TYP: a1

„Rossija” ma problemy – brakuje części z… Ukrainy

poniedziałek, 3 kwietnia 2023

Kto by się spodziewał, prawda? Budowa rosyjskiego lodołamacza z napędem atomowym została wstrzymana. Powodem przestoju jest niemożność dostarczenia komponentów z fabryki Energomaszspecstal w Kramatorsku. Firma mieści się na Ukrainie, więc biorąc pod uwagę aktualną sytuację, mogą wystąpić pewne problemy z dotrzymaniem terminów.

 

I cały piękny plan w…

Zmiany klimatyczne zasadniczo bywają postrzegane jako problem – istnieją jednak ludzie, którzy widzą tę kwestię zupełnie inaczej i w związku z topnieniem pokrywy lodowej liczą na bardzo konkretne zyski w niedalekiej przyszłości.

Możliwość transportowania paliw z syberyjskich źródeł arktyczną drogą morską, i to przez cały rok, rzeczywiście wydaje się kusząca. Nic więc dziwnego, że Rosja postanowią ją wykorzystać. Warunkiem powodzenia tej koncepcji było jednak zapewnienie trasie całkowitej drożności, w czym miała pomóc nowoczesna flota lodołamaczy. Jednym z nich miała być właśnie "Rossija" – miała, bo nie wiadomo kiedy będzie.

Tam wszystko jest jakieś większe

Atomowy lodołamacz „Rossija” miał być pierwszym statkiem typu Lider z serii 10510. Założenia były bardzo ambitne – jednostka miała być największa na świecie, a rozmiarami przebijać nawet lotniskowce typu Queen Elizabeth. Zgodnie z planem kadłub jednostki miał mieć 209 metrów długości, a jej załogę miało stanowić 127 osób.

Napęd miały zapewniać dwa reaktory – dzięki dostarczanym przez nie 120 megawatom jednostka powinna bez trudu przebijać się przez lód o grubości 1-2 metrów, utrzymując stałą prędkość rzędu 11-12 węzłów.

Strzał w kolano

Pomysł transportowania paliw Północną Drogą Morską padł jeszcze przed koncepcją przeprowadzenia na Ukrainie jakiejkolwiek „specjalnej operacji”. Prawdopodobnie właśnie z tego powodu jako dostawcę części do atomowych lodołamaczy wybrano przedsiębiorstwo Energomaszspecstal z Kramatorska w obwodzie donieckim.  

W toku działań wojennych fabryka mająca dostarczyć podzespoły została jednak kompletnie zniszczona. W tej sytuacji oddanie okrętu do służby nieco się przeciągnie – i chyba nikt nie wie, jak długie to będą przestoje.  

 

Tagi: Rosja, Ukraina, Północna Droga, lodołamacz, Rossija
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth mija s/y "Copernicus" pod Kpt. Zygfrydem Perlickim.
czwartek, 25 kwietnia 1974
Z Buenos Aires wyruszył w rejs do Polski s/y "Euros"; w czasie nieprzerwanej żeglugi załoga z Kpt. Henrykiem Jaskułą dopłynęła do Helu w ciągu 90 dni po przebyciu 8276 mil.
środa, 25 kwietnia 1973
Z Cannes (z postojem w Giblartarze) wyruszył w samotny rejs przez Atlantyk Alain Gerbault na "Firecrest"; dotarł do Nowego Jorku po 101 dniach żeglugi.
środa, 25 kwietnia 1923
Nieopodal Wysp Kanaryjskich podczas próby bicia rekordu żeglugi 24-godzinnej wywraca się katamaran "Mediatis Region Aquitaine".
wtorek, 25 kwietnia 2006
Henryk Jaskuła zdobywa patent kapitański.
niedziela, 25 kwietnia 1971
Na skały Hamstone w południowej Anglii wpada "Herzogin Cecile".
sobota, 25 kwietnia 1936