TYP: a1

Sylwester na jachcie

piątek, 22 października 2010
Weronika Morys
Sylwester na jachcie

Dla miłośników ciepłego klimatu, którzy w środku zimy mają ochotę poszukać słońca, ciekawą alternatywą powitania Nowego Roku są rejsy sylwestrowe. Aby wprowadzić pomysł w życie wystarczy wyczarterować jacht w jednej z polskich firm czarterowych lub dołączyć do już zaplanowanego rejsu, wyszukując wolną koję.





Najpopularniejsze akweny na jakich realizowane są takie podróże to Morze Śródziemne, Morze Bałtyckie i Morze Północne. Chętnie odwiedzane są też Karaiby, Nowa Zelandia, Madagaskar, Polinezja, Seszele, Wyspy Zielonego Przylądka i Nowa Kaledonia. Taka wyprawa generuje jednak spore koszty, co sprawia, że nie jest to rozrywka dla każdego. Na Morzu Śródziemnym największą popularnością cieszy się Chorwacja, Czarnogóra, Grecja, Sardynia, Korsyka i Sycylia.

Chorwacja

ChorwacjaCiepłe morze, sprzyjające wiatry i duża ilość słońca, a ponadto czyste plaże oraz świetnie zorganizowana, ciągle rozwijająca się infrastruktura - nic dziwnego, że Chorwacja staje się coraz bardziej popularnym celem przyjazdów. Wśród odwiedzających ten kraj nie brakuje również żeglarzy, bo turystyczna Chorwacja to przede wszystkim piękne wybrzeże, wzdłuż którego ciągnie się szereg uroczych zatoczek, wysp i wysepek.

Żeglarstwu w Chorwacji sprzyjają nie tylko zachęcające do odwiedzenia zakątki, ale też korzystny, śródziemnomorski klimat, ogromna baza armatorów oraz duża liczba marin. Na żeglarzy czekają tysiące dobrze wyposażonych i zadbanych jachtów, kilkadziesiąt świetnie zagospodarowanych marin o bardzo wysokim standardzie oraz tysiące małych portów i zatok nadających się do kotwiczenia. Sezon żeglarski jest tu wydłużony do prawie siedmiu miesięcy, a wybrzeże bardzo urozmaicone. Łącznie linia brzegowa liczy 5790 km. Chorwacja jest też rajem dla nurków, którzy chętnie podziwiają bardzo ciekawy podmorski świat. W dodatku w każdej nadmorskiej miejscowości można znaleźć bazy nurkowe.

Dodatkowym atutem jest to, że Chorwacja świetnie nadaje się do żeglarskich wypraw całych rodzin z dziećmi, a także osób, które dotąd nigdy nie żeglowały po morzu. Na fakt, że kraj ten stanowi bardzo popularną destynację wśród polskich żeglarzy wpływa również niewielka odległość, która pozwala pokonać trasę z Polski do Chorwacji w ciągu jednego dnia podróży samochodem.

Więcej informacji na temat Chorwacji tutaj.

Relacja z sylwestrowego rejsu Sławomira Kwaśniaka

Opis trasy:

Nasza załoga to była grupa 7 studentów, mających ochotę spędzić sylwester w dość „niecoroczny” sposób, mianowicie na jachcie w Chorwacji.

Po dojechaniu na miejsce, odebraliśmy jacht i wszyscy się zaształowali. Następnego dnia wypłynęliśmy z Kasteli na południe w kierunku Dubrownika, żeby opłynąć wyspę Brac. Po pierwszym dniu okazało się, że dni są dość krótkie (o 16:30 zachodziło słonce), wiec w trakcie rejsu udało nam się opłynąć tylko wyspę Brac (z postojem w jakiejś zatoczce na kotwie oraz w marinach Povlja i Milna). Z Milny obraliśmy kurs na Drvenik Veli (nieskończona marina bez prądu, wody i toalet, za to kilka bezpańskich kotów), a następnego dnia do Trogiru na imprezę sylwestrową. O 3 nad ranem okazało się, że podniósł się poziom i woda zalała keje miejską (była to jedyna stresująca sytuacja w trakcie całego rejsu). W związku z tym stanęliśmy na noc na kotwicy przed Trogirem (nawet o 3 w nocy gościu z ACI chciał nas skasować;)). Po wszystkim obraliśmy kurs na Split na tankowanie. Ze Splitu z powrotem do Kasteli na noc. W Split Radio tego samego dnia ostrzegali przed sztormami, ale na szczęście 8 przyszła już po tym, jak jacht był zacumowany w Marinie. Następnego dnia z rana zdaliśmy jacht bez żadnych komplikacji i mogliśmy wracać do Polski.

