TYP: a1

Zamiast do muzeum trafią do remontu

czwartek, 10 sierpnia 2017
Z mediów

Ministerstwo Obrony Narodowej podpisuje umowy na remont starych okrętów podwodnych typu Kobben pochodzących jeszcze z lat 60. ubiegłego wieku. To efekt opóźnienia zamówień na nowe okręty podwodne programu "Orka".

[t]ORP

Kobbeny należące do naszej Marynarki Wojennej zostały zbudowane w Niemczech w latach 60. XX wieku, a pod polską banderą znalazły się w 2002 r., gdy zostały przekazane nam przez Norwegię. Od dawna mówi się o ich przejściu na emeryturę – zainteresowanych nimi było kilka polskich muzeów. Jednak żeby Kobbeny stały się atrakcją turystyczną, trzeba je wycofać ze służby. Wszystko jednak wskazuje na to, że nastąpi to nieprędko, bowiem wbrew zapowiedziom Ministerstwa Obrony, że będzie to jak najszybciej, wciąż nie nastąpiło podpisanie umów na budowę w ramach programu „Orka” trzech nowych jednostek. I, jak poinformowało Gazetę Wyborczą biuro prasowe ministerstwa, „Faza analityczno-koncepcyjna dla zadania „Orka” jeszcze się nie zakończyła. Zakończenie fazy planowane jest w tym roku”.

 

Oznacza to, że na razie trzeba przeznaczać środki na remont Kobbenów. Na początku miesiąca Komenda Portu Wojennego Gdynia podpisała umowy ze znajdującą się w stanie upadłości likwidacyjnej Stocznią Marynarki Wojennej na remont ORP „Sęp” oraz szczecińską spółką Net Marine Marine Power Service na naprawę ORP „Sokół”. Zamówienie dotyczy „przygotowania do rewizji wewnętrznej oraz próby ciśnieniowej zbiorników sprężonego powietrza oraz tlenowych”. W sumie prace kosztować mają 2,4 mln zł.

W sprawie dostawy nowych okrętów rozmowy prowadzone są z trzema podmiotami. Pierwszy to francuska korporacja stoczniowa Naval Group (dawniej DCNS), producent okrętów Scorpene. Drugim dostawcą może być niemiecki holding stoczniowy TKMS z okrętami 212CD. Trzecim potencjalnym oferentem jest szwedzki SAAB, który sprzedaje okręty typu A26.

 

Tagi: Kobben, okręt podwodny, Marynarka Wojenna
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 5 lipca

Do Odessy dopływa z Gdańska "Velet" pod dowództwem Henryka Wolskiego.
środa, 5 lipca 2006
W Gdańsku rozpoczęła się kolejna edycja Operacji Żagiel, święto żagli i regaty organizowane przez The International Sail Training Association.
środa, 5 lipca 2000
W Gdańsku na Motławie gościł jeden z największych żeglarzy świata Eric Tabarly na pokładzie "Pen Duick II".
sobota, 5 lipca 1997
Zmarł Józef Marczewski, wieloletni działacz żeglarski, członek honorowy PZŻ.
niedziela, 5 lipca 1992
Powrócił z rejsu dookoła świata jacht "Tropiciel" z Kpt. Ryszardem Wabikiem.
sobota, 5 lipca 1986
Samotny rejs przez Cieśniny Duńskie na "Eurosie" odbył Aleksander Kaszowski; w czasie rejsu przebyto 800 mil w ciągu 10 dni.
poniedziałek, 5 lipca 1971
Alec Rose powrócił do Portsmouth po rejsie dookoła świata na s/y "Lively Lady".
piątek, 5 lipca 1968
Na jachcie "Thetys" w Nowym Jorku zakończył rejs Krzysztof Grabowski (start z Tangeru 12 kwietnia); był to pierwszy powojenny atlantycki rejs polskiego żeglarza.
niedziela, 5 lipca 1959
Urodził się Andrzej Zawieja, olimpijczyk w klasie Finn (1968 r.), wielokrotny mistrz Polski w tej klasie, trener żeglarski.
piątek, 5 lipca 1940