TYP: a1

Nowy rejs Romana Paszke: Las Palmas - Gwadelupa

poniedziałek, 8 czerwca 2015
Informacja prasowa | J.J. Cieliszak
W dniu dzisiejszym (4.06 przyp. red.) - super-katamaran GEMINI 3 - rozpoczął rejs w poprzek Atlantyku: z Wysp Kanaryjskich - na Gwadelupę. Jednym z celów jest - próba pobicia światowego rekordu trasy: Las Palmas - Pointe à Pitre.


Planowana trasa rejsu

04 czerwca 2015 roku o godz. 11.23 UTC (13.23. czasu polskiego) z redy portu Las Palmas (Wyspy Kanaryjskie) wystartował polski super-katamaran GEMINI 3 - kierując się w rejsie non-stop do redy portu Pointe à Pitre (Gwadelupa) po drugiej stronie Oceanu Atlantyckiego. Planowany rejs w linii prostej to około 2 646 Mil morskich (4901 kilometrów), ale na morzu i na takim dystansie - na pewno nie będzie to droga prosta i wyniesie około 2,800 Mil morskich (ok. 5,200 km). Trasa: Las Palmas - Gwadelupa to, od 2002 roku, tzw. "dystans porównawczy" światowych rekordów trasy, weryfikowanych zgodnie z przepisami londyńskiej organizacji WSSRC (Światowej Rady Żeglarskich Rekordów Prędkości), akredytowanej przez Międzynarodową Federację Żeglarską - ISAF.

Skipper. Liderem obecnej 9cio osobowego zespołu GEMINI 3 - jest kpt. Roman Paszke, wspomagany przez 1szego oficera i nawigatora - kpt. Roberta Janeckiego oraz 2go oficera (chief-a) kpt. Adama Skomskiego. W skład załogi wchodzą także: Michał Adamczyk, Andrzej Gałkiewicz, Krzysztof Inglot, Radosław Socha, Marcin Socha-Jakubowski oraz Paweł Zaleski.

Cele. Obecny rejs ma charakter treningowy, ale jednocześnie służy wypróbowaniu nowego ustawienia żagli i nowych taktyk regatowych. Jest także wyzwaniem sportowym. Dodatkowo, chociaż nie jest to główny cel, załoga chce się zmierzyć z dotychczasowym, bezwzględnym, światowym rekordem trasy: Las Palmas - Guadeloupa. Czas do pobicia to 8 dni, 2 godziny, 38 minut i 11 sekund, uzyskany w styczniu 2011 roku, zresztą także przez kapitana Paszke, ale z inną załogą.

Roman Paszke
Fot. archiwum Paszke360.com

Aktualne warunki pogodowe
na oceanie - niezbyt pomyślne dla bicia rekordu. Najbliższe dni to wiatry w granicach 4 st. B - co nie pomaga w osiąganiu rekordowych prędkości. Ale to długi dystans i wszystko może się jeszcze zdarzyć. Załoga jest bardzo zmotywowana i chce powalczyć, a dobry czas na mecie na Gwadelupie zależy od postawy wszystkich na pokładzie. Oprócz zawodowych żeglarzy regatowych w skład załogi wchodzą także żeglarze amatorzy.

Super-katamaran GEMINI 3
zbudowany został w 2007 roku, w szwedzkiej stoczni Marstrom Composite AB w Västervik, pod bezpośrednim nadzorem kpt. Paszke. Dwa kadłuby jachtu uformowano z kompozytów Carbon Pre-Preg/Nomex, używanych w lotnictwie. Długość jachtu: 27,43 m, szer.: 14 m, zanurzenie 0,46 m/4,9 m (z wysuniętymi mieczami). Osprzęt żaglowy - slup bermudzki (jeden maszt o wysokości 35 m). Powierzchnia ożaglowania - 729 m². Dotychczasowa maksymalna prędkość: 38,7 węzła (72 km/h.).

Warunki dla załogi w trakcie rejsu - bardzo surowe, takie jak na wyczynowych jachtach regatowych. Przy burtach znajdują się uchylane koje ramowe, na których się układa śpiwory. Posiłki przygotowywane są w małym kambuzie. Ważnym czynnikiem przy osiąganiu dużych prędkości jest waga jachtu. Dlatego na ten rejs zabrano tylko 12 kilogramów żywności (żywność liofilizowana), a zaopatrzenie w wodę zapewnia odsalarka wody morskiej.

Kapitan Paszke w momencie startu z redy Las Palmas przekazał przez telefon satelitarny: “... Gonimy słońce... i czas. Atlantyk czeka niewzruszenie..."

Aktualna pozycja jachtu tutaj: paszke-r.navsim.pl
Tagi: Roman Paszke, Gemini 3, rejs przez Atlantyk
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 25 March

Z Kep (w Kambodży) na "Marie Therese" wyruszył w swój pierwszy rejs Bernard Moitessier; rozbił się na rafach w pobliżu wyspy Diego Garcia.
wtorek, 25 marca 1952
Zmarł Tadeusz Adamowicz, żeglarz i instruktor żeglarstwa, autor m.in. podręcznika "Komendy żeglarskie".
wtorek, 25 marca 1980
Urodził się Karol Olgierd Borchardt, kapitan żeglugi wielkiej, znany głównie jako autor książek marynistycznych, m.in. "Znaczy kapitan", "Krążownik spod Samosierry".
sobota, 25 marca 1905