TYP: a1

Odkryta usterka masztu jachtu SELMA RACING zmusza zespół do zmiany formuły udziału w ROLEX FASTNET RACE 2017

środa, 26 lipca 2017
Artur Skrzyszowski

Zespół SELMA RACING, po pomyślnym zakończeniu kwalifikacji do ROLEX FASTNET RACE,  dzięki zajęciu bardzo dobrych miejsc w regatach RORC - Myth of Malham oraz Cowes to St. Malo, rozpoczął ostateczne przygotowania jachtu do legendarnych regat. Planowy na 6 sierpnia - FASTNET to wyścig najlepszych i najodważniejszych żeglarzy na trasie 605 mil morskich wzdłuż południowych brzegów Anglii z Cowes do skały Fastnet Rock, najbardziej ma południowy-zachód wysuniętego punktu Irlandii, następnie powrót do Plymouth opływając od południa wyspy Isles of Scilly.

 

W ramach przygotowań przed-startowych wszystkie żagle s/y Selma Racing zostały starannie przejrzane i jeśli konieczne - zreperowane, jacht wydobyto z wody, sprawdzono stan kadłuba, a całe olinowanie i maszt z włókna węglowego zdemontowano w celu dokładnych oględzin. Kolejne elementy masztu zostały dokładnie prześwietlone za pomocą ultradźwięków. Niestety, po analizie zdjęć okazało się, że maszt uległ miejscowemu rozwarstwieniu (delaminacji), co szczególnie zaobserwowano w okolicach mocowań sztagu i salingów.

 

Sprawa jest bardzo poważna ponieważ postępujące rozwarstwiania prowadzą bezpośrednio do obniżenia sztywności i wytrzymałości zwłaszcza w miejscach koncentracji naprężeń, a to stanowi ogromne ryzyko złamania masztu podczas żeglugi. Według oficjalnego protokołu badań - jacht Selma Racing z masztem w takim stanie nie zostanie dopuszczony do regat. Na miejscu, we wszystkich pracach związanych ze sprawdzaniem masztu i kadłuba jachtu, polskim żeglarzom bardzo pomaga firma Rig It UK, z jej właścicielem Pawłem Barwiczem. Pracownicy tej firmy - Neil i Kazimierz to wysokiej klasy riggerzy, od dłuższego czasu ściśle współpracują z projektem SELMA RACING, pomagając w przygotowaniu jachtu i takielunku oraz w trymowaniu jednostki.  Dobra wiadomość - rozwarstwienie można naprawić. Potwierdził to znany w środowisku żeglarskim  specjalista Jim Walker (prowadzi naprawy m.in. jachtów serii HUGO BOSS Alexa Thompsona). Zła wiadomość - na pewno nie uda się tego zrobić w czasie krótszym niż 3 tygodnie. To o tydzień za późno, aby jacht Selma Racing mógł zdążyć na start ROLEX FASTNET RACE 2017.

[t]Artur Skrzyszowski, skipper Selma Racing, przy uszkodzonym maszcie[/t] [s]Fot. Krzysztof Jasica, (Selma Expeditions)[/s]

 

Kapitan Skrzyszowski, po konsultacji z zarządem SELMA EXPEDITIONS (założycielami SELMA RACING) - w tym z kpt. Piotrem Kuźniarem, zdecydował, że zgodnie z naczelną zasadą "na morzu - najważniejsze jest bezpieczeństwo", o wycofaniu z FASTNET jachtu s/y Selma Expeditions, ale jednocześnie o uczestnictwie - zespołu SELMA RACING w tym wyścigu na innym jachcie. Organizator regat - Royal Ocean Racing Club (RORC), wstępnie zgodził się na taka zamianę - pod warunkiem zapoznania się załogi z nową jednostką i odbycia dodatkowego treningu.

 

Obecnie kierownictwo SELMY, za zgodą i we współpracy z RORC, rozpoczął wśród znajomych armatorów, a także na specjalistycznych forach internetowych poszukiwania jachtu zastępczego.. Jednak bardzo jest tu istotny czas, a raczej jego brak. Wszystko będzie musiało zostać dopięte w ciągu tygodnia. Jeśli to się w tak krótkim czasie nie uda, ostatnim i już zarezerwowanym wariantem będzie umieszczenie już wytypowanej załogi s/y Selma Racing po kilka osób jako członków załogi innych jachtów uczestniczących w tych regatach. Oczywiście cała załoga wytypowana do udziału w ROLEX FASTNET RACE 2017, uczestnicząca w dotychczasowych treningach i przygotowaniach jest poinformowana o całej sytuacji.