Co warto zobaczyć:

Warto zobaczyć pustą Chorwację :) W sezonie praktycznie wszędzie natyka się człowiek na innych żeglarzy i turystów. Podczas naszego rejsu, napotkaliśmy jeden włoski jacht w Trogirze oraz słyszeliśmy w radiu rozmowę dwóch polskich jachtów. Taka pusta Chorwacja to zupełnie inne doświadczenie, dlatego szczególnie polecam wyjazd poza sezonem.

Film z rejsu:


Poniżej oferta sylwestrowa jednej z polskich firm czarterowych. Termin rejsu może być modyfikowany w zależności od potrzeb. Przy wyczarterowaniu więcej niż jednego jachtu armatorzy oferują nawet do 15% zniżki.

SYLWESTER 2010 w Chorwacji

Termin: 26.12.2010 - 02.01.2011 lub inny w zależności od preferencji
Port: Murter / Marina Hramina
Jachty: (21x) Bavaria 46 Cruiser, rocznik 2008-2009, kabiny 4, koje 8+1, 2 WC, cena 1.910 €, kaucja 1.500 EUR
Bavaria 51 Cruiser, rocznik 2010, kabiny 5, koje 10+2, 3 WC, cena 2.500 €, kaucja 1.800 EUR
W cenie: GPS, plotter, autopilot, ponton z silnikiem zaburtowym, sprzątanie końcowe, parking dla 2 aut, zestaw pościeli, śniadanie przy zaokrętowaniu
Cena nie zawiera: paliwa, opłat portowych i turystycznych, podatek turystyczny (1 €/dzień/osobę)

Termin: 26.12.2010 - 02.01.2011 lub inny w zależności od preferencji
Port: Kastela / Marina Kastela
Jachty:
Hanse 430, rocznik 2008, kabiny 3, koje 6+2, 2 WC, cena 1.900 €, kaucja 1.500 €
Hanse 470, rocznik 2008, kabiny 3, koje 6+2, 2 WC, cena 2.400 €, kaucja 2.000 €
Bavaria 44, rocznik 2003, kabiny 4, koje 8+1, 2 WC, cena 1.650 €, kaucja 1.500 €
Elan 434 Impression, rocznik 2006, kabiny 4, koje 8+2, 2 WC, cena 1.750 €, kaucja 1.500 €
Elan 434 Impression, rocznik 2006, kabiny 4, koje 8+2, 2 WC, cena 1.750 €, kaucja 1.500 €
Gib Sea 51, rocznik 2003, kabiny 5, koje 10+2, 5 WC, cena 2.100 €, kaucja 1.600 €
Gib Sea 51, rocznik 2003, kabiny 5, koje 10+2, 5 WC, cena 2.100 €, kaucja 1.600 €
W cenie: GPS, plotter, autopilot, ponton, butelka szampana + ciasteczka/jacht :)
Cena nie zawiera: paliwa, opłat portowych i turystycznych, transit log 130-150 €/jacht (sprzątanie końcowe, zestaw pościeli i ręczników, gaz), silnik zaburtowy (70 €/tydzień), podatek turystyczny (1 €/dzień/osobę)

Termin: 26.12.2010 - 02.01.2011 lub inny w zależności od preferencji
Port: Sibenik / Marina Mandalina
Jachty: (8x) Dufour 44 Performance, rocznik 2006-2007, kabiny 4, koje 8+2, 2 WC, cena 1.862 €, kaucja 1.500 €
W cenie: GPS, plotter, autopilot, ponton, sprzątanie końcowe, zestaw pościeli i ręczników
Cena nie zawiera: paliwa, opłat portowych i turystycznych, transit log (125 €/jacht), silnik zaburtowy (70 €/tydzień), podatek turystyczny (1 €/dzień/osobę)

