TYP: a1

Bitwa koło Przylądka św. Wincentego

czwartek, 7 kwietnia 2011
Weronika Morys
Bitwa koło portugalskiego Przylądka św. Wincentego została rozegrana 14 lutego 1797 roku, między flotą angielską pod dowództwem admirała Johna Jervisa z 15 okrętami liniowymi a flotą hiszpańską dowodzoną przez admirała José de Córdoby z 28 okrętami liniowymi. Starcie zostało stoczone w ramach działań pierwszej koalicji antyfrancuskiej.

Na początku 1797 roku do wojny brytyjsko-francuskiej po stronie Francji przystąpiły Hiszpania i Holandia. 1 lutego 1797 roku flota hiszpańska złożona z 27 okrętów liniowych wypłynęła z Kartageny w celu eskortowania konwoju statków handlowych zdążających do Kadyksu, a następnie dołączenia do floty francuskiej stacjonującej w Breście. Mogłaby dotrzeć tam bezpiecznie, jednak wiejący od wschodu silny wiatr lewanter zepchnął Hiszpanów dalej na zachód niż to było zamierzone. Dopiero kiedy wiatr ustał, flota skierowała się ponownie w stronę Kadyksu.

Flota brytyjska, złożona z 10 okrętów liniowych pod dowództwem admirała Jervisa, wypłynęła z ujścia rzeki Tag na początku lutego, z zamiarem przechwycenia floty hiszpańskiej, jednak głównodowodzący nie miał pełnego rozeznania w jej wielkości. 6 lutego w rejonie Przylądka św. Wincentego do floty admirała Jervisa dołączyła eskadra 5 okrętów liniowych pod dowództwem kontradmirała Williama Parkera.

14 lutego doszło do spotkania obu flot. Okręty hiszpańskie płynęły w dwóch oddzielnych grupach w dość luźnym szyku. Jervis ruszył w sztywnym szyku liniowym tak, by wykorzystać podział floty hiszpańskiej i wpłynąć w lukę pomiędzy obie grupy okrętów hiszpańskich i zniszczyć przynajmniej jedną z nich.

Po zwrocie floty angielskiej pojawiło się niebezpieczeństwo okrążenia jej tylnej straży przez grupę admirała Moreno. Dostrzegł to komandor Horatio Nelson płynący na HMS "Captain" i - łamiąc regulamin - wyszedł z szyku na wiatr. Udało mu się powstrzymać hiszpańską kolumnę, co dało czas Jervisowi na dogonienie i skuteczny atak przeciwko straży tylnej floty hiszpańskiej. Dzięki temu Brytyjczycy odnieśli zdecydowane zwycięstwo w tym starciu, mimo niemal dwukrotnej przewagi sił nieprzyjaciela.

Bitwa była pierwszym odstąpieniem od użycia taktyki liniowej, która narzucała sztywny plan bitwy bez możliwości manewru. Główny bohater bitwy, komandor Nelson, pomimo złamania szyku okrętów (co mogło prowadzić do skazania na karę śmierci jak w przypadku admirała Thomasa Mathewsa), został w rezultacie bitwy odznaczony Orderem Łaźni.
TYP: a3
0 0
Komentarze
TYP: a2

Kalendarium: 5 lipca

Do Odessy dopływa z Gdańska "Velet" pod dowództwem Henryka Wolskiego.
środa, 5 lipca 2006
W Gdańsku rozpoczęła się kolejna edycja Operacji Żagiel, święto żagli i regaty organizowane przez The International Sail Training Association.
środa, 5 lipca 2000
W Gdańsku na Motławie gościł jeden z największych żeglarzy świata Eric Tabarly na pokładzie "Pen Duick II".
sobota, 5 lipca 1997
Zmarł Józef Marczewski, wieloletni działacz żeglarski, członek honorowy PZŻ.
niedziela, 5 lipca 1992
Powrócił z rejsu dookoła świata jacht "Tropiciel" z Kpt. Ryszardem Wabikiem.
sobota, 5 lipca 1986
Samotny rejs przez Cieśniny Duńskie na "Eurosie" odbył Aleksander Kaszowski; w czasie rejsu przebyto 800 mil w ciągu 10 dni.
poniedziałek, 5 lipca 1971
Alec Rose powrócił do Portsmouth po rejsie dookoła świata na s/y "Lively Lady".
piątek, 5 lipca 1968
Na jachcie "Thetys" w Nowym Jorku zakończył rejs Krzysztof Grabowski (start z Tangeru 12 kwietnia); był to pierwszy powojenny atlantycki rejs polskiego żeglarza.
niedziela, 5 lipca 1959
Urodził się Andrzej Zawieja, olimpijczyk w klasie Finn (1968 r.), wielokrotny mistrz Polski w tej klasie, trener żeglarski.
piątek, 5 lipca 1940