TYP: a1

Ostrzeżenie dla żeglarzy

piątek, 19 sierpnia 2011
Polski Związek Żeglarski

Do Biura Polskiego Związku Żeglarskiego docierają informacje, że niektóre Urzędy Żeglugi Śródlądowej (np. Gdańsk, Warszawa) kontrolują jachty żaglowe i motorowe w oparciu o „Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważnienia podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków” (Dz. U. Nr 216, poz. 1423). Rozporządzenie zostało wydane w oparciu o art. 34j ustawy o żegludze śródlądowej. Nie dotyczy ono jachtów morskich czasowo przebywających na wodach śródlądowych, zarejestrowanych w polskim rejestrze jachtów morskich (posiadających rejestrację POL).

Wymagane wyposażenie JACHTÓW ŻAGLOWYCH na wodach śródlądowych:

1) Środki ratunkowe – pasy ratunkowe, kamizelki ratunkowe oraz koła ratunkowe „spełniające wymagania przepisów technicznych upoważnionych podmiotów odpowiednich norm krajowych lub międzynarodowych” (cytat z rozporządzenia MI). Zdaniem PZŻ KAMIZELKI RATUNKOWE powinny być wykonane zgodnie z normami zharmonizowanymi z dyrektywą UE o środkach ochrony indywidualnej i posiadać znak zgodności „CE”. Środki asekuracyjne o poziomie użytkowania 50 nie spełniają wymagań dla kamizelek ratunkowych.

Liczba indywidualnych środków ratunkowych powinna odpowiadać liczbie osób na jachcie;

2) Koła ratunkowe 1 sztuka;

3) Gaśnice proszkowe o masie 2 kg na jachtach o długości kadłuba:
do 10 m 1 gaśnica;
powyżej 10 m do 15 m 2 gaśnice;
powyżej 15 m do 20 m 3 gaśnice.

4) Odbijacze w liczbie odpowiedniej do rodzaju i wymiarów statku;

5) Bosak 1 sztuka;

6) Apteczka pierwszej pomocy.

Ponadto kontrolujący sprawdzają czy jacht posiada oznakowanie zgodne z § 2.02 „Przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych” (załącznik do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych – Dz. U. z 2003 r. Nr 212, poz. 2072).

Zgodnie z tymi przepisami jacht powinien być oznaczony:

– numerem rejestracyjnym, gdy nie ma obowiązku rejestracji to
– nazwą jachtu lub
– nazwiskiem i miejscem zamieszkania właściciela.

Znaki powinny być widoczne na zewnątrz jachtu. Wysokość liter co najmniej 10 cm. Jeżeli jacht nie ma nazwy lub innego znaku rozpoznawczego, to powinien mieć uwidocznioną nazwę przedsiębiorstwa, klubu lub nazwisko właściciela , do którego należy jacht. Nazwisko i miejsce zamieszkania właściciela jachtu umieszcza się na widocznym miejscu wewnątrz lub na zewnątrz jachtu.

Funkcjonariusze UŻŚ, za brak oznakowania jachtu oraz braki w wyposażeniu jachtu karzą grzywną w wysokości nawet do 300-500 zł.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 1 maja

Do San Salwador na Bahamach dopływa "Groupama 3" dowodzona przez Francka Cammasa ustanawiając rekord trasy z Kadyksu do San Salvador. Międzynarodowa ekipa pokonała 3884. milową trasę w czasie 7 dni, 10 godzin, 58 minut i 52 sekundy, w czasie lepszym od "P
wtorek, 1 maja 2007
Powstało Narodowe Stowarzyszenie Klasy Optimist.
sobota, 1 maja 1993
Na zawał serca umiera Ben Lexcen (Bob Miller), projektant "Australii II".
niedziela, 1 maja 1988
Mając już 75 lat, z Long Island w kierunku Anglii wyruszył na jachcie "Little One" William Willis; jacht znaleziono na środku Atlantyku bez żeglarza na pokładzie.
środa, 1 maja 1968
Konstanty Maciejewicz zostaje mianowany zastępcą dyrektora PSM w Gdyni.
poniedziałek, 1 maja 1939