TYP: a1

Bitwa o Gotland – Delphia Challenge 2017. Najważniejsze jest bezpieczeństwo

czwartek, 7 września 2017
Informacja prasowa

Tegoroczne regaty Bitwa o Gotland są rekordowe pod względem liczby uczestników. To wyzwanie dla organizatorów, którzy nieustannie kładą nacisk na zabezpieczenie regat. Do elementów stałych, takich jak monitoring bezpieczeństwa, prognozy pogody, tracking satelitarny on-line i osłona medyczna dołączono szkolenie SAR oraz obowiązkowe wyposażenie osobiste związane z bezpieczeństwem.

[t][/t] [s]Fot. Marek Wilczek{/s]

Bezpieczeństwo zawodników to dla nas priorytet” – potwierdza Krystian Szypka, dyrektor regat. „Oczywiście nie jesteśmy w stanie wyręczyć ich w dbaniu o własne zdrowie i życie, ale zapewniając stałą, dwukierunkową komunikację, bardzo podnosimy stopień zabezpieczenia na wypadek nieoczekiwanych zdarzeń. Dodatkowe elementy, jak prognozy, osłona medyczna, szkolenie i sprzęt podnoszą poziom zabezpieczenia jeszcze bardziej. Bałtyk to morze, gdzie dwie godziny mogą decydować o życiu człowieka, a szybkie uruchomienie akcji ratowniczej SAR oraz odpowiedni przepływ informacji są kluczowe”.

 

Monitoring bezpieczeństwa w Bitwie o Gotland prowadzony jest za pomocą jachtów osłonowych i polega na kilkukrotnym w ciągu doby wywołaniu każdego jachtu według ustalonego wcześniej harmonogramu. Brak odpowiedzi na wywołanie może skutkować uruchomieniem akcji ratowniczej. Stały kontakt z zawodnikami pozwala na przekazywanie prognoz pogody i ewentualne konsultacje techniczne czy medyczne.

Instytucja jachtów osłonowych znana jest od lat w regatach Mini Transat” – mówi Radek Kowalczyk, zawodnik klasy Mini a także współorganizator Bitwy o Gotland. „Świadomość, że gdzieś niedaleko znajduje się jednostka towarzysząca jest dla samotnego żeglarza bardzo ważna.” – dodaje.

 

Prognozy pogody na potrzeby regat przygotowuje od lat zespół specjalistów współpracujących z Bitwą o Gotland – Kazimierz Sawczuk i Juliusz Orlikowski. Korzystając z najnowszych modeli prognozowania pogody, przygotowują komunikaty wysyłane na jachty cztery razy dziennie w formie SMS oraz przekazywane przez UKF. Wsparcie meteorologiczne dla zawodników obejmuje również prognozę przedstartową i odprawę pogodową w dniu startu z aktualizacją prognozy. Dodatkowo zawodnicy mogą korzystać z prognoz zewnętrznych za pośrednictwem posiadanych urządzeń (UKF, Navtex, radio, komputer). Korzystanie z routingu pogodowego jest zabronione.

 

Tracking satelitarny online, prowadzony w Bitwie o Gotland za pomocą systemu Yellowbrick, to dziś standard w regatach pełnomorskich. Urządzenia montowane na każdym ze startujących jachtów nie tylko emitują sygnał z lokalizacją jednostki, którą w czasie rzeczywistym można śledzić na dedykowanej stronie internetowej, ale również umożliwiają podstawową komunikację – zgłoszenie problemu technicznego lub zagrożenia za pomocą naciśnięcia jednego przycisku.

 

Regaty Bitwa o Gotland posiadają własną osłonę medyczną. Współpracujący z organizatorami zespół ratowników medycznych, Katarzyna Cywińska i Rafał Śledziński, zapewnia pomoc w skompletowaniu regatowej apteczki oraz odprawę medyczną połączoną z krótkim szkoleniem. W trakcie wyścigu medycy dostępni są przez całą dobę na dyżurach telefonicznych. Posiadają listy zawartości apteczek wszystkich zawodników, udzielają konsultacji medycznych, a w razie konieczności koordynują akcje udzielania pomocy medycznej z zewnątrz. Najgroźniejsze dla samotnego żeglarza są odwodnienie, wychłodzenie i spadek poziomu cukru we krwi.

Wzorem ubiegłego roku, przed startem zawodnicy przejdą obowiązkowe szkolenie ratownicze. Poprowadzi je tym razem specjalista z zakresu operacji ratowniczych z użyciem śmigłowca poszukiwawczo-ratowniczego SAR.

