TYP: a1

Le Marité w gdyńskim porcie

czwartek, 25 kwietnia 2019
Redakcja/Gdynia.pl

W środę, 24 kwietnia przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni zacumowała piękna francuska barkentyna z ciekawą historią - Le Marité. Żaglowiec zostanie w Gdyni do czwartku, 2 maja.

[t][/t] [s]Fot. Witold Tylec[/s]

Podczas pobytu Le Marité będzie go można zwiedzać i oglądać wystawę fotograficzną związaną z akcją „Exotic Taste of Europe”. W ramach tej akcji promującej egzotyczne smaki rodem z Europy żaglowiec odwiedzał Gdynię w ubiegłym roku.

 

Historia Le Marité  sięga 1921 roku. Barkentyna ma 15 żagli o łącznej powierzchni 650 m2. Waży 230 ton i ma 45 metrów długości. Jednostka pływała i łowiła dorsze na nowofundlandzkich wodach od 1923 do 1929 roku i jest ostatnią „czynną” jednostką tego typu.

 

W 1930 roku Le Marité  został odkupiony przez duńskiego armatora, a podczas II wojny światowej służył jako statek rybacki zaopatrujący Wielką Brytanię. Do 1992 roku przeszedł kilka modyfikacji - został zamontowany w nim silnik, po czym zaklasyfikowano go jako szkuner z drewna do połowów śledzi i krewetek. W 1978 roku został rozbrojony i przeznaczony do zniszczenia, ale po odkupieniu go przez Szwedów wrócił do użytku i między innymi w 1992 roku pod nazwą Blå Marité af Pripps wygrał jeden z wyścigów żaglowców.

 

W 2003 roku po długich negocjacjach kolektyw regionów normandzkich odkupił Le Marité za ponad 1,5 miliona euro. W kwietniu 2012 roku zakończono warte 5 milionów euro prace nad renowacją żaglowca.

Tagi: Le Marité, żaglowiec
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 16 czerwca

Stocznia w Gandawie przekazała armatorowi Star Clipper wielki pasażerski żaglowiec "Star Flyer", oceniony jako "żeglarski szlagier" z racji rozwiązań technologicznych.
niedziela, 16 czerwca 1991
W Goteborgu kończą się regaty Volvo Ocean Race 9 edycji, wygrywa Mike Senderson na "ABN Ambro Bank".
piątek, 16 czerwca 2006
Zmarł Bernard Moitessier, m.in. słynny z rejsu na jachcie "Joshua" dookoła świata, autor wielu książek żeglarskich, m.in. "Pod żaglami wokół Hornu", Długa droga".
czwartek, 16 czerwca 1994
Serge Madec na "Jet Services V" ustanowił rekord przejścia północnego Atlantyku na 6 dni, 13 godzin, 3 minuty i 32 sekundy. Później rekord ten został pobity przez Steve'a Fossetta na "Playstation" (4 dni, 17 godzin, 28 minut i 6 sekund).
sobota, 16 czerwca 1990