Łukasz Przybytek i Jacek Piasecki tuż za podium

poniedziałek, 13 lutego 2023
Informacja prasowa/Polski Związek Żeglarski

4 miejsce załogi Łukasz Przybytek i Jacek Piasecki (AZS AWFiS Gdańsk) w Lanzarote International Regatta w żeglarskiej, olimpijskiej klasie 49er. Polacy mieli szansę na podium, ale w podwójnie punktowanym wyścigu medalowym popełnili drobny błąd i nie obronili trzeciego miejsca zajmowanego po serii kwalifikacyjnej. Mimo niedosytu, czwarte miejsce polskiej załogi jest dużym sukcesem, gdyż regaty te były bardzo silnie obsadzone.

- Były to dla nas pierwsze poważne regaty międzynarodowe w tym roku. Na Lanzarote trenują praktycznie wszystkie najlepsze załogi na świecie, więc obsada regat była niemal jak
na mistrzostwach świata w rywalizacji złotej grupy. Poziom był naprawdę wysoki. Przez całe zawody żeglowaliśmy równo, co pozwoliło nam w tym trudnym, zmienno-wiatrowym akwenie utrzymywać się w ścisłej czołówce. Do wyścigu medalowego przystępowaliśmy z trzeciego miejsca, bardzo ciasno z czwartą i piątą łódką. Początek wyścigu ułożył się dla nas bardzo dobrze, realizowaliśmy nasz plan taktyczny, ale doszło do stykowej sytuacji z załogą austriacką. Była to typowa sytuacja prawy-lewy. Z naszej perspektywy wydawało się, że przejdziemy im przed dziobem, ale niestety podczas mijanki Austriacy zahaczyli o nasz przedłużacz - mówi Łukasz Przybytek.

Jeszcze na wodzie jury zdecydowało, że był to błąd polskiej załogi i Łukasz z Jackiem musieli wykręcić karne kółko. W trudnych warunkach, przy wietrze o sile ponad 20 węzłów, taki manewr trwa dość długo i oznacza dużą stratę do rywali.
- Walczyliśmy do samego końca, nadrobiliśmy na trasie kilka miejsc, medal race ukończyliśmy na 6 miejscu i w klasyfikacji generalnej uplasowaliśmy się tuż za podium. Pozostaje mały niedosyt, z błędów wyciągamy wnioski, a cieszymy się z tego, że w bardzo
mocnej stawce pływamy równo. Mamy nadzieję, że w następnych regatach Pucharu Świata
na Majorce będzie jeszcze lepiej - dodaje Łukasz Przybytek.
Regaty wygrali Brytyjczycy, James Peters i Fynn Sterritt. Na Lanzarote, oprócz klasy 49er, rywalizowały także żeglarze i żeglarki w klasach 49erFX i 470. Miejsca pozostałych polskich
załóg:
12 - Dominik Buksak i Szymon Wierzbicki (AZS AWFiS Gdańsk/AZS Poznań) w klasie 49er
14 - Mikołaj Staniul i Jakub Sztorch (AZS AWFiS Gdańsk) w klasie 49er
19 - Aleksandra Melzacka i Sandra Jankowiak (YKP Gdynia/AZS Poznań) w klasie 49erFX
22 - Agnieszka Pawłowska i Bartłomiej Szlija (ChKŻ Chojnice/UKŻ Lamelka Kartuzy) w klasie 470
28 - Kacper Paszek i Jolanta Ogar-Hill (AZS AWFiS Gdańsk/UKŻ Wiking Toruń) w klasie 470