TYP: a1

USA i okręty podwodne nowej generacji

środa, 2 czerwca 2021
Hanka Ciężadło

Marynarka Wojenna USA planuje budowę supernowoczesnych okrętów podwodnych. Mimo iż jednostki mają wejść do użytku dopiero za 10 lat, już stały się przedmiotem zainteresowania specjalistów z Congressional Research Service, dziennikarzy, a zapewne również szpiegów.

Po co im to?

Dobre pytanie – i jak najbardziej uzasadnione. Jak zapewne wiecie, US Navy dysponuje całkiem sporą flotą, w skład której wchodzą okręty podwodne klasy Los Angeles (niezbyt nowoczesne, ale i tak nowsze, niż ORP Orzeł), okręty klasy Seawolf (SSN-21) oraz najnowsze - klasy Virginia, oznaczane symbolem NSSN (New Attack Submarine).

W jakim zatem celu Amerykanie mieliby fundować sobie z publicznych pieniędzy kolejne jednostki jeszcze nowszej generacji? Wygląda na to, że chodzi tu bardziej o prestiż i chęć przebicia konkurencji (a przynajmniej nadążania za nią), niż o jakąś rzeczywistą potrzebę.

Made in the USA

W krajach anglojęzycznych funkcjonuje takie powiedzonko: „Keeping up with the Joneses”. Oznacza ono, że traktujemy sąsiadów jako benchmark - a mówiąc prościej, że próbujemy im dorównać na każdym polu, kupując coraz to nowe sprzęty, niezależnie od tego, czy rzeczywiście jest nam to potrzebne.

Kto zatem jest Jonesem dla Stanów Zjednoczonych? Z pewnością ktoś, kto dysponuje największą obecnie flotą na świecie – czyli modernizowana na bieżąco Marynarka Armii Ludowo-Wyzwoleńczej Chin. Drugie miejsce należy w tym względzie przyznać Rosjanom, którzy również wyasygnowali ostatnio pewne środki na nowe okręty podwodne. W tej sytuacji Amerykanie nie mogą przecież być gorsi, prawda?

Jasne, że nie

Amerykańskie okręty najnowszej generacji będą nosiły oznaczenie SSN(X). Ich głównym zadaniem ma być bezpośrednie zwalczanie wrogich jednostek nawodnych oraz podwodnych. Oznaczałoby to, że będą one bardziej zbliżone do okrętów klasy Seawolf, niż Virginia. Te drugie stanowią bowiem tańszą i bardziej „lajtową” wersję Seawolfów, mogącą też służyć do przemieszczania płetwonurków bojowych (SEAL) oraz do ataków na cele lądowe.

Eksperci twierdzą, że nowe jednostki będą większe, niż dotychczasowe okręty podwodne US Navy. Mają też mieć wzmocniony kadłub, co umożliwi im zanurzenie na duże głębokości, a także zwiększoną liczbę wyrzutni oraz magazynów na amunicję. Najprawdopodobniej będą też przystosowane do przewożenia podwodnych dronów bojowych.

 

Tagi: USA, US Navy, okręt podwodny, inwestycja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 8 lipca

8 lipca 1944 ORP Dragon, pierwszy polski krążownik, zostaje storpedowany przez „żywą torpedę” typu Neger.
sobota, 8 lipca 1944
W Szczecinie umiera w wieku 76 lat Kuba Jaworski; żeglarska kariera "Kuby" wiodła przez Kraków, gdzie pełnił obowiązki pierwszego prezesa Krakowskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego, później była Gdynia, potem już tylko Szczecin. Po krótkim okresie kiero
piątek, 8 lipca 2005
Urodziła się Ellen Mac Arthur, jedna z najbardziej utytułowanych żeglarek świata; m.in. zwyciężyła w kategorii jachtów jednokadłubowych (1998 r.) w Regatach Rumowych, zajęła II miejsce w regatach Vendee Globe 2000/01, zwyciężyła w Regatach Rumowych w 2002
czwartek, 8 lipca 1976
Odbyło się pierwsze walne zgromadzenie członków Yacht Klubu Polski po wojnie, na którym podjęto uchwałę o reaktywowaniu YKP i PZŻ.
niedziela, 8 lipca 1945
Start Ludwika Szwykowskiego do samotnego rejsu mieczowym jachtem "Doris" z Gdańska na Bornholm i z powrotem (powrót 6.08.1932 r.); był to pierwszy rejs otwartopokładowym jachtem po Bałtyku.
piątek, 8 lipca 1932
Na jachcie "Zjawa", z Gdyni wyruszyli w rejs Władysław Wagner wraz z Rudolfem Korniłowskim; pierwszy etap rejsu zakończyli w Colon w pobliżu Cristobalu.
piątek, 8 lipca 1932
Nagroda Rogal Squadron - puchar wygrany przez szkuner "America" w 1851 r. w regatach dookoła wyspy Wight staje się, na mocy specjalnie opracowanego regulaminu, wieczystą nagrodą Pucharu Ameryki.
poniedziałek, 8 lipca 1867
Z Lizbony wyrusza wyprawa Vasco da Gamy z zamiarem znalezienia drogi morskiej do Indii.
niedziela, 8 lipca 1497
Z Gdyni na "Zjawie" wypłynął w rejs Władysław Wagner
piątek, 8 lipca 1932