TYP: a1

Zmiany na Kanale Elbląskim

poniedziałek, 9 maja 2022
Z mediów/PAP

W tym sezonie po pochylniach Kanału Elbląskiego będą przeciągane po dwie jednostki jednocześnie. Taką decyzję podęły Wody Polskie żeby zmniejszyć natężenie pracy zabytkowych urządzeń kanału. 

Jednostki mają mijać się wahadłowo, a dzięki takiemu sposobowi przemieszczania przepustowość ma się zwiększyć  20-25%. Decyzję o śluzowaniu na raz dwóch jednostek podjęto po raz pierwszy od ośmiu lat. 

Kanał Elbląski został zbudowany w połowie XIX wieku, by połączyć jezioro Jeziorak z Elblągiem. Ponieważ między Jeziorakiem a Elblągiem różnica poziomów wynosi 99,5 metra, zbudowano system śluz i pięciu pochylni, które pomagają pokonać tę różnicę. System ten jest jedynym w Polsce i stanowi olbrzymią atrakcję turystyczną. 
Dziennie przez pochylnię w Buczyńcu, Kątach i Oleśnicy wykonywanych jest około 30 śluzowań - to zbyt wiele dla zabytkowych urządzeń. Dlatego Wody Polskie chcą, by przy jednym wprawianiu maszyn w ruch śluzowały się dwa statki. Dodatkowo planuje się budowę obrotnicy dla statków na kolejnej pochylni - Jelenie - dzięki czemu rejsy się wydłużą. Rejsy do pochylni Jelenie mają być możliwe za dwa lata.

Kanał Elbląski jest wpisany na listę pomników historii, trwają starania, by umieścić go na liście UNESCO.

Tagi: Kanał Elbląski, Wody Polskie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 12 grudnia

"Gipsy Moth IV" z Francisem Chichesterem w okołoziemskim samotnym rejsie dopłynął do Sydney, jedynego portu etapowego w tym rejsie.
poniedziałek, 12 grudnia 1966
W drodze do Grecji, w odległości ok. 80 Mm na zachód od wybrzeży Korsyki zatonął w czasie parogodzinnego sztormu s/y "Zew Morza". Załoga po ewakuacji na tratwy ratunkowe, po całodziennym dryfowaniu została uratowana przez statek bandery francuskiej.
sobota, 12 grudnia 1981