Źródło: www.charternavigator.pl

Karaiby

KaraibyKaraiby to grupa większych i mniejszych wysp, położonych w Ameryce Środkowej, które oddzielają Ocean Atlantycki od Morza Karaibskiego i Zatoki Meksykańskiej. W ich skład wchodzi archipelag Wielkich i Małych Antyli, Bahamy i Kajmany. Popularnymi kierunkami wycieczek są Dominikana, Barbados, Jamajka i Kuba. Warto jednak poznać inne, równie atrakcyjne miejsca jak Grenada, Gwadelupa, Martynika, Mauritius, Saint Lucia czy Saint-Martin.

Karaiby to idealne miejsce na urlop zarówno dla spragnionych leniwego odpoczynku na bajecznych plażach, jak i dla miłośników sportów wodnych - surferów, windsurferów, fanów nurkowania i oczywiście żeglarzy. Wyspy dostarczają też atrakcji miłośnikom zwiedzania - można tu oglądać warowne twierdze oraz kościoły i budynki mieszkalne z czasów kolonialnych. Karaiby słyną także ze swojej muzyki (np. jamajskie reggae) i tańca. Wszystko to sprawia, że wyprawa na Karaiby pozostanie we wspomnieniach na długo.

Karaiby położone są między 12º i 24º szerokości geograficznej północnej, w strefie występowania pasatów. Sezon na Karaibach zaczyna się wtedy, kiedy u nas zima. Tropikalne lasy, egzotyczna przyroda, biały piasek i błękitna woda przyciągają turystów z całego świata. Najlepszy okres na uprawianie żeglarstwa to miesiące od listopada do czerwca (szczyt sezonu przypada na grudzień - luty). Podczas rejsu od czerwca do grudnia można zetknąć się z huraganem. W miesiącach zimowych występuje rozbudowany układ wysokiego ciśnienia na północny-wschód od Karaibów, wzmacniający północno-wschodnie wiatry pasatowe (zwane w tym okresie "Christmas winds") do 25-30 węzłów.

Więcej informacji na temat Karaibów znajdziesz tutaj:
--> Kuba
--> Grenada
--> Gwadelupa
--> Martynika
--> Mauritius
--> Saint Lucia
--> Saint-Martin



Nowa Kaledonia


Nowa KaledoniaJest to grupa czterech wysp zależnych od Francji w zachodniej części Oceanu Spokojnego, pomiędzy Nową Zelandią a Australią, w Melanezji. W jej skład wchodzi długa na 350 km główna wyspa Grand Terre ze stolicą Noumea oraz kilka mniejszych wysp takich jak Ile des Pins, Wyspy Lojalności czy Chesterfield. Niewielu turystów wie o ich istnieniu, mimo że zostały odkryte w 1774 r. przez angielskiego podróżnika i żeglarza Jamesa Cooka. To prawdziwy raj na ziemi i idealne miejsce do żeglowania, uprawiania nowoczesnych sportów wodnych, nurkowania, plażowania i zażywania kąpieli, obserwowania wielorybów, konnych wycieczek lub przejażdżek samochodem terenowym po górach, spływów kajakowych, łowienia tuńczyków, marlinów i innych ryb.

Miłośnicy przygód mogą udać się na wyprawę do ruin dawnego więzienia dla francuskich kryminalistów. Jest to część historii mocno wpisanej w Nową Kaledonię, która pełniła kiedyś rolę koloni karnej dla francuskich kryminalistów i przeciwników władzy. Kolonia karna w Nowej Kaledonii została założona w 1864 roku. Wilgotny klimat, liczne choroby i groźne zwierzęta dziesiątkowały więźniów tamtejszej kolonii. Obecnie turyści mogą zwiedzać muzeum kolonii, budynek cel z umeblowaniem nawiązującym do czasów dawnego więzienia, baraki strażników oraz dom dyrektora. Warto zobaczyć również Hienghene (centrum kulturalne Kanaków, rdzennych mieszkańców Nowej Kaledonii), Fort Teremba, Numea; ponadto klify w Bourail, kopalnia Pilou, góry, laguny i rafy koralowe, Wyspy Lojalności (m.in. Ouvéa i Maré).

