TYP: a1

Polski satelita będzie śledził ruch na Bałtyku

czwartek, 24 marca 2016
Ruch statków na Morzu Bałtyckim śledzić będzie pierwszy polski komercyjny satelita. Satelitę buduje na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej konsorcjum firm, któremu przewodzi spółka Creotech Instruments.

satelita, Bałtyk
Fot. By NASA - http://www.navcen.uscg.gov/ftp/gps/ggeninfo/gps-iif.tif[dead link], Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=564265



Satelita będzie pracować w systemie AIS (systemie automatycznej identyfikacji), która służy zapobieganiu kolizji i bezpieczeństwu ruchu morskiego.

Ważący ok. 40 kg satelita będzie głównym elementem systemu bezpieczeństwa morskiego, na który będą się także składać: naziemna stacja łączności, centrum kontroli lotu i sterowania oraz terminal danych AIS. Użytkownikami danych z systemu będą przede wszystkim Urzędy Morskie, Wojsko Polskie, Straż Graniczna, Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa, Służby Specjalne oraz Europejska Agencja Bezpieczeństwa Morskiego.

Plan zakłada zbudowanie i wystrzelenie na orbitę gotowego satelity w ciągu najbliższych 7 lat. W ciągu tego roku konsorcjum ( oprócz Creotechu są w nim firmy Hertz Systems, Atos Polska, Śląskie Centrum Naukowo – Technologiczne Przemysłu Lotniczego i instytucje naukowe : Centrum Badań Kosmicznych PAN, Instytut Łączności i Akademia Morska w Gdyni), przygotuje projekt misji, określi zadania i skonfiguruje urządzenia pokładowe. System obsługi naziemnej ma być zlokalizowany w Polsce.
Koszt całego systemu szacuje się na 30 mln EUR.
Tagi: satelita, śledzenie, Bałtyk, statki
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 lipca

"Bona Terra" pod dowództwem Mieczysława Kurpisza opuściła Szczecin wyruszając w rejs trasą przez Kanał Panamski, Wyspy Galapagos, Wyspę Wielkanocną, wyspy południowego Pacyfiku, do Nowej Zelandii oraz Australii; w lipcu 2001 r. na Maderze "Bona Terra" zam
czwartek, 27 lipca 1995