 

Rozwarstwienie (delaminacja) jachtów zdarza się w żeglarstwie wyczynowym dosyć często. Dlatego tak ważne jest wykrywanie wad konstrukcji z wyprzedzeniem, inaczej konsekwencje mogą byc niebezpieczne dla jachtu i załogi. Alex Thomson niedługo po starcie do Vendee Globe 2008 zauważył rozwarstwienie kadłuba jachtu i wycofał się z regat. Podobne problemy zaobserwowano podczas Volvo Ocean Race 2011-2012. Spośród sześciu jachtów biorących udział w regatach złamano dwa maszty (“Puma” i "Groupama”), a kadłuby czterech uległy poważnej delaminacji ("Abu Dhabi”, Camper”, "Telefonica” i Sanya).

[t]Jacht  Selma Racing na nabrzeżu Southampton Marina, lipiec 2017[/t] [s]Fot. Krzysztof Jasica  (Selma Expeditions)[/s]

Wiadomość o kłopotach SELMA RACING na finale przygotowań do ROLEX FASTNET RACE 2017 dotarła także do Romana Paszke. Dla kapitana Paszke - szczególnie te regaty mają specjalne znaczenie. Po raz pierwszy uczestniczył w nich w 1979 roku (jako nawigator na jachcie s/y NAUTICUS, z kpt. Tadeuszem Siwcem). Były to najbardziej tragiczne regaty w historii światowego żeglarstwa. Podczas sztormu o sile 11B, z porywami powyżej skali B. i falami o wysokości ponad 16 metrów, wyścig ukończyło tylko nieco ponad 1/3 uczestników, 15 żeglarzy utonęło, 5 jachtów poszło na dno, a co najmniej 75 jednostek zostało wywróconych do góry dnem. Polski s/y NAUTICUS regaty ukończył na 33cim miejscu. Osiemnaście lat później, w 1997 roku, Roman Paszke, tym razem na jachcie MK Cafe, jako manager zespołu i członek polsko-amerykańskiej załogi (skipper i sternik John Kolius) został wicemistrzem FASTNET i jednocześnie zwycięzcą całych mistrzostw ADMIRALS CUP, których regaty FASTNET są finalnym etapem. Dlatego Paszke szanuje decyzję SELMY. - Na morzu zawsze, a na tych wodach szczególnie, trzeba zawsze być dobrze przygotowanym, ale najpierw zapobiegać, bo morze błędów nie toleruje. Dlatego czasami trzeba umieć się wycofać.  Na FASTNET zawsze można wrócić i będąc dobrze przygotowanym - wygrać. Czego SELMIE życzę - powiedział kpt. Paszke.

 

Tagi: Selma Racing, ROLEX FASTNET RACE 2017
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 czerwca

Joanna Pajkowska zwycięzczynią TWO - STAR
wtorek, 20 czerwca 2017
We Fryburgu w Szwajcarii zmarł Bronisław Miazgowski - instruktor żeglarstwa i wychowania morskiego w Zarządzie Głównym dawnej Ligi Morskiej i Kolonialnej, pisarz-marynista, założyciel Klubu Marynistów, inicjator i założyciel Międzynarodowego Instytutu Kul
sobota, 20 czerwca 1981
Starosta koszaliński, na terenie przystani Klubu Tramp, wręczył pierwsze książeczki żeglarskie grupie miejscowych żeglarzy. Data ta została uznana za początek istnienia Klubu Morskiego Tramp w Koszalinie.
niedziela, 20 czerwca 1948
Urodził się w Kamyszynie nad Wołgą Witold Bublewski, jachtowy kapitan żeglugi wielkiej, działacz harcerski i Ligi Morskiej.
poniedziałek, 20 czerwca 1904
Yacht Klub Polski organizuje pierwsze morskie regaty na trasie Gdynia-Roenne; na starcie stanęło 9 jachtów; w regatach zwyciężył s/y "Witeź" z Kpt. Michałem Laudańskim.
wtorek, 20 czerwca 1933