TYP: a1

Kłopoty polskiej jednostki na ćwiczeniach Baltops

poniedziałek, 17 czerwca 2019
Z mediów/RMF

Podczas międzynarodowych ćwiczeń Baltops u wybrzeży Litwy kłopoty miał polski okręt ORP "Gniezno". Jak donosi RMF FM w trakcie desantu jednostka rozpruła fragment burty i zaczęła nabierać wody.

Do zdarzenia doszło podczas operacji desantowej z udziałem amfibii. W pobliżu brzegu okręt uderzył o podwodną przeszkodę, co spowodowało uszkodzenie poszycia kadłuba w środkowej części okrętu. Jednostka zaczęła nabierać wody.

 

Sytuację udało się opanować. Marynarka zapewnia, że ORP "Gniezno" jest sprawny i kontynuuje swoje, zaplanowane wcześniej, zadania. Jak tłumaczy Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8. Flotylli, „Gniezno” to okręt transportowo-minowy, którego konstrukcja jest przystosowana do tego typu sytuacji.

Baltops to największe manewry NATO na Bałtyku. Ich historia sięga lat 70. Obecna edycja jest 47. z kolei. Biorą w niej udział około 50 okrętów różnych klas i typów, 36 śmigłowców i samolotów, 8 600 marynarzy oraz żołnierzy piechoty morskiej. Manewry po raz pierwszy w historii prowadzi reaktywowana niespełna rok temu 2. Flota Stanów Zjednoczonych Ameryki.

ORP Gniezno to okręt transportowo-minowy projektu 767, typu Lublin. Okręty te przeznaczone są do załadunku, transportu morskiego a także wyładowania pływającej i niepływającej techniki wojskowej oraz żołnierzy desantu morskiego. Załadunek i rozładunek sprzętu i ludzi może odbywać się nie tylko w porcie, ale także na nieprzygotowanym brzegu, bez konieczności budowy systemu logistycznego i nabrzeży portowych. Okręty projektu 767 mają możliwość wykonywania przejść w zagrodach minowych, do punktu przeładunku na nieuzbrojonym brzegu, za pomocą ładunków wydłużonych. Pojedynczy okręt transportowo-minowy może zabrać na pokład sprzęt kołowy i gąsienicowy o łącznym tonażu ponad 400 ton. Może także transportować miny morskie oraz stawiać je w obronnych zagrodach minowych.

Tagi: ORP Gniezno, Baltops
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).
środa, 24 kwietnia 1895