TYP: a1

Z Warszawy nad Zegrze i Wielkie Jeziora Mazurskie - Kanał Żerański pogłębiony

poniedziałek, 6 sierpnia 2018
Informacja prasowa/MGMiŻŚ

Udrożniono Kanał Żerański, dzięki czemu swobodnie można przepłynąć z Warszawy do Zalewu Zegrzyńskiego. To jedna z wielu zapowiadanych przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej inwestycji dotyczących dróg wodnych. 

[t][/t] [s]Fot. Esssem - Praca własna, CC BY-SA 4.0, Wikipedia[/s]

Minister Marek Gróbarczyk na konferencji prasowej w ubiegłym tygodniu zapowiedział, że w przyszłym roku zostanie przywrócony tor żeglugowy łączący Warszawę z Wielkimi Jeziorami na Mazurach.  – Poprawimy warunki nawigacyjne, aczkolwiek nadal jesteśmy uzależnieni od poziomu wody, ponieważ w Warszawie, szczególnie w ostatnich latach są niskie stany i to uniemożliwia żeglugę jednostek – mówił minister. – W dalszej kolejności pracujemy nad odbudową szlaku do jezior mazurskich. Pracujemy w tej chwili w porcie w Ostrołęce i pogłębiamy go. W dalszej kolejności będziemy pracowali na Narwi, umacniając brzegi, pogłębiając koryto rzeki – dodał.


Kolejnym etapem modernizacji szlaku z Warszawy na jeziora mazurskie ma być Pisa. W tamtym rejonie, jak poinformował prezes PGW Wody Polskie Przemysław Daca oprócz prac regulacyjnych, pogłębiarskich, konieczna będzie budowa co najmniej dwóch podpiętrzeń, między innymi w Piszu.


W ramach robót utrzymaniowych zostaną przywrócone do należytego stanu technicznego budowle regulacyjne o ostrogi w granicach miasta Warszawy. Roboty budowlane zaplanowano na 2019 r. Ich koszt to 600 tys. zł. Pozwoli to na lepszą żeglowność nurtem rzeki. Rozwiązaniem dla sytuacji hydrologicznej miasta Warszawy jest budowa stopnia wodnego na północ od Warszawy.

Na rzece Narew nastąpi regulacja koryta rzeki, polegająca przede wszystkim na zabezpieczeniu przeciwerozyjnym brzegów w celu skoncentrowania koryta rzeki, aby zachować głębokości tranzytowe w okresach niskich stanów wód. Koszt przedsięwzięcia wyniesie ok. 200 mln złotych.


Natomiast zakres prac na Pisie powinien objąć zarówno roboty pogłębiarskie, jak i regulację trasy rzeki. Najgorsze warunki panują od ujścia do m. Jeże. Konieczne są więc dwa mniejsze spiętrzenia, w tym w mieście Pisz. Koszt realizacji przedsięwzięcia to ok. 225 mln zł.

 

Tagi: Kanał Żerański, Wielkie Jeziora Mazurskie
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 1 June

W regatach Rolex Transatlantic Challenge wygrywa "Mari Cha IV".
środa, 1 czerwca 2005
Na starcie regat AZAB 83 stanął Jerzy Rakowicz na jachcie "Alices Mirror"; zajął 2 miejsce na mecie w Falmouth, a pierwsze w swojej klasie.
środa, 1 czerwca 1983
W Gdańsku odbył się chrzest "Pogorii".
niedziela, 1 czerwca 1980
Start do III Transatlantyckich Regat Samotnych Żeglarzy; tym razem wystartowało 35 zawodników. Regaty wygrał Geoffrey Williams na "Sir Thomas Lipton".
sobota, 1 czerwca 1968
Na małym jachcie "Tinkerbelle" Robert Manry rozpoczął samotny rejs z Falmouth w Stanach Zjednoczonych do Falmouth w Anglii.
wtorek, 1 czerwca 1965
Rozpoczęcie rejsu s/y "Amethyst" ze Stanleyem Jabłońskim przez Atlantyk.
sobota, 1 czerwca 1963
W Auckland kończy się rejs Erwina Webera na s/y "Farys", pierwszy samotny rejs polskiego żeglarza.
środa, 1 czerwca 1938
Na "New Bedford" z portu Chatham rozpoczęli przeprawę przez Atlantyk Thomas Crapo wraz z żoną; 22 lipca wylądowali w Newlyn w Wielkiej Brytanii.
piątek, 1 czerwca 1877