TYP: a1

Żaglowce Zygmunta Chorenia

środa, 11 lipca 2018
Informacja prasowa/Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku

Wystawę poświęconą wielkim żaglowcom zaprojektowanym przez Zygmunta Chorenia można oglądać na statku-muzeum „Dar Pomorza” w Gdyni. Wystawę przygotowało Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku.

 

Wystawa prezentuje statki żaglowe i statki innych typów zaprojektowane i współprojektowane przez Zygmunta Chorenia. Wystawę można zwiedzać całe lato: od 14 lipca do 19 sierpnia 2018 roku.

Pierwsze żaglowce zbudowane w Stoczni Gdańskiej wg projektów Zygmunta Chorenia to barkentyna "Pogoria" w 1980 r. i fregata "Dar Młodzieży" w 1982 r. Jego następnymi żaglowcami są: barkentyna ORP "Iskra" dla Polskiej Marynarki Wojennej w 1982 r.; barkentyna "Kaliakra" dla Bułgarii w 1984 r. oraz statek badawczy "Oceania" zbudowany w 1985 r. dla Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk. W Stoczni Gdańskiej w latach 1987-1991 zbudowano dla ZSRR pięć trzymasztowych fregat typu B-810 (wzorowanych na "Darze Młodzieży"). Były to statki "Drużba", "Mir", "Chersonez", "Pałłada", "Nadieżda". Pod koniec lat 80-tych XX wieku w Stoczni Gdańskiej rozpoczęto budowę żaglowca "Gwarek", który miał służyć wycieczkowym rejsom pracowników zakładów przemysłowych w Polsce. Na początku lat 90-tych XX wieku przerwano budowę tej jednostki. Budowa statków żaglowych stała się w tym okresie jedną ze specjalności Stoczni Gdańskiej - w ciągu kilkunastu lat powstało w niej 11 żaglowców, co było osiągnięciem w skali światowej.

W innych stoczniach krajowych i zagranicznych, w ciągu ostatnich 30 lat na podstawie projektów Zygmunta Chorenia zbudowano następujące żaglowce (albo przebudowano statki innych typów na żaglowe): bark "Aleksander von Humboldt", bryg "Fryderyk Chopin", barkentyna "Estelle", fregata "Royal Clipper", szkuner gaflowy "Mephisto", barkentyna "Running On Waves", bark "Le Quy Don", fregata "El – Mellah", bark "Flying Clipper". W firmie "Choreń Design and Consulting" w ostatnich latach powstały projekty kilkunastu nowoczesnych statków różnych typów (głównie wielozadaniowych) dla armatorów z Holandii, Niemiec, Malty, Cypru, Liberii, Kuwejtu i innych krajów.

Zygmunt Choreń urodził się w 1941 r. w Brzozowym Kącie na Podlasiu. W 1958 r. przyjechał na pierwszy pobyt nad polskim morzem dzięki wygranej w konkursie zorganizowanym przez miesięcznik "Morze" i wziął udział w rejsie po Bałtyku na szkunerze "Janek Krasicki". W 1965 r. ukończył studia na Wydziale Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej, studiował także w Instytucie Okrętowym w Leningradzie w ZSRR (obecnie Sankt Petersburg w Rosji). Przez kilka lat pracował w Katedrze Teorii Okrętów Politechniki Gdańskiej. W 1968 r. rozpoczął pracę w Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Stoczni Gdańskiej, w którym od 1978 r. był Głównym Projektantem – przede wszystkim statków żaglowych. W 1992 r. Zygmunt Choreń założył w Gdańsku własne biuro projektowe "Choreń Design and Consulting", którym kieruje do dzisiaj. Zygmunt Choreń od 1958 r. uprawia żeglarstwo, najbardziej aktywnie w latach 60-tych i 70-tych XX wieku. W czasie studiów należał do Akademickiego Klubu Morskiego, a po rozpoczęciu pracy w Stoczni Gdańskiej był członkiem Jachtklubu Stoczni Gdańskiej. Uzyskał patent jachtowego kapitana żeglugi bałtyckiej. W latach 1973 – 1974 na jachcie "Otago", dowodzonym przez kpt. Zdzisława Pieńkawę, opłynął kulę ziemską podczas pierwszych regat jachtów załogowych Whitbread. Swoje doświadczenia żeglarskie wykorzystał później przy projektowaniu żaglowców.

 

                                         

Tagi: Zygmunt Choreń, żaglowce, wystawa
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 20 września

Po zwycięstwie w regatach Plymouth-Vilamoura-Plymouth już na Kanale La Manche w silnym wietrze "Almatur II" łamie maszt; po prowizorycznej naprawie jachtu kontynuuje żeglugę do Dover, tuż przed portem w wyniku wywrotki jacht zatonął, a załogę uratowano.
wtorek, 20 września 1983
Rozpoczęły się pierwsze po II wojnie światowej regaty o Puchar Ameryki; wszystkie wyścigi wygrała "Columbia" z Briggsem Cunninghamem jako skipperem.
sobota, 20 września 1958
W Hamburgu został zwodowany "Passat", bark przeznaczony dla armatora Ferdinanda Leisza; przez lata żeglował do Australii i Ameryki Południowej, a obecnie pełni funkcję statku muzeum w Travemuende.
środa, 20 września 1911