TYP: a1

Można się zgłaszać na V Żeglarską Konferencję Bezpieczeństwa

poniedziałek, 21 stycznia 2019
Informacja prasowa/Ilona Miluszewska

Piąta edycja reaktywowanej po latach przez Pomorski Związek Żeglarski Żeglarskiej Konferencji Bezpieczeństwa odbędzie się w Gdyni 16 marca. Zapraszamy wszystkich żeglarzy.

[t][/t] [s]Fot. Tadeusz Lademann[/s]

– Bezpieczeństwo było, jest i będzie jednym z najważniejszych aspektów żeglarstwa – mówił w ub. roku witając blisko 200 uczestników konferencji prezes Polskiego Związku Żeglarskiego Tomasz Chamera.

W trosce o to co najważniejsze, zorganizowane zostanie również tegoroczne spotkanie. Toczyć się będzie pod hasłem „Studia przypadków”. Ośmiu prelegentów, wybitnych fachowców w swoich dziedzinach opowie o konkretnych wydarzeniach, zjawiskach, problemach. Pokażą wypadki, przybliżą tragedie, wskażą błędy i przykłady pozytywne.

 

Ryszard Leszczyński jest absolwentem Państwowej Szkoły Morskiej w Gdyni i Uniwersytetu Gdańskiego, starszym oficerem mechanikiem okrętowym, wieloletnim pracownikiem Polskich Linii Oceanicznych, autorem trzytomowej pracy „Tragedie rybackiego morza”, a także czterotomowego studium „Ginące frachtowce”. Zastępca delegata ministra przy Odwoławczej Izbie Morskiej w Gdyni.

Omówi katastrofy i wypadki morskie statków łowczych rybołówstwa morskiego, floty transportowej, floty pomocniczej PMH oraz jednostek obcych bander, na których zatrudnieni byli polscy oficerowie i marynarze.

 

Aleksander Gosk to wicedyrektor Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni, współpracownik Działu Armatorskiego Uniwersytetu Morskiego. Publicysta morski, propagator historii, tradycji i edukacji morskiej, koordynator projektu „Rejs Roku – Srebrny Sekstant”.

Jego wystąpienie poświęcone zostanie kilku wybranym, tragicznie zakończonym, „bezpowrotnym rejsom” polskich jachtów.

 

Witold Kuczorski, sędzia Sądu Apelacyjnego w Gdańsku w stanie spoczynku, w latach 1990-2009 pracował w Izbie Morskiej i Odwoławczej Izbie Morskiej w Gdyni kierując pracami składów orzekających m.in. w sprawach: katastrofy promu „Jan Heweliusz”, zatonięcia jachtu „Bieszczady” czy wypadku „Daru Młodzieży” w Alesund.

Jego prezentacja dotyczyć będzie problematyki wypadków jachtów i będących na ich pokładach żeglarzy przez pryzmat współdziałania żeglarzy z prowadzonym jachtem, w warunkach niebezpieczeństw generowanych podczas żeglugi morskiej. Dużo uwagi poświęci zagadnieniu udziału tzw. „czynnika ludzkiego” w zaistniałych wypadkach.

 

Kpt. mar. rez. Mirosław Orzeszek jest oficerem Marynarki Wojennej RP. Ratownikiem pokładowym, instruktorem spadochronowym, ekspertem z dziedziny ratownictwa lotniczego i morskiego, nurkiem ratownictwa morskiego, wykładowcą Szkoły Morskiej w Gdyni, a także biegłym rzeczoznawcą wypadków morskich i lotniczych. Na pokładzie śmigłowców ratowniczych SAR wylatał łącznie ponad cztery tysiące godzin, brał udział w ponad 48 akcjach ratowniczych nad morzem.

Podczas wystąpienia określi istotne czynniki pomocy żeglarzom będącym w potrzebie. Często udzielają jej inne jednostki pływające, ale równie często w akcjach ratowania życia na morzu wykorzystywane są śmigłowce.

 

Roman Paszke, kapitan jachtowy, regatowiec, nawigator, skipper, budowniczy jachtów, wykładowca i instruktor. Jest aktywnym żeglarzem morskim od lat 70. Przepłynął załogowo i samotnie ok. 200 tys. Mm w rejsach, regatach oraz podczas żeglarskich rekordów na wszystkich oceanach świata. Zwycięzca i uczestnik wielu międzynarodowych regat.

Omówi przygotowanie do regat jachtu i załogi. Opowie na co trzeba zwrócić szczególną uwagę przed zawodami i w czasie wyścigu. Przeanalizuje zagadnienie na przykładach regat Fastnet (szczególnie Fastnet ‘79), Channel Race, The Race, kilku Long Offshore i mistrzostw świata jachtów morskich.

 

Radosław Kowalczyk, kapitan jachtowy i motorowodny, jest najbardziej doświadczonym żeglarzem klasy Mini w Polsce. Uczestnik wielu regat na wodach Zatoki Biskajskiej, Morza Irlandzkiego i Oceanu Atlantyckiego, o łącznym doświadczeniu ponad 14 000 Mm, w większości w żegludze samotnej. Dwukrotny uczestnik Mini Transat, czterokrotny regat Fastnet.

Na przykładzie osobistych startów i akcji ratunkowej w regatach Mini Transat, powie skąd czerpać wiedzę i doświadczenie, omówi działania żeglarza dla podniesienia bezpieczeństwa żeglugi, a także współpracę służb i ludzi morza.

 

Teresa Dembowska-Siedlecka, starszy oficer portu w Kapitanacie Portu Gdańsk. Ukończyła Wyższą Szkołę Morską w Gdyni, Wydział Transportu Morskiego – kierunek – Nawigacja Morska.

Omówi m.in. przepisy dotyczące warunków, które jacht rekreacyjny i komercyjny powinien spełnić, aby mógł wyjść z portu i przepisy dotyczące warunków  bezpieczeństwa, które taka jednostka powinna spełnić podczas uprawiania żeglugi na wodach morskich.

 

Szymon Kuczyński to żeglarz, głównie samotnik.  Pomysłodawca i główny organizator projektu Zew Oceanu. Z sukcesami startuje w regatach morskich. Dwukrotnie samotnie opłynął świat (za drugim razem non stop) na małym jachcie „Atlantic Puffin”.

Zajmie się odpowiedzią na pytanie – czy wielkość jachtu ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i skuteczność żeglugi? Opowie o regatowym podejściu do żeglowania i przygotowania jachtu, o niedocenionej roli załogi, a także o kondycji, przygotowaniu merytorycznym, wytrzymałości fizycznej i psychicznej.

*

Udział w konferencji jest bezpłatny. Zgłoszenia na email:ilona.miluszewska@pozz.org.pl przyjmujemy do 28 lutego 2019 r. Prosimy o podanie imienia, nazwiska, przynależności klubowej, miasta, adresu e-mail i numeru telefonu.

Spotkanie odbędzie się w sobotę 16 marca, w sali koncertowej Portu Gdynia, przy ul. Rotterdamskiej 9.

Organizatorem konferencji jest Pomorski Związek Żeglarski. Odbędzie się ona pod honorowym patronatem marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tagi: konferencja, bezpieczeństwo
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 11 October

W Batavii umiera Abel Tasman (urodzony w 1603 roku), holenderski żeglarz i odkrywca, podróżował do Indii, Japonii, poszukiwał Lądu Południowego i drogi Indie-Chile; podczas tej ostatniej podróży odrył dzisiejszą Tasmanię, także m.in. Tongo, Fidżi, Nową Ir
sobota, 11 października 1659