TYP: a1

Lodowy Jedwabny Szlak

poniedziałek, 8 lipca 2024
Hanka Ciężadło

Rosja i Chiny zacieśniają współpracę w zakresie transportu w Arktyce. Ich wspólna inicjatywa ma polegać na sieci połączeń morsko-kolejowych pod wdzięczną nazwą Arctic Express No. 1. Poniekąd sugeruje to, że w przyszłości może powstać No. 2, albo i 3. Jak to ma działać – i co będzie oznaczało dla świata?

Całkiem sprytny pomysł

Arctic Express No. 1 bywa nazywany Lodowym Jedwabnym Szlakiem. W gruncie rzeczy jest on modelowym przykładem tzw. transportu intermodalnego, czyli wykorzystującego różne sposoby przewozu ładunku, ale bez przepakowywania go do nowych opakowań. W przypadku Arctic Express No 1 założenie jest takie, żeby uzywac kontenerów, wozić je koleją z Moskwy i Petersburga aż do Archangielska, tam przeładować je na statek i posłać do przez Ocean Arktyczny do Chin. Operatorem części morskiej będzie chińska linia żeglugowa NewNew Shipping Line.

Chwila, ale takie połączenie już istnieje – od kiedy klimat zaczął nam się ocieplać, można przecież pływać Północną Drogą Morską. Rzeczywiście, można; nie zapominajmy jednak, że w logistyce liczy się czas. A nowe połączenie kolejowo-morskie pozwoli na pokonanie dystansu 13 tys. km w czasie 20-25 dni; aż o tydzień krócej, niż transport wyłącznie drogą morską. Jak napisano w oficjalnym komunikacie prasowym: „Nowa trasa ma przyspieszyć i zoptymalizować przesyłki ładunków między Rosją a Chinami."

Odwieczna przyjaźń

Jak powiedział pan Zhang Hanhui, ambasador Chin w Rosji, relacje handlowe i gospodarcze pomiędzy tymi dwoma krajami pozostały nienaruszone, nawet pomimo skomplikowanej sytuacji międzynarodowej. Podkreślił też, że w obliczu sankcji nałożonych na Rosję więzi dyplomatyczne uległy wręcz zacieśnieniu.

 „Chiny zawsze opowiadały się za pokojowym rozwojem Arktyki i tworzeniem arktycznych szlaków żeglugowych. Przez ostatnią dekadę przywódcy Chin i Rosji nadal zwracali uwagę na rozwój arktycznych szlaków żeglugowych, a rządy ustanowiły mechanizmy w celu zbadania współpracy arktycznej” – dodał. 

Tagi: Chiny, Rosja, Północna Droga Morska, logistyka, Arctic Express No. 1
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 4 lipca

Francis Joyon na trimaranie "IDEC" bije rekord dobowej żeglugi z wynikiem 543 Mm (22,62 węzły).
poniedziałek, 4 lipca 2005
"Dar Pomorza" kończy służbę i zostaje przekazany do Centralnego Muzeum Morskiego, odtąd pełni rolę muzeum.
niedziela, 4 lipca 1982
W Gdańsku odbyła się ceremonia podniesienia bandery na żaglowcu "Dar Młodzieży".
niedziela, 4 lipca 1982
W Plymouth zakończył okołoziemski rejs Kapitan Zbigniew Puchalski na s/y "Miranda".
piątek, 4 lipca 1980
W Szczecinie został zwodowany jacht "Polonez", na którym Kapitan Krzysztof Baranowski startował w regatach OSTAR i później odbył rejs dookoła świata.
niedziela, 4 lipca 1971
Na "Zjawie III" zamyka okołoziemską pętlę Władysław Wagner, stając się pierwszym polskim żeglarzem, który płynął świat pod żaglami.
wtorek, 4 lipca 1939