TYP: a1

Prestiżowa nagroda dla polskiego statku

poniedziałek, 13 listopada 2023
Hanka Ciężadło

I to kosmicznego… no, prawie. Zbudowany w Szczecinie Canopée, który otrzymał właśnie miano „Statku Roku”, jest bowiem przeznaczony dla potrzeb Europejskiej Agencji Kosmicznej. Czym wyróżnia się ta jednostka i co warto o niej wiedzieć?

Pierwszy na świecie

6 listopada w Rotterdamie odbyła się Gala Nagród Morskich, będąca wielkim świętem holenderskiego sektora morskiego. Podczas niej przyznawanych jest wiele ważnych nagród w takich kategoriach, jak talent, osiągnięcia, bezpieczeństwo, innowacje, czy właśnie tytuł Statku Roku. Tym razem uhonorowano nim zbudowanego w Polsce rorowca Canopée. Powstał on wskutek kooperacji stoczni Neptun (Szczecin) oraz Partner (Police), na zlecenie firmy Jifmar Offshore Services. OK, i poza udaną międzynarodową współpracą — co w nim takiego niezwykłego?

Przede wszystkim hybrydowy napęd: jednostka, poza silnikiem diesla, została też wyposażona w skrzydła OceanWings, czyli innowacyjne, sztywne żagle, o których już kiedyś pisaliśmy. Warto podkreślić, że Canopée jest pierwszym na świecie hybydowym statkiem przemysłowym. W jego przypadku powierzchnia „szmat” wyniosła 1500 metrów kwadratowych, a ponieważ mają one możliwość obracania się o 360 stopni i precyzyjnego ustawiania kąta nachylenia, będą pracować wydajniej, niż tradycyjne żagle.

Ale kosmos…

Hybrydowy napęd to nie wszystko – sam fakt jego zamontowania z pewnością nie wystarczyłby do przyznania tytułu Statku Roku. Poza zastosowaniem sztywnych żagli jednostkę wyróżnia też coś innego — wyjątkowe, „kosmiczne” przeznaczenie. Zgodnie z założeniami Canopée ma być używany do przewożenia komponentów rakiety Ariane 6 do Gujany Francuskiej. 

Co ważne,  transport tego rodzaju ładunku wymusił na projektantach szereg ciekawych innowacji. Z uwagi na parametry przewożonych elementów oraz specyfikę prac przy programie kosmicznym Canopée musiał spełnić kilka ambitnych założeń – między innymi takich jak:

  • duża powierzchnia pokładu,
  • znaczna prędkość,
  • zdolność pływania przy ograniczonym zanurzeniu,

a wszystko to przy poszanowaniu przyrody i dobra planety. Warto w tym momencie przypomnieć, że zastosowanie OceanWings umożliwia zmniejszenie emisji paliw kopalnych, a co za tym idzie — tlenków węgla i azotu o około 30 procent. Krótko mówiąc, wyznaczamy nowe trendy i mamy się czym pochwalić. Miło, prawda?

 

 

 

 

Tagi: statek, nagroda, Rotterdam, Niderlandy, OceanWings, innowacje, Polska
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 kwietnia

Na "Down Star" zakończył rejs dookoła świata George Fairle.
wtorek, 27 kwietnia 1965
Odbył się w Warszawie Zjazd Delegatów YKP; zjazdowi przewodniczył Ludwik Szwykowski, jeden z założycieli YKP. Na zjeździe wybrano nowy zarząd z prezesem Bronisławem Barylskim na czele.
niedziela, 27 kwietnia 1947
W Warszawie umiera Antoni Dobrowolski (urodzony w 1872 r.) profesor, geograf, uczestnik wyprawy arktycznej na belgijskim żaglowcu "Belgica", przyczynił się do powstania pierwszej polskiej stacji artycznej na Wyspie Niedźwiedziej.
wtorek, 27 kwietnia 1954
Urodził się Samuel Morse, twórca alfabetu Morse'a.
środa, 27 kwietnia 1791
Na Filipinach w walce z tubylcami ginie Ferdynand Magellan.
sobota, 27 kwietnia 1521