TYP: a1

Pechowy trimaran

wtorek, 8 listopada 2016
Z mediów/Defence24.pl
Nowoczesny trimaran do działań przybrzeżnych USS „Montgomery” (LCS 8), należący do amerykańskiej marynarki wojennej zaliczył kolejna awarię. To już czwarta usterka okrętu w ciągu niecałych dwóch miesięcy.

Okręt wojenny typu Independence
Okręt typu Independence By U.S. Navy photo by Naval Air Crewman 2nd Class Nicholas Kontodiakos - http://www.navy.mil/view_image.asp?id=83743, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15926742


USS „Montgomery” to ósmy, amerykański okręt do działań przybrzeżnych LCS (Littoral Combat Ship) i czwarty wykonany w wersji trzykadłubowej, określanej jako typ Independence). Jest to jednocześnie jednostka najbardziej chyba pechowa, bo od czasu jego przejęcia przez US Navy 10 września doszło na statku już do czterech poważnych awarii i wypadków. Wszystkie miały miejsce podczas przejścia okrętu ze stoczni Austal w Mobile w Alabamie do macierzystego portu w San Diego.

Pierwsza awaria miała miejsce 13 września - stwierdzono obecność wody morskiej w hydraulicznym układzie chłodzenia systemu napędowego. Druga awaria dotyczyła jednej z dwóch turbin gazowych i miała miejsce niecałą dobę później. Co prawda system napędowy okrętów typu Independence został zbudowany zgodnie z zasadami redundancji, co pozwala na działanie z kilkoma konfiguracjami silników nawet wtedy, gdy jeden z nich ulegnie uszkodzeniu. Tym razem jednak uszkodzeniu uległy obie linie napędowe. Okręt zmuszony był więc przerwać podróż i udał się do bazy marynarki wojennej w Jacksonville na Florydzie, na najważniejsze i niezbędne naprawy gwarancyjne. Pech jednak nie opuszczał jednostki, bo 4 października USS „Montgomery” musiał opuścić Mayport uciekając przed zbliżającym się huraganem Matthew. Doszło wtedy do trzeciego wypadku – kolizji trimarana z holownikiem portowym, w wyniku czego w kadłubie powstało pękniecie długości około 30 cm (wzdłuż spawu) na szczęście ponad poziomem wody. Dodatkowo wygięło się kilka płatów blachy pokrywającej burty.

Przeciek powodował, że do wnętrza okrętu dostawało się około 4 litrów wody co każde trzy minuty – do czasu aż marynarze nie uszczelnili burty. Tymczasowe zabezpieczenia były na tyle skuteczne, że statek nie wrócił do portu, decydując się na kontynuowanie trasy.

29 października, przy przejściu z Atlantyku na Pacyfik przez Kanał Panamski doszło do najnowszego wypadku. Trimaran był prowadzony przez śluzy Gatun i Pedro Miguel przez licencjonowanego, miejscowego pilota (Panama Canal Pilot). Pilot jednak nie uwzględnił w pełni charakterystyk manewrowych trzykadłubowej jednostki i doprowadził do uderzenia lewym kadłubem w środkowy mur ograniczający szlak wodny. Powstało około 45-centymetrowe pęknięcie między lewą burtą a płytą pawęży, ok. 3 metrów nad poziomem wody. Ponieważ nie ma żadnych przecieków, zdecydowano, że USS „Montgomery” będzie kontynuował swoją podróż do San Diego.

Jak twierdzą Amerykanie, wypadki te wcale nie świadczą o wadliwej konstrukcję okrętów LCS typu Independence czy błędach podczas budowy. Tego typu okręty są bowiem nowością, wymagają więc szczególnej uwagi przy obsłudze, szczególnie w miejscach nie przygotowanych na ich przyjęcie (Kanał Panamski czy Mayport). W przypadku działań na morzu okręty te jednak sprawdzają się i to być może lepiej niż ich jednokadłubowe odpowiedniki typu Freedom.

Tagi: okręt, marynarka wojenna, USS „Montgomery”
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 2 March

Wręczono nagrody kolejnej edycji "Rejsu Roku": I nagrodę otrzymali kpt. Jacek Wacławski i kpt. Tadeusz Natanek.
piątek, 2 marca 2007
W Gdyni zmarła Teresa Remiszewska, w początkowym okresie swej kariery żeglarskiej szkoliła i prowadziła rejsy z żeglarzami z Krakowa, uznanie światka żeglarskiego zdobyła po starcie w regatach OSTAR 72 na jachcie "Komodor".
sobota, 2 marca 2002
W Marsylii kończy regaty (po oficjalnym zamknięciu linii mety) "Warta Polpharma" pod dowództwem Kapitana Romana Paszke.
piątek, 2 marca 2001
Na południowym Atlantyku podczas regat BOC zaginął Harry Mitchell żeglujący na jachcie "Horatio Hornblower", uczestnik okołoziemskich regat w 1986 r., uczestnik regat OSTAR w latach 1976, 1992.
czwartek, 2 marca 1995
W Auckland szwajcarski "Team Allighi" wygrywa 5:0 finał Pucharu Ameryki z "Team New Zealand".
niedziela, 2 marca 2003
Urodziła się Noami James, pierwsza kobieta, która opłynęła świat wokół trzech przylądków.
środa, 2 marca 1949
Urodził się Janusz Zbierajewski, znany polski żeglarz morski, kapitan wielu znaczących rejsów w historii polskiego żeglarstwa.
poniedziałek, 2 marca 1942