Nowa Kaledonia to idealna odskocznia dla żeglarzy szukających ciszy i spokoju. Krystalicznie czysta woda, część największej na świecie rafy koralowej o łącznej długości 1700 km - kolorowe ryby, rozgwiazdy, koralowce, a nawet wraki statków i liczne atole uatrakcyjnią czas spędzony pod żaglami. Nowa Kaledonia to idealne miejsce na żeglarskie wojaże.

Więcej informacji na temat Nowej Kaledonii znajdziesz tutaj.


Wyspy Zielonego Przylądka

Wyspy Zielonego PrzylądkaRepublika Zielonego Przylądka to grupa przepięknych i mało znanych wysp pochodzenia wulkanicznego, leżących na Atlantyku około 600 km na zachód od wybrzeży Afryki, na wysokości Mauretanii i Senegalu. Archipelag składa się z dziesięciu zamieszkałych wysp i pięciu skalistych wysepek. Do 1975 roku archipelag był portugalską kolonią. Marynarzom i żeglarzom Cabo Verde (ang. Cape Verde) znane jest od stuleci przede wszystkim z produkcji znakomitego grogu.

Wbrew nazwie wyspy te wcale nie cieszą oka bujną zielenią. Ze względu na wulkaniczne pochodzenie archipelagu są raczej czarne lub popielate. Archipelag powstał w wyniku erupcji wulkanicznej, przez co każda z wysp jest zupełnie inna, ma własną i specyficzną atmosferę. Różnorodność jest ogromna - od piaszczystych plaż z lazurową czystą wodą, przez suche krainy albo urodzajną glebę z plantacjami kawy, herbaty, trzciny cukrowej czy też na pasmach górskich kończąc. Stolicą małego państewka jest Praia - miasto na wyspie Santiago (Sao Tiago).

Sezon na Wyspach Zielonego Przylądka trwa od listopada do marca. Grudzień to idealny okres na żeglugę wokół archipelagu. Temperatury nie są wówczas najwyższe, ale woda nagrzana przez upalne lato jest ciepła. W czasie gdy w Europie rozpoczyna się zima, na Cabo Verde temperatura dochodzi do 30°C.

Więcej informacji na temat Wysp Zielonego Przylądka znajdziesz tutaj.


Seszele

SeszelePołożone na środku Oceanu Indyjskiego Seszele to wspaniałe miejsce dla osób, które chcą cieszyć się dziką, nieskażoną przyrodą i spędzić urlop pod żaglami. Mówi się, że na Seszelach jest więcej odcieni błękitu i zieleni, niż można sobie wyobrazić, dlatego nie bez powodu nazywane są "Zaginionym Edenem", czy "Wyspami Miłości". Seszele to kraj wiecznej pogody, złotych plaż i bajecznie kolorowych atoli.

Seszele to wyspiarski kraj utworzony ze 115 wysepek położonych na Oceanie Indyjskim na północny wschód od Madagaskaru. Większość z nich jest granitowa, pochodzenia wulkanicznego, natomiast reszta została utworzona przez koralowce. Seszele dzielą się  na 2 archipelagi: wyspy wewnętrzne oraz zewnętrzne. Pierwsze są zdecydowanie bardziej dostępne, a więc też częściej odwiedzane. Należy jednak pamiętać, że jedynie 33 z nich jest zamieszkałych. Na największej z nich - Mahe - żyje 61 200 mieszkańców. Część z wysp to własność prywatna, z zakazem wstępu lub możliwością pobytu tylko na plaży.

Całość kraju znajduje się w okolicy równika. Jego bliskość sprawia, że klimat Seszeli jest gorący i jednocześnie wilgotny, z sezonowymi monsunami. Na Seszelach przez cały rok panuje niemal jednakowa temperatura - od 24°C do 30°C. Najgorętsze miesiące to marzec i kwiecień z temperaturą przekraczającą 30°C. W przeciwieństwie do naszych warunków pogodowych, na Seszelach "najzimniej" jest w lipcu i sierpniu, a temperatura spada wtedy do około 21°C. Ze względu na to, że wyspy położone są na zewnątrz pasa cyklonów, silne wiatry i burze zdarzają się bardzo rzadko. Choć sezon trwa cały rok, to urlop pod żaglami najlepiej organizować od listopada do początku maja. Główny kierunek wiatrów zależy od pory roku - od grudnia do marca wieje z północnego zachodu, a od maja do października z południowego wschodu.

