TYP: a1

Mazurek, Nadir i Kantapper wystartują w grupie Oldtimerów XVII Regat Unity Line

środa, 28 czerwca 2017
Piotr Stelmarczyk

Żeglarze zgłaszają się do XVII Regat Unity Line. Zgłosiły się już 23 załogi, polskie i niemieckie. Liczny udział żeglarzy niemieckich to tradycja tych regat. To wynik wieloletnich działań na terenie Niemiec i Danii Waldka Skuzy, armatora i kapitana jachtu "Kantapper", stałego uczestnika naszych regat z numerem burtowym 1. 

[t]Nadir[/t] [s]Fot. Marek Wilczek[/s]

Także wieloletnimi uczestnikami są jachty "Nadir"z kpt. Maciejem Korkiem i "Mazurek" z kpt. Markiem Hermachem.

[t]Nadir[/t] [s]Fot. Tomek Turczyński[/s]

Na jachcie "Mazurek" kpt. Krystyna Chojnowska - Liskiewicz w dniu 28 marca 1976 wyruszyła z Las Palmas w rejs samotnie dookoła świata.  Trasa rejsu przebiegała przez Atlantyk, Kanał Panamski, Ocean Spokojny, Australię i wokół Afryki. Po dwóch latach, 20 marca 1978 żeglarka zamknęła pętlę rejsu dookoła świata w pobliżu wysp Zielonego Przylądka, przepływając samotnie 28 696 mil morskich.

[t]Mazurek[/t] [s]Fot. Franciszek Długajczyk[/s]

Do Las Palmas dopłynęła w kwietniu. Była pierwszą kobietą, która dokonała takiego wyczynu,  jej konkurentka, Naomi James, zamknęła pętlę dookoła świata 39 dni później, 28 kwietnia 1978. Historyczny jacht jest własnością żeglarskiej rodziny Hermachów - Urszuli, Marka i Zbyszka i dzięki ich wysiłkom dalej pływa w znakomitym stanie technicznym. 

[t]Mazurek[/t] [s]Fot. Franciszek Długajczyk[/s]

Również "Nadir" ma szczęście mieć znakomitego bosmana, jednocześnie kapitana Macieja Korka i pracowitą Maszoperię. Dzięki Ich ogromnej pracy ten najstarszy polski, pływający 111 - letni jacht jest wzorowo utrzymany i uczestniczy w licznych rejsach i regatach. W roku 2017 kpt. Maciej Korek otrzymał Żeglarską Specjalną Nagrodę Szczecina 2016 za dbałość o ten historyczny jacht.

[t]Kantapper[/t] [s]Fot. Franciszek Długajczyk[/s]

Do tego jachtu mam szczególny sentyment, gdyż w latach 1969-1972 byłem jego bosmanem. Na własnym przykładzie wiem ile czasu zajmuje opieka nad drewnianym jachtem. Pamiętam jak przez jesień, zimę i wiosnę jeździłem z moją maszoperią na zimową przystań Jacht Klubu AZS na Wyspie Akademickiej na Odrze w Szczecinie na Pomorzanach. 

[t]Kantapper[/t] [s]Fot. Franciszek Długajczyk[/s]

W dniach 11 – 14 sierpnia 2017 odbędzie się kolejna, XVII już edycja Regat Unity Line na trasie Świnoujście – Kołobrzeg – Dziwnów.

 

Termin zgłoszeń do 1 lipca. Udział w regatach wymaga opłacenia wpisowego w wysokości: 60 PLN od jachtu oraz dodatkowo od każdego załoganta łącznie z kapitanem 40 PLN, dla jachtów z załogą jednoosobową 50 PLN. Wszyscy, którzy zgłoszą się do 1 lipca mają powyższe wpisowe, termin wpłacenia do 11 sierpnia. Ważny jest termin zgłoszenia. 

Zgłoszenia mogą być uzupełniane w późniejszym terminie - składy załóg, dane polisy OC, grupy startowe. 

Zgłoszenia po 1 lipca powodują podwójne wpisowe, termin wpłacenia do 11 sierpnia. Wymagane jest udokumentowanie posiadania polisy OC.