Liczymy, że ta wiedza nigdy się nie przyda, ale jeżeli trzeba będzie z niej skorzystać, człowiek przeszkolony działa automatycznie” – mówi Radek Kowalczyk. „Wielokrotnie przechodziłem takie szkolenia i dzięki nim w sytuacji bezpośredniego zagrożenia, która mi się przydarzyła, zadziałałem odruchowo i to uratowało mi życie” – dodaje.

 

Każdy jacht przed startem musi przejść kontrolę techniczną, co nie oznacza jedynie formalności. Przeglądy, wprowadzone na Bitwie dwa lata temu jako nowość w polskich regatach, powoli stają się standardem. Dotyczą bezpieczeństwa oraz zgodności ze świadectwem ORC (dla jachtów startujących w tej klasie).

Wymagania w zakresie wyposażenia bezpieczeństwa rosną z roku na rok. Ma to związek nie tylko z troską o bezpieczeństwo zawodników ale również z coraz większą dostępnością wyposażenia, które z pokładów supernowoczesnych jachtów ścigających się dookoła świata przenosi się do regat amatorskich. Obowiązkowymi środkami bezpieczeństwa w tym roku są kombinezon TPS, tratwa ratunkowa oraz radioboja EPIRB lub lokalizator PLB.

 

Przedstartowe indywidualne konsultacje dla zawodników poprowadzą Jarek Kaczorowski, Radek Kowalczyk, Krystian Szypka i Jacek Zieliński.

 

Sponsorem strategicznym Bitwy o Gotland – Delphia Challenge 2017 – jest firma Delphia Yachts. Pozostali sponsorzy to: Teknos-Oliva, Raymarine, Work Service, Kompas, Henri Lloyd Polska. Organizatorzy regat: Ocean Team Sailing School oraz Maristo.pl.

 

Program regat:

Sobota:

15.00 do 17.00 – Indywidualne konsultacje dla zawodników z teamem Ocean Team Sailing School:  Jarek Kaczorowski, Radek Kowalczyk, Krystian Szypka, Jacek Zieliński (biuro regat);

17.00 – Otwarcie konkursu Wielka Brzegowa Bitwa o Totem;

17.30 – Szkolenie SAR dla zawodników;

19.30 – Odprawa dla zawodników;

20.30 – Rozpoczęcie biesiady integracyjnej w Wiosce Regatowej;

22.00 – Emisja legendarnego „The Wind” w kinie Wioski Regatowej. Na seans zaprasza Jachtfilm.

 

Niedziela:

09.00 – Śniadanie dla zawodników;

10.00 – Konferencja prasowa;

10.30 – Uroczyste otwarcie regat i wspólne zdjęcie;

11.00 – Wyjście jachtów z Mariny Delphia w stronę linii startowej;

12.00 – Start regat.

 

Tagi: Bitwa o Gotland, regaty, samotnicy
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 czerwca

Wodowanie nowego trimarana "IDEC" dla Francisa Joyona.
wtorek, 19 czerwca 2007
Rehabilitacja Mariusza Zaruskiego.
poniedziałek, 19 czerwca 1989
Blisko Salcombe Harbour wchodzi na mieliznę "Herzogin Cecile".
piątek, 19 czerwca 1936
Na redzie portu gdyńskiego stanął, zakupiony ze składek społeczeństwa żaglowiec "Dar Pomorza".
czwartek, 19 czerwca 1930
Urodziła się Teresa Remiszewska-Damsz, była pierwszą Polką, a czwartą kobietą na świecie, która samotnie przepłynęła Atlantyk. W 1972 r. wzięła udział w regatach OSTAR, wcześniej odbyła pierwszy samotny rejs po Bałtyku na s/y "Zenit".
wtorek, 19 czerwca 1928
W holenderskiej stoczni GM Muller zwodowano trzymasztowy szkuner "Vlissingen", późniejszą "Iskrę", statek szkolny Polskiej Marynarki Wojennej.
wtorek, 19 czerwca 1917
Nieopodal Bacon Island Bar na mieliznę wchodzi "Flying Cloud".
piątek, 19 czerwca 1874
Wodowanie "Sovereign of the Seas" - największego klipra zbudowanego przez J. W. Griffithsa i McKaya - słynnych budowniczych kliprów herbacianych.
sobota, 19 czerwca 1852