TYP: a1

Dar Mazowsza pływa po Wiśle

środa, 25 października 2017
Z mediów/MF

Na Wiśle pojawiła się szkuta, jednostka kojarzona z tradycyjną żegluga wiślaną. Zwodowaną kilka dni temu jednostkę nazwano Darem Mazowsza - ma ona popularyzować największą polską rzekę oraz ideę żeglugi śródlądowej.

 

Armatorem szkuty jest Muzeum Sportu i Turystyki. Jednostka ma promować muzeum, tradycyjną turystykę i zachęcać ludzi do spędzania czasu nad Wisłą.

- Takie szkuty były budowane przed II wojną światową. Szkuta wiślana wraca do Portu Czerniakowskiego i na Wisłę. Już niedługo będzie można zobaczyć pod Zamkiem Królewskim taki widok jak z obrazów Canaletta. Marzy się nam odrodzenie programu szkutnictwa tradycyjnego, marzy nam się więcej takich jednostek, bo w ten sposób możemy budować przyszłość tej rzeki - powiedział Robert Jankowski z fundacji Rok Rzeki Wisły.

Pomysł wybudowania repliki szkuty wiślanej, jakie pływały po rzece w XVII i XVIII wieku narodził się rok wcześniej w Departamencie Kultury i Sztuki urzędu marszałkowskiego. Miał to być sposób na uczczenie roku rzeki Wisły. Budowę Daru Mazowsza sfinansował Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego i trwała ona pięć miesięcy. Drewniana, płaskodenna łódź powstała w ramach otwartych warsztatów. Kadłub łodzi ma 16 metrów długości i 5 metrów szerokości. Maszt mierzy 10 metrów i jest wyposażony w żagiel rejowy o powierzchni 42 metrów kwadratowych. Szkuta ma też silnik o mocy 72 koni mechanicznych.

Dar Mazowsza ma być przeznaczony do rejsów po Wiśle, podczas których, na jego pokładzie będą się odbywały lekcje edukacyjne na temat: historii sportu, igrzysk olimpijskich, turystyki i największej z polskich rzek.

 

Tagi: szkuta, Dar Mazowsza, żegluga śródlądowa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 9 listopada

Z francuskiego Les Sables d'Olonne po raz czwarty ruszają najtrudniejsze żeglarskie regaty Vendee Globe Challenge.
czwartek, 9 listopada 2000
W Warszawie reaktywowano Polski Związek Żeglarski.
piątek, 9 listopada 1956
We francuskim Bordeaux zwodowano "France II", wtedy największy żaglowiec na świecie; pięciomasztowy statek miał 127,4 m i wyporność 5 900 ton. Statek zatonął 12 lipca 1922 roku na Nowej Kaledonii.
czwartek, 9 listopada 1911