TYP: a1

MINUTOR Energia Puchar Polski 505 - kolejny etap już 11 czerwca w Pucku

środa, 8 czerwca 2022
Informacja prasowa

W dniach 11-12 czerwca w Pucku odbędą się kolejne regaty klasy 505 w Polsce. Będzie to drugi etap cyklu wyścigów w ramach MINUTOR Energia Puchar Polski 505. Tradycyjnie na starcie zobaczymy zawodników, walczących o tegoroczne pucharowe punkty.

 

Inauguracja sezonu 2022, która miała miejsce w dniach 21-22 maja w Gdyni, pokazała, że pomimo niesprzyjających warunków regaty potrafią przyciągnąć prawdziwych pasjonatów żeglarstwa z całej Polski. Nie bez powodu to właśnie zawodnicy klasy 505 uchodzą za pasjonatów ścigania się nawet w bardzo trudnych warunkach. Na starcie pojawiło się łącznie 21 załóg z całego kraju. Prognozy na kolejny etap pucharu polski prezentują się zdecydowanie bardziej optymistycznie, co pozwala sądzić, że szybkie i zwrotne 505-tki przyciągną nad wodę wielu miłośników sportów wodnych. Zapowiada się więc etap pełen emocji i ostrej sportowej rywalizacji - nie tylko dla zawodników, ale i kibiców.

 

Puckie regaty podobnie jak w sezonie 2021 to drugi etap pucharowej rywalizacji. W kolejnych miesiącach załogi będą rywalizować w innych nadmorskich miastach – Gdańsku (9-10 lipca), Ustce (5-7) sierpnia oraz Dziwnowie (2-4 września) i Szczecinie (1-2 października). Jak co roku na uczestników regat czekać będą również atrakcje pozasportowe i program wieczorny.

 

Lubimy się ścigać tam, gdzie wieje – mówi Bartosz Chroł zeszłoroczny zdobywca całego cyklu MINUTOR Energia Puchar Polski 505. Puck jest doskonałym miejscem do rozgrywania regat, mamy tutaj dobrą infrastrukturę brzegową i bardzo ciekawy akwen, który bywa wymagający. Rok temu nie udało nam się tutaj wygrać, postaramy się to zrobić w tym roku. Konkurencja na pewno nie będzie w tym pomagać, dwie załogi właśnie wróciły z regat Pucharu Europy 505 znad jęzora Garda, gdzie spędzili ponad osiem dni na wodzie. Łatwo nie będzie, ale nie możemy się doczekać rywalizacji.

 

Puck - program regat:

Sobota, 11.06.2022:

 

  • 8:30-9:00 - Zgłoszenia w Biurze Regat oraz Weryfikacja zgłoszonych załóg 505 i Nautica 450
  • 10:55 - Sygnał ostrzeżenia do pierwszego wyścigu

 

Niedziela, 12.06.2022:

 

  • 10:25 - Sygnał ostrzeżenia do pierwszego wyścigu
  • 15:00 - Zakończenie regat

____

 

Historia klasy 505

 

505 to jedna z najszybszych jednokadłubowych łodzi mieczowych na świecie. W Polsce „pięćsetpiątki” żeglowały już w latach 60-tych. W 2005 r. grupa sympatyków podjęła działania mające na celu przywrócenie świetności polskiej klasie 505. W efekcie, w ciągu kilku ostatnich lat, flota rozrosła się do kilkudziesięciu jachtów. Rosnąca popularność tej klasy sprawiła, że obecnie co roku organizowany jest cykl regat Pucharu Polski, którego zwieńczeniem są Mistrzostwa Polski. W 2018 w Mistrzostwach Świata organizowanych w Gdyni wzięło udział 130 załóg, co najlepiej świadczy o bardzo silnej pozycji 505 wśród klas międzynarodowych.

 

505 – konstrukcja łodzi

 

Pięćsetpiatka jest wyjątkowo przemyślaną i efektywną konstrukcją. Cechą charakterystyczną jest jej kształt kadłuba oraz wielki, 27-mio metrowy, symetryczny spinaker. Możliwość ustawiania wszystkich elementów takielunku pozwala na sprawne kontrolowanie mocy generowanej przez ożaglowanie. Dzięki temu, na 505 można żeglować praktycznie w każdych warunkach. Ze względu na niewielką masę (niespełna 130 kg), jacht jest bardzo sprawny również na słabym wietrze Klarowanie, wodowanie i obsługa w dwie osoby nie jest więc problematyczne.

 

Podstawową zasadą budowy jachtów 505 jest wykorzystanie nowoczesnych materiałów oraz wysokiej jakości technologii w celu zapewnienie długiego okresu sprawności kadłuba. W regatach rangi Mistrzostw Świata z powodzeniem startują jachty zbudowane jeszcze w latach 90-ych.

 

Specyfikacja łodzi:

 

  • długość :  5,05 m
  • szerokość :  1,88 m
  • waga:   127,4 kg
  • fok:   4,94 m2
  • grot:  12,3 m2
  • spinaker:  27 m2

 

Tagi: regaty, klasa 505
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 17 June

Początek samotnej żeglugi Krzysztofa Baranowskiego w rejsie dookoła świata na s/y "Polonez" od Newport do Plymouth (25.05.1973 r.). Etap od Plymouth do Newport (17.07.1972 r.) był udziałem w Regatach Samotnych Żeglarzy, które Kapitan Krzysztof Baranowski
sobota, 17 czerwca 1972
Z Plymouth do Newport startują III regaty OSTAR z udziałem Krzysztofa Baranowskiego na s/y "Polonez", Teresy Remiszewskiej na s/y "Komodor" i Zbigniewa Puchalskiego na s/y "Miranda". Regaty wygrał Alain Colas na "Pen Duick IV".
sobota, 17 czerwca 1972