TYP: a1

Nowe okręty dla MONu. Ofert nie brakuje

poniedziałek, 27 lipca 2015
z mediów | JM
Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza wkrótce uruchomić planowany od miesięcy proces zakupu trzech nowych okrętów podwodnych. Wśród potencjalnych sprzedawców znajdują się: szwedzki Saab Kockums i francuski DCNS. Obie firmy starają się przekonać Polaków do swoich ofert, które wykraczają poza sam zakup jednostek.

Scorpene
"Scorpene Tunku Abdul Rahman" autorstwa Mak Hon Keong - Praca własna. Licencja CC BY-SA 3.0 na podstawie Wikimedia Commons.


Szwedzki Saab otrzymał pierwsze zamówienie na proponowany Polsce okręt A26. Wśród zalet tej jednostki wymienia się między innymi: zdolność do długotrwałego pozostania w zanurzeniu - nawet do dwóch tygodni, trudność wykrycia, odporność na wstrząsy i dostosowanie zarówno do warunków oceanicznych, jak i płytkich wód Bałtyku. Szwedzi zapewniają jednak, że ich oferta nie dotyczy jedynie zakupu okrętów, ale także współpracy przemysłowej. W przypadku jej wyboru, polskie stocznie będą mogły wziąć udział w budowie łodzi podwodnych dla Szwecji i innych potencjalnych odbiorców.

Polskimi planami zainteresowana jest również stocznia DCNS. Oferta Francuzów dotyczy okrętów typu Scorpene, zintegrowanych z odpowiednimi pociskami manewrującymi - których możliwość zamieszczenia na okrętach jest jednym z warunków przetargu. Przedstawiciele DCNS zapewniają, że polska strona będzie miała pełną niezależność w sprawie użycia pocisków. Warto również zaznaczyć, że francuski sprzedawca współpracuje ze stocznią Nauta w Gdyni. Jeśli MON zdecyduje się na tę ofertę, to dwa z trzech zamówionych okrętów będą budowane w Polsce. Zapewni to przynajmniej tysiąc nowych miejsc pracy, a także pełną niezależność w remontowaniu i serwisowaniu zakupionych jednostek.
Tagi: przetarg, MON, okręty podwodne, Saab Kockums, DCNS, Francja, Szwecja
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 19 lipca

Wyruszyła śladem swojej poprzedniczki z 1957 r. (tratwa Nord) - tratwa "Nord-bis" z Kapitanem Andrzejem Urbańczykiem i zmieniającą się po drodze załogą. Po dotarciu do Gotlandii i 25 dniach żeglugi tratwa powróciła do Gdańska.
środa, 19 lipca 2006
W Gdyni rozpoczął się kolejny zlot żaglowców The Cutty Sark Tall Ship's Race.
sobota, 19 lipca 2003
Z przystani AKM w Gdańsku wyruszył niewielki (niecałe 8 m długości) jacht "Probus" z Kapitanem Jerzym Cołojewem z dwoma przyjaciółmi w rejs na Szetlandy, Wyspy Owcze; mały jacht powrócił do domu, po przebyciu około 2500 Mm w ciągu 777 godzin.
poniedziałek, 19 lipca 1971
Opuściło Świnoujście "Roztocze" z Kpt. Ziemowitem Barańskim, wychodząc w zakończony powodzeniem rejs na Wyspy Owcze.
poniedziałek, 19 lipca 1971