TYP: a1

Ograniczanie emisji CO2 w transporcie morskim

poniedziałek, 23 września 2019
Z mediów

Czy da się zminimalizować dwutlenku węgla w oficjalnym transporcie? Tak – udowadniają to duże firmy armatorskie. Japoński NYK właśnie wykonał pierwszy w Japonii neutralny węglowo rejs, minimalizując emisję CO2 do 5000 ton.


Chodzi o samochodowiec Aries Leader, wyposażony w najnowsze energooszczędne technologie, które zmniejszają emisję CO2 o 30% w porównaniu z tradycyjnymi samochodowcami. I jak się okazuje, nie jest to pojedyncze działanie Japończyków – w specjalnym oświadczeniu armator zaznaczył, że NYK będzie inwestować w zielone technologie właśnie poprzez inicjatywy w zakresie kredytów węglowych (dla wyjaśnienia – neutralność węglowa to strategia kompensowania emisji dwutlenku węgla przez sekwestrację lub zakup kredytów węglowych). Na razie kredyty węglowe uzyskuje z projektu energii wiatrowej w Zachodnich Indiach. 

Japończycy nie są jedyna firmą, stawiającą na ekologię w transporcie morskim. Testy pierwszego w swoim rodzaju paliwa neutralnego rodzaju przeprowadza duński armator Maers. To pilotażowy projekt, a poprzedził go przeprowadzony na kontenerowcu Metter Maersk test - jednostka wyruszyła w marcu w rejs z Rotterdamu do Szanghaju, a paliwem była mieszanka zawierająca 20 procent tzw. biopaliwa drugiej generacji produkowanego z odpadów roślinnych. Efekt? Zmniejszenie emisji o 1,5 miliona kilogramów CO2. To tyle, ile wydziela  w ciągu roku 200 gospodarstw domowych. To dopiero początek planów Duńczyków, którzy do 2030 roku planują wybudować jednostkę bezemisyjną. 

 

Tagi: energia, CO2, emisja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 27 lipca

"Bona Terra" pod dowództwem Mieczysława Kurpisza opuściła Szczecin wyruszając w rejs trasą przez Kanał Panamski, Wyspy Galapagos, Wyspę Wielkanocną, wyspy południowego Pacyfiku, do Nowej Zelandii oraz Australii; w lipcu 2001 r. na Maderze "Bona Terra" zam
czwartek, 27 lipca 1995