konstrukcji wyjątkowych z jakiegoś powodu – nowatorskich rozwiązań, wielkości, szybkości…albo na przykład okoliczności zatonięcia czy wręcz zaginięcia (jak np. angielska „Mary Rose” z XVI wieku czy „Spray” Joshuy Slocuma). Są tu słynne wyprawy badawcze (niezapomniana Kon-tiki ale i DSV Alvin, niewielki pojazd podwodny, który zrewolucjonizował badanie oceanów). Żaglowce, parowce, wielkie statki pasażerskie i okręty wojenne, katastrofy (tak jak ta Titanica) oraz światowe skandale („Amistad”, przejęta przez niewolników, których późniejszy proces sądowy przykuł uwagę całego świata czy SS „Torrey Canyon”, supertankowiec który spowodował gigantyczny wyciek ropy do mórz i katastrofę ekologiczną. Mamy tu wielkie bitwy (np. tę pod Trafalgarem), podstępne ataki (RMS „Lusitania”) czy szpiegowskie podchody (działania francuskich szpiegów w celu uszkodzenia „Rainbow Warrior”, statku należącego do Greenpeace). Autor porusza się swobodnie po rozmaitych epokach i krajach, od prawie 3 tys. przed n. e. aż po czasy współczesne, gigantyczne transportowce, liniowce i statki wiertnicze.

 

Niesamowicie ciekawa książka pokazująca dzieje świata z punktu widzenia transportu morskiego. Pełno w niej odnośników, ilustracji i zdjęć, faktów i ciekawostek.

Dla każdego miłośnika morza i historii.

 

Tytuł: 50 okrętów, które zmieniły bieg historii

Autor: Ian Graham

Oficyna Wydawnicza Alma-Press Sp. z o.o.

Tagi: okręty, recenzja, Alma-Press, Ian Graham
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 23 August

Na Atlantyku "Orange II" bije rekord żeglugi dobowej - 706,2 Mm (średnia 29 węzłów)
poniedziałek, 23 sierpnia 2004
Zmarła Halina Stefanowska, dziennikarka, autorka tekstów piosenek żeglarskich, popularyzatorka kultury morskiej
niedziela, 23 sierpnia 1987
Wyruszył w rejs na Kubę s/y "Odkrywca" z załogą pod dowództem Kapitana Wiesława Kłosowskiego (cumował w Hawanie 14 grudnia tego roku)
czwartek, 23 sierpnia 1973
W Hamburgu zwodowano żaglowiec szkolny "Gorch Fock", następcę "Gorch Flock I" (który w ramach odszkodowań wojennych został przejęty przez Rosjan i nadal pływa pod nazwą "Towariszcz"
piątek, 23 sierpnia 1957
W Warszawie urodził się Jerzy Kuliński, żeglarz, a przede wszystkim autor znakomitych locji przeznaczonych dla żeglarzy
piątek, 23 sierpnia 1935