TYP: a1

Wręczono Nagrodę im. kapitana Leszka Wiktorowicza

poniedziałek, 4 marca 2013
Informacja prasowa
Kapitan Tomasz Ostrowski laureatem drugiej edycji Nagrody im. kapitana Leszka Wiktorowicza - wybitnego człowieka morza, budowniczego i wieloletniego komendanta „Daru Młodzieży”, wychowawcy wielu pokoleń polskich marynarzy.

Kapitan Tomasz Ostrowski otrzymał wyróżnienie za zwycięstwo w ubiegłorocznych regatach Tall Ships Races. Dowodził w nich żaglowcem „Fryderyk Chopin”. Członkowie Kapituły nagrody podkreślili także jego zaangażowanie w wychowanie morskie młodzieży.

W imieniu kapitana Ostrowskiego nagrodę w warszawskim Press Clubie odebrała jego żona Marta wraz z Piotrem Kulczyckim, armatorem żaglowca „Fryderyk Chopin”, ponieważ Laureat jest w tej chwili na środku Oceanu Atlantyckiego.

- Tomasz jest dumny z tej nagrody z trzech powodów. Po pierwsze, ze względu na osobę jej Patrona, którego w pierwszych latach swojego żeglarstwa miał okazję poznać. Po drugie, ze względu na prestiż nagrody i jej Kapitułę, gdyż jest to w tej chwili najważniejsza nagroda żeglarska. Po trzecie dlatego, że jest to nagroda po części z jego ukochanej Gdyni – powiedziała Marta Ostrowska. Kapitan, za pośrednictwem żony, przekazał też podziękowania całej załodze, która w czasie regat była na pokładzie.

- Ta nagroda przekroczyła moje najśmielsze oczekiwania. Jej przyznanie Tomaszowi Ostrowskiemu ma wartość symbolu - oto kapitan z Gdyni wygrał regaty na statku ze Szczecina - i tak trzymać! – powiedział Piotr Kulczycki.

- Kapitan Leszek Wiktorowicz to osoba wyjątkowa, nie tylko jako wielki kapitan. Nigdy nie przechodził obok swojego marynarza obojętnie, nie pozostawiał go ze swoimi kłopotami czy troskami samego. Zawsze dla każdego miał dobre słowo – wspomniał Patrona nagrody przewodniczący Kapituły, kontradmirał Czesław Dyrcz.

- Kapitan Leszek Wiktorowicz był bardzo ważną postacią dla Gdyni. Służył nam radami przy wielu przedsięwzięciach, m.in. przy organizacji zlotów wielkich żaglowców. Był wspaniałym człowiekiem – powiedziała przedstawicielka Prezydenta Gdyni w Kapitule nagrody Joanna Zielińska.

- Każda z osób nominowanych do nagrody w tym roku była wyjątkowa, wszystkie wniosły wielki wkład w rozwój idei, którym Nagroda im. Kapitana Leszka Wiktorowicza służy. Wygrał najlepszy! – podsumował tegoroczną edycję przewodniczący Kapituły, kontradmirał Czesław Dyrcz.

Nagroda im. kapitana Leszka Wiktorowicza została ustanowiona w celu uhonorowania wyjątkowych dokonań żeglarskich, osiągnięć w dziedzinie wychowania morskiego młodzieży lub kształtowania świadomości morskiej. Powołali ją spadkobiercy kpt. ż.w. Leszka Wiktorowicza, Miasto Gdynia, Stowarzyszenie Bractwo Kaphornowców i Fundacja Press Club.

Nagrodę stanowią medal oraz kwota pieniężna w wysokości dziesięciu tysięcy złotych. Przyznała ją kapituła w składzie:
  • Mariusz Wiktorowicz, syn Kapitana
  • Czesław Dyrcz, Bractwo Kaphornowców (przewodniczący Kapituły) 
  • Mira Urbaniak, Bractwo Kaphornowców 
  • Marek Łucyk, Urząd Miasta Gdyni
  • Joanna Zielińska, Urząd Miasta Gdyni 
  • Waldemar Heflich, Press Club Polska
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877