TYP: a1

Stocznia Marynarki Wojennej zostanie sprzedana

poniedziałek, 10 października 2016
Z mediów/PAP
W najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na sprzedaż Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. Poinformował o tym w piątek, 7 października Rafał Terlecki, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego w Gdańsku.

Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni
By Nikodem Nijaki - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16478588


Od 2011 r. Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni znajduje się w stanie upadłości likwidacyjnej. Postępowanie upadłościowe przeprowadza syndyk, którego działania nadzoruje sędzia komisarz z Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ.

Obecnie trwa wycena majątku zakładu. Jak Rafał Terlecki poinformował PAP, nie sposób dziś przewidzieć, kiedy dokładnie zostanie ogłoszone samo postępowanie przetargowe. Powinno się to jednak stać w najbliższych tygodniach. Środki uzyskane ze sprzedaży majątku stoczni mają posłużyć spłacie długów zakładu.

Posiadaczem ponad 99 proc. akcji Stoczni Marynarki Wojennej jest Agencja Rozwoju Przemysłu. Pozostałe akcje należą do Ministerstwa Obrony Narodowej. W ostatnich latach Stocznia Marynarki Wojennej przeprowadzała m.in. remonty wielu okrętów należących do Marynarki Wojennej. Sztandarowym zadaniem tego zakładu jest też rozpoczęta w 2001 r. budowa korwety Gawron, potem przeklasyfikowanej na patrolowiec ORP Ślązak. Prace nad okrętem nadal trwają: obecnie szacowany przez MON termin zakończenia budowy to połowa 2018 r.

Przygotowane przez poprzedni rząd plany modernizacji Marynarki Wojennej zakładały, że to właśnie Stocznia Marynarki Wojennej wraz z m.in. Polską Grupą Zbrojeniową zrealizuje na potrzeby Marynarki – w ramach programu "Miecznik" - trzy okręty obrony wybrzeża oraz – w ramach programu "Czapla" - trzy patrolowce ze zdolnością do zwalczania min.

W lipcu br. szef Inspektoratu Uzbrojenia gen. Adam Duda na posiedzeniu sejmowej komisji obrony, poinformował, że MON po analizach doszło do wniosku, że budowa okrętów obrony wybrzeża i patrolowych przez konsorcjum, którego liderem technicznym jest Stocznia Marynarki Wojennej, jest obarczona nieakceptowalnym ryzykiem. Poinformował, że w związku z decyzją MON, nowe okręty ma wybudować PGZ wspólnie z innymi stoczniami.

Od grudnia 2009 r. w Stoczni Marynarki Wojennej, będącej w stanie tzw. upadłości układowej, realizowany był program restrukturyzacji, polegający głównie na sprzedaży zbędnego majątku, redukcji zatrudnienia i zwiększeniu zamówień. 7 kwietnia 2011 r. stocznia została postawiona w stan upadłości likwidacyjnej. W ostatnich latach sytuacja w stoczni poprawiła się: zakład przynosił zyski. Stało się tak m.in. dzięki kontraktom realizowanym na rzecz Ministerstwa Obrony Narodowej, w tym budowie okrętu patrolowego Ślązak powstającego na bazie kadłuba korwety Gawron.

Jeszcze w ubiegłym roku PGZ prowadziła rozmowy z Agencją Rozwoju Przemysłu dotyczące przejęcia akcji Stoczni Marynarki Wojennej. Przejęcie miało nastąpić nie poprzez zakup, ale poprzez podwyższenie – poprzez aport - kapitału PGZ. Aport miał dotyczyć wszystkich - ponad 99 procent akcji stoczni będących w posiadaniu ARP.

Tagi: stocznia, Marynarka Wojenna, upadłość, okręt
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 13 May

Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Timothy Severin wraz z czterema towarzyszami na tratwie z bambusa o nazwie "Hsu-Fu" wyruszył z okolic Hanoi przez Pacyfik; około 1000 Mm od wybrzeża Karoliny, w 104 dniu żeglugi, tratwa się rozpadła, a załogę uratował amerykański Coast Guard.
czwartek, 13 maja 1993
Odpłynął w swój ostatni rejs do Hilo Stan Hugill, człowiek legenda; mając 16 lat zamustrował na swój pierwszy żaglowiec, na kilkunastu kolejnych przepływał własną młodość, później jako zawodowy szantymen bywał na wszystkich morzach i oceanach. Śpiewał, pi
środa, 13 maja 1992
W Lysaller umiera Fritjof Nansen (ur. w 1861 r.) - norweski oceanograf i badacz polarny; m.in. zorganizował ekspedycję na statku "Fram", aby dowieść swojej tezy o istnieniu morskiego prądu polarnego płynącego ku wschodnim wybrzeżom Grenlandii.
wtorek, 13 maja 1930
W Świnoujściu nastąpił start s/y "Witeź II" z Kapitanem Emilem Żychiewiczem do rejsu do Islandii. Był to pierwszy rejs polskiego jachtu do stolicy Islandii. Rejs zakończył się 12.07.1959 r. po przebyciu 3767 Mm.
środa, 13 maja 1959