TYP: a1

Powstaną kolejne „Ever Giveny”

środa, 31 marca 2021
Hanka Ciężadło

Przez ostatnich kilka dni megakontenerowiec Ever Given, blokujący Kanał Sueski, był jednym z głównych tematów rozmów, internetowych memów oraz analiz. Pod względem popularności dorównał niemal covidowi, a to nie lada wyczyn.

Wygląda jednak na to, że zablokowanie jednego z głównych szlaków transportowych nie zrobiło większego wrażenia ani na właścicielu feralnej jednostki, ani na konkurencyjnych firmach. Właśnie potwierdzono decyzję o budowie kolejnych megadużych statków.

Mamy to!

Korea Shipbuilding & Offshore Engineering oraz Samsung Heavy Industries – dwaj giganci branży stoczniowej, pozostający w ścisłej światowej czołówce, potwierdzili w ubiegły piątek, że zdobyli zamówienia na kolejne megakontenerowce.

Korea Shipbuilding & Offshore Engineering zbuduje pięć statków, Samsung Heavy Industries – aż dwadzieścia. Kontrakty opiewają na łączną kwotę trzech miliardów dolarów.

Szczegółów na razie nie podano do wiadomości publicznej. Potwierdzono jednak, że wszystkie te kontenerowce mają być „dłuższe, niż wysokość wieży Eiffla”, która, przypomnijmy, mierzy 300 metrów. O ile dłuższe - tego nie wiadomo. Jednostki mają zostać oddane do użytku nie później, niż w 2025 roku.

Po co nam to?

Na pewno nie po to, by wywoływać kolejne blokady, albo bić rekordy - chyba że chodzi o rekordy przychodów. Bo, jak mawia przysłowie, kiedy nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o kasę.

Jednostkowy koszt przewiezienia kontenera megastatkiem jest dla przewoźnika niższy, niż wysłanie go mniejszą jednostką – a klient płaci za transport, niezależnie od tego, na jakim statku jego towar płynie. Dlatego takie jednostki powstają i będą powstawać – bo to się zwyczajnie opłaca.

Wspomnianych 20 megakontenerowców, które zbuduje Samsung, zostanie wykonane na zamówienie Evergreen Marine Corporation – tej samej firmy, która jest właścicielem feralnego Ever Given. Jest to jeden z największych przewoźników na świecie.

Czy będą powtórki z rozrywki?

Prawdopodobnie będą, bowiem Kanał Sueski nie jest jedynym wąskim gardłem światowego handlu. Oczywiście, po incydencie z Ever Given wszyscy będą dokładać starań, żeby taka sytuacja nie nastąpiła zbyt szybko. Czas pokaże, na ile skutecznie.

Warto jednak zauwazyć, że trend budowania megakontenerowców oznaczanych jako ULCV (Ultra Large Container Vessels) utrzymuje się od kilku lat. I wzrasta. Co więcej, już teraz mówi się o budowaniu... Ultra Ultra Large Container Vessels (UULCV). Kiedy to się skończy? Zapewne dopiero wtedy, gdy statki przestaną się mieścić do portów. Chociaż z drugiej strony... zawsze można zbudować większy port, prawda?

 

Tagi: Ever Given, megakontenerowiec, stocznie, zamówienie, Kanał Sueski, ULCV
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 24 kwietnia

Linię mety okołoziemskich regat w Portsmouth przekracza s/y "Otago" pod Kpt. Zdzisławem Pieńkawą.
środa, 24 kwietnia 1974
"Nord III" z Andrzejem Urbańczykiem na pokladzie wyruszył z Jokohamy w rejs powrotny do San Francisco; czas przejścia trasy równy około 50 godzin odnotowano w księdze rekordów Guinnessa.
poniedziałek, 24 kwietnia 1978
Po dwóch latach starań podniesiono z dna morskiego okręt "Vasa"; dzisiaj statek jest atrakcją morską Sztokholmu, pełniąc rolę statku-muzeum.
poniedziałek, 24 kwietnia 1961
Joshua Slocum z Bostonu wypłynął samotnie na s/y "Spray" w okołoziemski rejs; było to pierwsze okrążenie Ziemi w samotnej żegludze (rejs zakończył się po trzech latach 27.06.1898 r.).
środa, 24 kwietnia 1895