TYP: a1
MAPA
Dzień 1
0 Mm
(0 Mm)
Miasto Zadar często nazywane jest "małym chorwackim Rzymem". Nazwę tą usprawiedliwia jego długa historia sięgająca trzech tysięcy lat, wyjątkowe budowle kościelne oraz bogate dziedzictwo kulturalne. W Zadarze warto pobyć dłużej, bo spacery urokliwymi uliczkami oraz wzdłuż nadmorskiego bulwaru są równie fascynujące zarówno w dzień, jak i wieczorem.

Stare miasto, które położone jest na czworokątnym półwyspie kryje wiele zabytków, w tym sporej wielkości rzymskie forum oraz najcenniejszy sakralny zabytek całej Dalmacji - kościół św. Donata z IX w. Wartych odkrycia jest również kilka innych kościołów, na które natrafić można w urokliwych uliczkach. Starówkę okala monumentalny mur z prowadzącymi do miasta rzeźbionymi bramami. Na samym krańcu półwyspu, na którym leży miasto, wieczorami gromadzą się tłumy, aby podziwiać przepiękne zachody słońca, nie przypadkiem określone niegdyś przez znanego reżysera Alfreda Hitchcoca mianem „najpiękniejszych na świecie”. Po zachodzie rozświetla się zamontowany w podłożu promenady odwzorowany w zmniejszonej skali układ słoneczny.

Atrakcją nabrzeża są również morskie organy, wydobywające z metalowych rur dżwięki bijących o wybrzeże fal. Z Zadaru niedaleko już na archipelag Kornati, gdzie znajduje się park narodowy. Miłośnikom aktywnego wypoczynku Zadar oferuje liczne atrakcje rekreacyjne oraz rozbudowaną bazę turystyki żeglarskiej w marinach: Borik, Tankerkomerc i Vitrenjak.
Dzień 2
16 Mm
(16 Mm)
Niewielka wyspa w archipelagu Zadarskim. Położona między znajdującą się po stronie północnej wysepką Ist. Od strony południa sąsiaduje z Dugim Otokiem i małymi wysepkami takimi jak Otok Tun Veli i Otok Zverinac. Na krańcu północnym w sporej zatoce znajduje się osada Zapuntel. Nosi ona taką samą nazwę jak cieśnina między wyspą Ist a Molat.

Przepływając tędy czy to w kierunku Zadaru, czy też z Zadaru na otwarte morze, trzeba brać pod uwagę fakt, że w czasie silnej bory, w tej cieśninie powstaje silny rozkołys. W porcie Zapuntel znajdziemy dwa pirsy, pierwszy, na którym ustawiono światło czerwone (Bl (2) c 5s 3Mm), przy nim należy stawać po jego wewnętrznej stronie. Również w wypadku drugiego pirsu zalecane jest cumowanie po stronie wewnętrznej. Te wskazania są istotne zwłaszcza przy spodziewanej borze, bowiem wtedy mimo że port jest dobrze osłonięty, powstaje w tym basenie spore falowanie.

Kolejne miejsce postoju znajduje się na południowym brzegu wyspy w sporej zatoce o nazwie Brguljski Zaljev. Dobrym kotwicowiskiem jest pobliże miasteczka Brgulje, a także okolice ograniczającego zatokę od południa brzegu cypla o nazwie Bonaster W samym porciku oznaczonym światłem zielonym (B z 3s 6m 4Mm) znajdziemy przy nabrzeżu kilka muringów, na zewnątrz pirsu są też boje cumownicze. Przy nabrzeżu ze światłem cumuje prom. Należy zatem nie stawać tam na dłużej. Porcik osłonięty jest niewielką wysepką, jednak podczas jugo panuje tu spory rozkołys. Nieco na południe od tej osady znajdziemy małą zatokę o nazwie Podgarbe gdzie też można kotwiczyć.

Przy wejściu do zatoki Brugljski Zaljev usytuowane jest miasteczko o tej samej nazwie co wyspa czyli Molat. Na główce małego falochronu ustawiono światło czerwone (B c 3s 6m 4Mm). W tym miejscu po zewnętrznej stronie staje prom. Cumować można po stronie wewnętrznej falochronu, tu raczej na zasadzie long side, bowiem miejsca tu mało na manewry, a także nieco dalej przy betonowym nabrzeżu, znajdziemy tam kilka muringów. Strona północna wyspy nie obfituje ani w miejscowości ani w miejsca dogodne do kotwiczenia, jedyne miejsce godne polecenia to zatoka Luka Jazi. W wypadku bory lepiej jednak tam się nie zatrzymywać.
Dzień 3
21 Mm
(5 Mm)
TYP: a3