Więcej informacji na temat Seszeli znajdziesz tutaj.


Polinezja Francuska

Polinezja FrancuskaPolinezja Francuska, potocznie nazywana Tahiti (od największej wyspy), to zbiorowość zamorska Francji, obejmująca 118 wysp i wysepek zgrupowanych w pięciu archipelagach (Wyspy Towarzystwa, Markizy, Wyspy Tuamotu, Wyspy Gambier, Wyspy Australe). Położona jest w środkowej części Oceanu Spokojnego, po obu stronach równika i po obu stronach linii zmiany daty. Stolicą tego terytorium jest Papeete na wyspie Tahiti, która jest zarazem największą i najbardziej znaną pojedynczą wyspą w archipelagu Wysp Na Wietrze. Językiem urzędowym jest oczywiście język francuski. Inne atole, wyspy, grupy wysp należące do Polinezji Francuskiej to m.in.: Bora-Bora, Huahine, Taha'a, Raiatea, Maiao, Markizy, Maupiti, Mehetia, Moorea, Tetiaroa, Tuamotu, Tubuai i Tupai.

Wyspy te są pochodzenia wulkanicznego, aczkolwiek część archipelagów stanowią atole koralowe - szczególnie na Tuamotu, otoczone laguną, odcięte od morza przez rafy koralowe reprezentują wszystkie formy pięknej natury. Zielone wyspy ze szczytami w chmurach, licznymi wodospadami i dolinami, z plażami z koralowego piasku, plantacjami wanilii to raj dla uczestników rejsu na Polinezji Francuskiej. Polinezja, a szczególnie jej główna wyspa Tahiti, jest jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Oceanii. Za sławę trzeba jednak słono płacić - Polinezja to również jeden z najdroższych krajów w regionie.

Więcej informacji na temat Polinezji Francuskiej znajdziesz tutaj.


Nowa Zelandia

Nowa ZelandiaNowa Zelandia to państwo wyspiarskie w południowo-zachodniej części Oceanu Spokojnego, około 1600 km od Australii, ze stolicą w Wellington. Tworzą je dwie główne wyspy oddzielone Cieśniną Cook'a: Północna i Południowa, oraz mniejsze wysepki: Stewart Island, Chatham Islands, Great Barrier Island, Cambell Island, Antipodes Island, Kermadec Islands, a także terytoria zamorskie w Oceanii: Tokelau, Niue oraz Wyspy Cooka.

Duża rozciągłość południkowa Nowej Zelandii oznacza spore różnice klimatyczne: od podzwrotnikowego na krańcu północnym (klimat określany jako śródziemnomorski, z krótką łagodną zimą i długim latem) do umiarkowanego w regionach południowych (zimą od czasu do czasu zdarza się mróz, a roczne wahania temperatur wynoszą kilka stopni). Wyspy leżą w strefie klimatu morskiego, co oznacza, że zmiany pogody bywają tutaj zdumiewająco gwałtowne i trzeba być przygotowanym na cztery pory roku w ciągu jednego dnia.

Główny sezon turystyczny w Nowej Zelandii obejmuje okres od listopada do marca. Najcieplejsze miesiące to grudzień, styczeń i luty, a najzimniejsze - czerwiec, lipiec i sierpień.

Więcej informacji na temat Nowej Zelandii znajdziesz tutaj.

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 5 October

Przy umiarkowanym wietrze, ale gęstej mgle na półkę skalną w okolicy Gotlandii wszedł s/y "Mokotów"; jacht odratowano.
środa, 5 października 1983
Start w Saint Malo 1 edycji Route du Rhum.
czwartek, 5 października 1978
Z Rio de Janeiro pod dowództwem Wojciecha Białego wypłynęła szalupa "Rozumek" biorąc kurs na Cape Town.
niedziela, 5 października 1969