TYP: a1

„AAAA jacht oligarchy sprzedam”

czwartek, 6 października 2022
Hanka Ciężadło

Zastanawialiście się, co się stało z luksusowymi jednostkami skonfiskowanymi rosyjskim oligarchom? Jak podaje agencja Reutersa, jedną z takich łodzi próbowała niedawno sprzedać pewna firma z Florydy. Cena to zaledwie 29,5 mln euro. Ale pewnie te 0,5 to do opuszczenia…

Taka tam reklama

Grono osób, które mogą sobie pozwolić na zakup takiej zabawki (oraz mają odwagę, żeby to zrobić, bo nie oszukujmy się – kupno trefnego jachtu jest jak nabycie mieszkania od komornika; dawny właściciel może żywić pewną urazę do nabywcy), nie jest szerokie. Być może dlatego reklama sprzedaży jednostki nie była zbyt nachalna.

Oferent, czyli przedsiębiorstwo Merle Wood & Associates z Florydy, poprzestało na wysłaniu uprzejmych maili do „nieznanych odbiorców". Co więcej, przedstawiciel firmy podkreślił, że jest ona wyłącznie pośrednikiem, a wszelkie pytania odnośnie szczegółów sprzedaży należy kierować do międzynarodowego operatora czarterowego – Burgess.

Co to za jednostka?

Chodzi o zbudowany w 2014 roku superjacht My Sky (IMO 1012139), którego właścicielem jeszcze do niedawna był rosyjski miliarder Igor Kiesajew. Jednostka jest określana jako „ultranowoczesna”, a jej wnętrze zaprojektował podobno znany holenderski architekt. Łódź obfituje też w szereg drobnych udogodnień, takich jak np. lądowisko dla helikoptera. Obecnie jacht stacjonuje na Malediwach.

Kiesajew stracił swoją łódź, ponieważ Unia Europejska oraz Wielka Brytania postanowiły nałożyć na niego sankcje, uznawszy, iż utrzymuje on kontakty z rosyjskim rządem i siłami bezpieczeństwa, a ponadto inwestuje w przemysł zbrojeniowy.

Wątpliwości i pytania…

Kwestia odbierania jachtów rosyjskim oligarchom od początku budziła spore emocje, a niekiedy również kontrowersje. Nie inaczej jest teraz. Firma Burgess na wszelki wypadek podkreśliła, że nie ma z panem Kiesajewem żadnych związków oraz że nie jest on „rzeczywistym beneficjentem” ewentualnej sprzedaży jednostki.

Kto zatem nim będzie? Tego nie udało się ustalić. W oświadczeniu podano jedynie, że niezależni od Burgess prawnicy stwierdzili, iż obecny właściciel jednostki nie podlega sankcjom UE i Wielkiej Brytanii.

Tagi: sankcje, jacht, oligarcha, sprzedaż, kontrowersje
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 15 października

15 października 1942 śmierć bł. ks. Władysława Miegonia, starszego kapelana Marynarki Wojennej II RP, bohatera Obrony Wybrzeża 1939 i inicjatora budowy kościoła garnizonowego w Gdyni – Oksywiu. W czasie wojny ks. Miegoń pełnił posługę w Szpitalu Morskim w
czwartek, 15 października 1942
Odbyło się pierwsze po wojnie walne zebranie Akademickiego Związku Morskiego, na którym pierwszym prezesem oddziału w Krakowie wybrano Kazimierza Dworzańskiego.
poniedziałek, 15 października 1945