TYP: a1

S/y Selma Expeditions: Kierunek - Wyspa Piotra I

poniedziałek, 16 marca 2015
Informacja prasowa | J.J. Cieliszak
Następna czarna, bezksiężycowa noc. Ciemności bezdenne, głębokie, wszech otaczające. To jakby zamknąć oczy i próbować płynąć po omacku. Ale czy można sterować w ten sposób u brzegów Antarktydy, na wodach pełnych gór lodowych? Oczywiście nie. Stajemy w dryf i do 4-tej rano czekamy na świt. Wtedy - żagle w górę i dalej w drogę...

Damian za sterem_Selma Expeditions.com
Zaświeciło słońce. Damian za sterem. SelmaExpeditions.com

Jesteśmy coraz bliżej do wyspy Piotra I odkrytej i nazwanej 194 lata temu w trakcie rosyjskiej wyprawy Fabiana Gottlieba von Bellingshausen'a. W 1820 roku był to najdalszy na Południe ląd - znany ludziom. Wtedy lądowanie na wyspie okazało się niemożliwe z powodu szerokiego na 25 km pierścienia paku lodowego. Odkrycie Rosjan potwierdziła 90 lat później francuska ekspedycja Jean-Martin Charcot'a, ale i oni nie dotarli bliżej niż 5 km od lądu..

Pierwszymi ludźmi na wyspie byli i to dopiero - 2 lutego 1929 roku - Norwegowie - szukający miejsca dla nowej bazy wielorybniczej. Przy okazji wbili flagę i w ten sposób przejęli władanie nad tą bezludną wyspą na rzecz Norwegii. Miejsce okazało się jednak bardzo nieprzyjazne, a ciągle napierające lody uniemożliwiły założenie bazy na dłużej niż kilka dni. Obecnie na wyspie znajduje się automatyczna chilijska stacja meteorologiczna, ale jej obsługa prowadzona jest przez techników przylatujących helikopterami.

Nowe prowadzenie falow aby nie wmarzaly_fot. P.Kuzniar_SelmaExpeditions
Nowe prowadzenie fałów, aby nie wmarzały. Fot. P. Kuźniar, SelmaExpeditions

Nasz zapał do zwiedzenia Wyspy Piotra I. prawie ostygł. Prawie... Podczas porannego spotkania Krzysztof oznajmił: "Podobno na tej wyspie można wylądować tylko helikopterem...". No tak... Wiecie już co dalej. Tak - odwiedziny Wyspy Piotra I. - ponownie w planach wyprawy SELMA-ANTARKTYDA-WYTRWAŁOŚĆ. Będziemy więc, bez słowa skargi, pompować ponton. Wodować go, montować silnik. A potem, jak nam się uda zdobyć niezdobyte, pakować wszystko w forpiku, układając te puzzle silnikowo-pontonowe na nowo. Mamy cel!

Dzisiaj ponad 20 gór lodowych przedefilowało przed naszym wzrokiem. W tym dwie wielkie góry stołowe. Piękny, niezapomniany widok! Po południu odkuwanie i pałowanie pokładu. Nie ma zmiłuj! Wchodzi nam to w krew. Obladzamy się w ekspresowym tempie. Posiadane środki odmrażające (czeskie - od Dusana) tylko ułatwiają skuwanie lodu. Nie usuwanie, tylko SKUWANIE!!! To trwa! Niezła zaprawa fizyczna. Musieliśmy także przesunąć niektóre liny - fały rolerów - wmarzają zbyt szybko co ogranicza manewrowanie żaglami.

Mija kolejny dzień. Po 22ej znowu ciemność wokoło. Ponownie zwalniamy i stajemy w dryf. Taka nasza nowa, świecka tradycja...

Pozdrawiamy z Selmy w ciemnościach:Piotr, Jacek, Wifi, Damian, Artur, Kris, Tomek, Luby, Leon, Duszan i Krzysiek.

Źródło: Selma Expeditions.com
Tagi: Selma Expeditions, Antarktyka
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 września

Wypłynięciem na wody Pacyfiku przez Cieśninę Beringa załoga jachtu "Stary" pod Kpt. Jackiem Wacławskim zamknęła symboliczną bramę Przejścia Północno-Zachodniego. Równolegle ze "Starym" przejście pokonał drugi polski jacht s/y "Nekton" pod Kpt. Tadeuszem N
wtorek, 19 września 2006
Zmarł Tadeusz Prechitko, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, pilot Chorągwi ZHP w Wolnym Mieście, działacz żeglarski od 1927 r. W 1936 r. na s/y "Korsarz" wygrał wyścig na XI Igrzyska Olimpijskie z Helu do Kilonii. Na tym jachcie w 1963 r. zajął III miejsc
niedziela, 19 września 1982
Na jachcie "Kurun" wyszedł w rejs dookoła świata (z portu wyjścia Croisic do Maroka z towarzyszem żeglugi, potem już samotnie) Jacques-Yves Le Toumelin; trasa rejsu wiodła przez Atlantyk, Kanał Panamski, Markizy, Cieśninę Torresa, Kapsztad do portu wyjści
poniedziałek, 19 września 1949