TYP: a1

"Sołdek" w remoncie

wtorek, 20 października 2020
Anna Ciężadło

W ubiegłą sobotę, 17 października, muzealny statek „Sołdek” popłynął na największy od 35 lat remont. OK, popłynął to może za dużo powiedziane – został odholowany przez dwie mniejsze jednostki. Jego własne silniki są wyłączone od dobrych 40 lat. Czemu ma służyć ta renowacja i co ma ona wspólnego ze Związkiem Radzieckim? 

Nosorożce dla staruszka

Holowniki, które pomogły przetransportować „Sołdka” noszą nazwy „Nosorożec G-01” i „Nosorożec G-02”. Podróż z nabrzeża Ołowianki, gdzie zwykle cumuje zabytkowy statek, do Gdańskiej Stoczni Remontowej, zajęła całej kawalkadzie około 2 godzin.
Warto zaznaczyć, że rudowęglowiec „Sołdek” jest poddawany rutynowym przeglądom co 10 lat, jednak ich zakres jest dość okrojony. Tym razem ma być inaczej – statek przejdzie gruntowną renowację w związku z międzynarodowym projektem muzealnym „2 statki – wspólne morze. Sołdek i Witiaź: dziedzictwo morskie Polski i Rosji”. Co właściwie łączy te jednostki – poza faktem, że każda z nich pełni obecnie rolę muzeum?

Ciekawy projekt

Pomysł muzealników polega na tym, by przedstawić szerszej publiczności powojenne dokonania polskiego przemysłu stoczniowego. Warto przy tym podkreślić, że „Sołdek” nadaje się do tego celu wprost idealnie – był on bowiem pierwszą po II wojnie światowej jednostką, zbudowaną całkowicie w Polsce; powstał w Stoczni Gdańskiej w 1948 roku.
Stacjonujący obecnie w Kaliningradzie specjalistyczny statek badawczy „Witiaź”, z którym skorelowany zostanie „Sołdek”, powstał zaledwie rok później – w 1949 roku. Jednostka została wybudowana na zamówienie Instytutu Oceanografii Akademii Nauk ZSRR. Dlaczego zatem miałaby reprezentować polski przemysł? Ano dlatego, że zbudowano ją w Stoczni Adolfa Warskiego w Szczecinie.

Ile to będzie kosztować?

Jak się zapewne domyślacie, niemało. Koszty projektu szacowane są na 3 miliony złotych, z czego część dofinansuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Remont ma objąć między innymi:

  • wymianę części blach poszycia oraz nitów;
  • wykonanie prac malarsko-konserwatorskich części nadwodnej kadłuba;
  • malowanie i odnowienie ładowni pełniących funkcję sal wystawowych;
  • wykonanie nowej instalacji elektrycznej, co umożliwi zainstalowanie nowego oświetlenia oraz pozwoli na wzbogacenie zwiedzania o multimedia.

Remont ma potrwać miesiąc, jednak „Sołdek” będzie udostępniony zwiedzającym dopiero za rok – we wrześniu 2021 roku. Musimy więc cierpliwie poczekać.

Tagi: Sołdek, remont, stocznia, ZSRR, Gdańsk, muzeum
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 6 lipca

Bruno Peyron na "Orange 2" bije rekord przejścia Atlantyku (2925 Mm w czasie 4 dni, 8 godzin, 23 minuty, 5 sekund).
czwartek, 6 lipca 2006
Francis Joyon bije na trimaranie "IDEC" rekord przejścia Atlantyku z czasem 6 dni, 4 godziny, 1 minuta, 5 sekund (2980 Mm).
środa, 6 lipca 2005
Wyruszył s/y "Generał Zaruski" pod dowództwem Kpt. Andrzeja Rościszewskiego; statek dotarł aż do Hornsundu i Zatoki Białych Niedźwiedzi, do polskiej stacji arktycznej. Rejs zakończył się 31.08.1975 r. w Gdyni.
niedziela, 6 lipca 1975
Z Hamilton na Bermudach wystartował do transatlantyckich regat z metą w Travemunde s/y "Komodor" pod dowództwem Kpt. Tadeusza Siwca; był to pierwszy start polskiego jachtu w regatach oceanicznych.
sobota, 6 lipca 1968
Na Morawach urodził się Richard Konkolski, żeglarz czechosłowacki, dwukrotny uczestnik wokółziemskich regat dookoła świata BOC Challenge.
wtorek, 6 lipca 1943
Zakończył rodzinny rejs dookoła świata na szkunerze "Sunbeam" Thomas Brassey; trasa o długości 37 000 Mm wiodła z Cowes przez Rio de Janeiro, Cieśninę Magellana, Tahiti, Honolulu, Colombo, Kanał Sueski, Gibraltar do Cowes.
piątek, 6 lipca 1877