Zgłaszając się w grupie Open należy wskazać czy jacht będzie w grupach według długości kadłuba, grupie żeglarzy samotnych czy oldtimerów. Grupa oldtimerów to jachty zbudowane przed 31.12.1977.  

 

Więcej szczegółów na www.regaty-unityline.pl  gdzie dostępne są dokumenty regatowe.

 

 

                                                                                                                        

Tagi: regaty, Regaty Unity Line, oldtimery
O Autorze

Piotr Stelmarczyk

Żeglować zacząłem w 1965 roku w Klubie Sportów Wodnych Ligi Obrony Kraju w Łodzi. W latach 1969 -1973 zorganizowałem i prowadziłem Sekcję Żeglarską JK AZS przy Wyższej Szkole Rolniczej. W tym czasie zorganizowałem kursy żeglarskie, rejsy, opiekę nad jachtami "Nadir", Folkboatem "Atos" Omegą "Helios" i „Kanią”. Ponadto jako rozwinięcie kursów na możliwie najwyższym poziomie zorganizowałem cykl "Spotkania z żeglarstwem".
W 1972 roku wraz z żeglarzami Sekcji Żeglarskiej JK AZS przy Wyższej Szkole Rolniczej pomagałem w przygotowaniu „Poloneza” dla kpt. Krzysztofa Baranowskiego. W roku 1973 jako bosman jachtu „Opty”, wówczas należącego do Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni, doprowadziłem do jego wyposażenia, zwodowania i pływałem na nim cały sezon 1973.
W 1974 roku zorganizowałem według moich pomysłów Jacht Klub Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie, Bałtyckie Regaty Samotnych Żeglarzy o Puchar "Poloneza" oraz ogólnodostępny kurs żeglarski.
Ze względu na problemy zdrowotne z dwójką moich dzieci w latach 1976-2000 ograniczyłem swoją działalność żeglarską do sporadycznych rejsów.

Od rok 2001 organizuję, według moich pomysłów, Regaty Unity Line. Uczestniczyło w nich od 20 do ponad 100 jachtów z żeglarzami w liczbie od 100 do około 400 z Polski, Niemiec, Danii, Szwecji, Czech, Rosji i jeden Francuz. Tę imprezę zamierzam organizować póki sił starczy.

W roku 2014 zorganizowałem 50 Etapowe Regaty Turystyczne. W latach 2012 - 2016 zorganizowałem pięć edycji Regat Stepnica a w latach 2013 - 2015 trzy edycje Regat Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego Bakista Cup. W ramach tych regat dwukrotnie zorganizowałem Regaty Gryfa Pomorskiego.

Od roku 2013 kilkukrotnie uczestniczyłem w organizacji Regat Srebrny Dzwon, jako żeglarz Jacht Klubu Morskiego "Joseph Conrad" w Kołobrzegu.

Szczegóły moich przedsięwzięć są na stronie www.regaty-unityline.pl

TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 czerwca

Wodowanie nowego trimarana "IDEC" dla Francisa Joyona.
wtorek, 19 czerwca 2007
Rehabilitacja Mariusza Zaruskiego.
poniedziałek, 19 czerwca 1989
Blisko Salcombe Harbour wchodzi na mieliznę "Herzogin Cecile".
piątek, 19 czerwca 1936
Na redzie portu gdyńskiego stanął, zakupiony ze składek społeczeństwa żaglowiec "Dar Pomorza".
czwartek, 19 czerwca 1930
Urodziła się Teresa Remiszewska-Damsz, była pierwszą Polką, a czwartą kobietą na świecie, która samotnie przepłynęła Atlantyk. W 1972 r. wzięła udział w regatach OSTAR, wcześniej odbyła pierwszy samotny rejs po Bałtyku na s/y "Zenit".
wtorek, 19 czerwca 1928
W holenderskiej stoczni GM Muller zwodowano trzymasztowy szkuner "Vlissingen", późniejszą "Iskrę", statek szkolny Polskiej Marynarki Wojennej.
wtorek, 19 czerwca 1917
Nieopodal Bacon Island Bar na mieliznę wchodzi "Flying Cloud".
piątek, 19 czerwca 1874
Wodowanie "Sovereign of the Seas" - największego klipra zbudowanego przez J. W. Griffithsa i McKaya - słynnych budowniczych kliprów herbacianych.
sobota, 19 czerwca 1852