TYP: a1

Statek zgubił ponad 1800 kontenerów

środa, 9 grudnia 2020
Anna Ciężadło

Niekorzystne warunki pogodowe sprawiły, że płynący z Chin do USA kontenerowiec utracił część ładunku. W niektórych kontenerach były towary niebezpieczne, na przykład alkohol. Jak skończyła się ta sprawa?

ONE Apus

Kontenerowiec ONE Apus  IMO #9806079 należy do Chidori Ship Holding LLC, zarządzany jest przez NYK Ship Management Pte Ltd, a wyczarterowany został przez Ocean Network Express (ONE). Nocą z 30 listopada na 1 grudnia, w odległości 1600 mil morskich na północny zachód od Hawajów, statek napotkał na gwałtowne załamanie pogody.

Burza trwała kilkanaście godzin, powodując duże zafalowanie. Mimo iż jednostka jest całkiem spora (mierzy 364 metry długości i 51 metrów szerokości), w takich warunkach uległa mocnemu rozkołysaniu, wskutek czego ponad 1800 kontenerów wypadło za burtę.

Utracony ładunek

Statek płynął z Yantian w Chinach do Long Beach w USA. Miał to być ostatni rejs przed Bożym Narodzeniem, więc towary, jakie przewoził, w dużej części związane są ze świętami i Nowym Rokiem.

Na stronie centrum informacyjnego zamieszczono specjalne oświadczenie dotyczące tego zdarzenia. Wiadomo, że spośród 1816 utraconych kontenerów 64 zawierały towary potencjalnie niebezpieczne. W 54 znajdują się  fajerwerki, w ośmiu – baterie, a dwa pozostałe zawierają etanol.  

Pozostałe kontenery uległy w części przewróceniu lub przesunięciu, niektóre mogą też być uszkodzone. Z tego powodu ich wyładowanie w porcie będzie bardziej czasochłonne niż zwykle.

Happy end

Jak informuje armator, kontenerowiec szczęśliwie dopłynął do Japonii i stoi zacumowany w porcie Kobe. Cała załoga jest bezpieczna, nikt nie odniósł obrażeń. Teraz pozostaje tylko przeprowadzenie kontroli pozostałego ładunku. Przedstawiciele armatora oraz lokalne służby ratunkowe muszą sprawdzić, czy pozostałe na pokładzie kontenery nie stanowią zagrożenia dla ludzi lub środowiska naturalnego.

 

Tagi: kontener, kontenerowiec, Chiny, USA, wypadek, sztorm
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 2 maja

Na gdyńskim cmentarzu w Witominie odbył się pogrzeb Ludwika Vogta, który początkowo studiował na krakowskiej AGH, później ukończył Wydział Nawigacji WSM w Gdyni, pełniąc obowiązki szefa AKM WSM. Przez parę lat był członkiem Zarządu YKP Gdynia, aby potem z
niedziela, 2 maja 2004
XXXVI Sejmik PZŻ nadaje godność Członka Honorowego PZŻ Juliuszowi Sieradzkiemu.
wtorek, 2 maja 1995
Mike Golding ustanawia rekord okrążenia świata ze wschodu na zachód bez zawijania do portów na "Group 4" (wynik 167 dni, 7 godzin, 42 minuty, 54 sekundy).
poniedziałek, 2 maja 1994
Adam Jasser zdobywa patent kapitański.
piątek, 2 maja 1980
Zwodowano szkuner "America", który następnie wygrał regaty dookoła wyspy Wight; od nazwy tego żaglowca pochodzi nazwa najstarszych regat świata - Pucharu Ameryki. Od tamtego czasu zbudowano cztery repliki szkunera, z których najbardziej znana jest ta z 19
piątek, 2 maja 1851