TYP: a1

Atalanta: nie płaćcie piratom!

środa, 17 kwietnia 2024
Hanka Ciężadło

Antypiracka operacja Unii Europejskiej Atalanta ostrzega, że płacenie okupu piratom porywającym statki nie jest dobrym pomysłem. Zdaniem pracujących dla niej specjalistów, tego typu postępowanie może zaostrzyć problem piractwa u wybrzeży Rogu Afryki i Oceanu Indyjskiego. Trudno się z tym nie zgodzić – skoro bandyci raz wyczują dobry biznes, dlaczego mieliby go porzucić? Jakie jednak są rozwiązania alternatywne?

Odwieczny problem

Ostrzeżenie wystosowane przez Atalantę pojawiło się w związku z historią masowca Abdullah, porwanego przez piratów 12 marca, a uwolnionego 14 kwietnia, po wpłaceniu okupu w wysokości 5 milionów dolarów. Czy zapłacenie tej kwoty było błędem? Dodajmy, że statek porwano wraz z załogą – i być może to jej członkom należałoby zadać to pytanie.

Temat porwania dla okupu jest zresztą stary, jak świat. Zmagał się z nim już niejaki Juliusz Cezar, który na własnej skórze doświadczył uprowadzenia przez piratów. Wówczas za zwolnienie statku, na którym przebywał młody Juliusz, piraci zażądali 20 talentów srebra (nawiasem mówiąc, legenda podaje, że Cezar, słysząc tę kwotę, roześmiał się i podbił stawkę do 50 talentów; kto bogatemu zabroni?).

Płacić, czy nie?

Było na ten temat wiele książek i filmów: przestępcy biorą zakładników, domagają się okupu, a reszta świata staje przed dylematem: zapłacić, czy nie? Teoretycznie sprawa jest prosta, a Atalanta ma rację – z terrorystami się nie negocjuje, a jeśli grzecznie zapłacimy, możemy mieć pewność, że sytuacja będzie się powtarzać. A praktycznie? Jeśli porwany jest ktoś lub coś, na czym nam szczególnie zależy? No właśnie.

Ciekawe, choć ryzykowne podejście do sprawy postawiono w filmie „Okup” z Melem Gibsonem; ojciec porwanego dziewięciolatka, zamiast zapłacić jego porywaczom, wyznacza nagrodę za ich głowy, napuszczając bandytów na siebie nawzajem. To jednak fikcja filmowa – a co można zrobić w prawdziwym życiu?

Atalanta i Indie

Jak już wiemy, Atalanta to operacja UE – pierwsza prowadzona przez Unię na morzu i mająca na celu ochronę statków przed somalijskimi piratami. Powstała w 2008 roku, miała trwać do 2009 r., potem przedłużono ją do 2014, a teraz mówi się, że potrwa co najmniej do grudnia bieżącego roku.

Drugą siłą, jaka jest w stanie stawić czoła somalijskim piratom, jest marynarka wojenna Indii. Mimo wszystko piraci nie odpuszczają, a od listopada 2023 roku, kiedy rozpoczęli swoją działalność bojownicy Huti, odnotowano szereg bardziej lub mniej groźnych incydentów, w tym 3 skuteczne próby porwania jednostek handlowych.

Jednym z uprowadzonych statków był Al-Kambar 786, uwolniony później przez Hindusów. Bandyci, którzy porwali jednostkę, zostali doprowadzeni przed sąd w Mumbaju. Grozi im dożywocie – i być może stanowcza postawa wobec piratów okaże się na dłuższą metę skuteczniejsza, niż dawanie im pieniędzy?

 

Tagi: piraci, Atalanta, Somalia, okup
TYP: a3
0 1
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 31 May

Po wielu latach postoju w Jastarni, we Władysławowie rozpoczyna się remont jachtu "Generał Zaruski".
wtorek, 31 maja 2005
Wystartowały regaty The Transat (dawny OSTAR) z Plymouth do Bostonu; w klasie trimaranów regaty wygrał Michel Desjoyeaux w czasie 8 dni, 8 godzin, 29 minut i 55 sekund.
poniedziałek, 31 maja 2004
Z okolic Wysp Kanaryjskich na tratwie "Ju-Fu" wyruszyła w rejs przez Atlantyk polska załoga pod dowództwem Krzysztofa Opieli; żeglarze dotarli do Juan w Puerto Rico, po 81 dniach żeglugi i przebyciu około 3000 Mm.
niedziela, 31 maja 1992
Zmarł Zbigniew Krasnodębski - zasłużony działacz żeglarski, wcześniej żołnierz AK i uczestnik Powstania Warszawskiego, działacz Yacht Klubu Polski, Głównej Komisji Turystyki Żeglarskiej PZŻ.
piątek, 31 maja 1991